گزارش ایرنا از لندن؛ خاکسپاری طولانی الیزابت و بالا گرفتن اعتراضات عمومی در انگلیس

خاکسپاری طولانی الیزابت و بالا گرفتن اعتراضات عمومی در انگلیس

لندن – ایرنا – مقامات انگلیس این روزها در حالی سرگرم تدارکات مراسم خاکسپاری الیزابت، ملکه این کشور هستند که هزینه سنگین برگزاری آیین تشریفاتی با وجود شیب صعودی قیمت‌ها و کاهش درآمد واقعی مردم اعتراضات عمومی را برانگیخته است.

به گزارش خبرنگار ایرنا از لندن، این روزها در کوچه و بازار خیابان‌های انگلیس موضوع تشریفات طولانی و پرهزینه خاکسپاری الیزابت، نقل بیشتر محافل شده است. رسانه‌های خبری سرگرم پوشش تشریفات انتقال جسد الیزابت از اسکاتلند به لندن و برای ادای احترام به مرگ وی، تبلیغات را از میان برنامه‌های خود حذف کرده‌اند.

رادیوها نیز تم موسیقی‌های خود را از شاد و پرهیجان به نواهای آرام و یا بعضا اندوهگین تغییر داده‌اند. صفحات روزنامه‌ها عموما به موضوع سلطنت و آخرین تحرکات پادشاه جدید اختصاص دارد و در همین پیوند نشریه سان یکشنبه گذشته یک مجلد ۴۸ صفحه‌ای شامل ۲۷۲ تصویر از سلطنت الیزابت بصورت رایگان عرضه کرد.

بطور کلی رسانه‌ها در این کشور – بر اساس دستورالعملی که احتمالا به آن‌ها تکلیف شده است – تلاش می‌کنند تا تصویری از غم و اندوه مردم را دربرابر درگذشت الیزابت و وفاداری به پادشاه جدید به نمایش بگذارند. گاهی پخش یک کلیپ مربوط به احساسات وفاداران به سلطنت، بارها در طول شبانه‌روز از طریق رسانه‌های تصویری تکرار می‌شود تا سوگواری برای درگذشت ملکه و وفاداری به خاندان سلطنتی به عنوان یک ارزش در ذهن مخاطب القا شود.

اما هرچه از زمان مرگ الیزابت می‌گذرد، اعتراضات عمومی به بریز و بپاش‌های سلطنتی در بحبوحه مشکلات جدی اقتصادی کشور، نمایان‌تر می‌شود و این مساله مقامات امنیتی کشور را نگران کرده است.

واقعیت این است که شاخص تورم از میانگین ۲ درصد به ۱۰.۱ درصد رسیده و در مسیر صعود به ۱۵ درصد قرار دارد. بهای انرژی از ماه آینده ۸۰ درصد افزایش خواهد یافت و بانک مرکزی انگلیس درباره خطر رکود اقتصادی هشدار داده است.

پنجشنبه گذشته لیز تراس در جلسه اضطراری پارلمان از تصمیم چالش‌برانگیز و پرهزینه دولت این کشور برای مقابله با بحران انرژی در این کشور خبر داد و اعلام کرد که دولت بهای انرژی خانوارها را به مدت دو سال ثابت نگه می‌دارد.

او با ارائه بخشی از برنامه دولت اعلام کرد که بهای انرژی خانوارها به مدت دو سال ثابت نگه داشته خواهد شد. او گفت که بر اساس تصمیم دولت، سقف صورتحساب برق و گاز از ماه آینده میلادی (اکتبر) که قرار بود سه برابر شود از دو هزار و ۵۰۰ پوند در سال تجاوز نخواهد کرد.

تراس سرگرم ارائه جزئیات بیشتری درباره برنامه دولت بود که خبر وخامت حال الیزابت جلسه پارلمان را تحت شعاع قرار داد و موضوع ابتر ماند. او تاکنون توضیح بیشتری را در خصوص برنامه دولت ارائه نکرده است و از این منظر، فشارها روی دولت رو به افزایش است.

امروز نشریه تایمز چاپ لندن با انتشار کاریکاتوری به رها شدن مشکلات کشور، درسایه مراسم خاکسپاری الیزابت اشاره کرد تا به این ترتیب اعتراض خود را به وضع موجود اعلام کند. در تصویر منتشر شده، سالن خالی مجلس ترسیم شده که انبوهی از اوراق مربوط مشکلات تورم، اعتصاب عمومی، بحران انرژی، کاهش ارزش پوند و مشکلات سازمان ملی بهداشت تلنبار شده و مسئولین سرگرم تدارکات و مشارکت در مراسم تشییع جنازه هستند.

خاکسپاری طولانی الیزابت و بالا گرفتن اعتراضات عمومی در انگلیس

هم زمان روزنامه گاردین در گزارشی از افزایش ۵۷۱ پوندی سبد خرید مواد غذایی در انگلیس خبر داد. در این گزارش آمده است که شاخص نرخ تورم در فرشگاه‌های این کشور به رکورد جدید ۱۲.۴ درصد رسیده که ۲.۳ درصد نسبت به آخرین نرخ اعلام شده از سوی مرکز آمار ملی انگلیس افزایش نشان می‌دهد.

تحقیقات پژوهشکده انگلیسی کانتار هم نشان می‌دهد که صورتحساب سالانه خواربار فروشی از ۴۶۱۰ پوند به ۵۱۸۱ پوند افزایش یافته است. بر اساس این گزارش، شیر و کره از جمله اقلامی هستند که تحت تاثیر بیشترین افزایش قیمت قرار گرفته و در چهار هفته منتهی به چهارم سپتامبر نسبت به سال قبل به ترتیب ۳۱ و ۲۵ درصد افزایش قیمت داشته اند.

این درحالیست که فروش محصولات ارزان با برچسب اقتصادی نیز نسبت به سال گذشته یک سوم افزایش یافته و ۵۱.۱ درصد بازار را به خود اختصاص داده است. این آمارها نشان می‌دهد که چگونه مردم انگلیس سعی می‌کنند با افزایش هزینه‌های زندگی کنار بیایند.

«فریزر مک‌کویت» رئیس بخش خرده‌فروشی پژوهشکده انگلیسی کانتار در این باره گفت: «به نظر می‌رسد پایانی برای تورم مواد غذایی وجود ندارد، زیرا نرخ افزایش قیمت مواد غذایی و نوشیدنی همچنان در حال افزایش است.»

نشریه تایمز لندن هم امروز در گزارشی نوشت: دستمزدهای واقعی مردم در سه ماه منتهی به ژوئیه کاهش یافته و این مساله اقتصاد کشور را به سمت رکود سوق داده است.

بر اساس آمار منتشر شده توسط مرکز آمار ملی، حقوق افراد شاغل در سه ماه منتهی به جولای ۵.۵ درصد افزایش یافت و به ۶۱۳ پوند در هفته رسید. اما با در نظر گرفتن نرخ تورم کل دستمزدها به صورت واقعی ۲.۶ درصد کاهش یافته که بیشترین میزان از آوریل سال ۲۰۰۹ بشمار می‌رود.

مردم انگلیس این روزها درحالی ناظر تشریفات پرهزینه خاکسپاری الیزابت هستند که امیدی به بهبود اوضاع اقتصادی و آینده کشور نداشته و این حس در اعتراضاتی به شکل هو کردن و برهم زدن تشریفات سلطنتی نمود پیدا کرده است.

پلیس انگلیس طی روزهای اخیر چندین معترض را دستگیر و سپس آزاد کرده اما بعید است که احساسات فزاینده ضد سلطنتی در جزیره حتی پس از خاکسپاری الیزابت، فروکش کند.

مطالب مرتبط

۱ دیدگاه

  1. فریدون افتخاری گفت:

    با سالم چند نکته عرض کنم
    ۱- آیا شما واقعا گزارشات ایرنا را صادقانه و درست میدانید که آن را در سایت میگذارید. اگر با اطلاع از صادقانه نبودن و یا شک به آن این کار را می‌کنید ارزش سایت و خودتان را به خطر انداخته‌اید.
    ۲- من شخصا از روز درگذشت ملکه انگلیس فقط و فقط ده دقیقه تلویزیون را روشن کرده‌ام و خبرهایم را از مسیر وبسایت‌های بی‌طرف دنبال می‌کنم در نتیجه علاقه‌ای نه به ملکه ‌نه به اخبار او دارم.
    ۳- پلیس انگلیس یک زن و یک مرد ۲۲ ساله را در اسکاتلند و یک مرد ۴۵ ساله را در آکسفورد دستگیر کرده. دو نفر اولی آزاد و قرار است بخاطر سد معبر در دادگاه حاضر شوند و نفر سوم هم بدون قرار دادگاه آزاد شده. به یک نفر هم جلو پارلمان توضیح داده شده که احساسات مردم را جریحه دارمیکنی.این همان کسی است که شما عکس او را گذاشته‌اید.
    ۴- در زمانی که بنده دارم این را مینویسم صف کسانی که بزای ادای احترام به ملکه تشکیل شده بطول حدود پنج کیلومتر و عرض سه متر است. خودتان تعداد را حساب کنید.
    ۵- این همه نوشتم فقط برای یک نتیجه گیری. این سایت تربت ما و تربت من است آن را دوست دارم‌ و از آلوده شدن به اخبار کاذب که وبسایت‌های وابسته مینویسند رنج میبرم و این را از دیگران هم که وبسایت را به آنها توصیه می‌کنم میشنوم. فکر می‌کنم در شهرمان که حدود هشتصد هزارانسان خوب دارد به اندازه کافی خبر مربوط به آن باشد که مکانی برای اخبار مشکوک بیگانگان نباشد.گرفتاریهای اقتصادی آنها هم باید برایتان مهم تر از گرفتاریهای ساکنین اینجا باش.
    موفق باشید و میدانم که ارزش قلم را چه روی کاغذ و جه روی کامپیوتراز من بهتر میدانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *