پنجمین همایش ملی گیاهان دارویی و طب سنتی در سالن همایش کریمی دانشگاه تربت‌حیدریه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تربت‌حیدریه
روز پنج‌شنبه ۲۰ مهر ۱۴۰۲ پنجمین همایش ملی گیاهان دارویی و طب سنتی در سالن همایش کریمی دانشگاه تربت‌حیدریه برگزار شد.
 دکتر عباس خاشعی سیوکی رییس دانشگاه تربت‌حیدریه در آیین افتتاح این همایش گفت: با توجه به جایگاه تربت‌حیدریه در حوزه گیاهان دارویی، چهار همایش قبلی نیز به میزبانی همین دانشگاه برگزار شد و امروز در پنجمین همایش شاهد ارائه تازه‌ترین پژوهش‌ها و تحقیقات در حوزه پرورش و رشد گیاهان دارویی و به خصوص بحث‌های پزشکی و بالینی هستیم.
دکتر عباس خاشعی‌سیوکی افزود: سعی شده است که این همایش مقاله‌محور نباشد، برای همین از چند سخنران و پژوهشگر کلیدی دعوت کردیم سخنرنی علمی ارایه کنند. وی بیان کرد: در این همایش از مجموع ۲۱۶ مقاله رسیده، در حوزه گیاهان دارویی، ۱۳۴ مقاله پذیرفته و به صورت پوستر در فضای نمایشگاهی ارایه شده‌ است.
دکتر مجید عزیزی استاد گروه علوم باغبانی و مهندسی فضای سبز دانشگاه فردوسی مشهد در بیان دلایل استقبال زیاد مردم به داروهای گیاهی گفت: با توجه به عوارض خطرناک برخی داروهای شیمیایی، امروز همه به سوی داروهای گیاهی روی آورده اند. دکتر مجید عزیزی افزود: دومین دلیل استقبال مردم جهان به سمت داروهای گیاهی، هزینه پایین ساخت آنها و در مقابل هزینه بالای تولید داروهای شیمیایی است.
در ادامه مدیر گروه خدمات بیمه کشاورزی بانک کشاورزی خراسان رضوی نیز گفت: در نیمه نخست سال جاری، یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال غرامت به بیمه شدگان محصولات کشاورزی پرداخت کرده‌ایم. محمودرضا فرزانه افزود: در سال بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیارد ریال حق بیمه دریافت و جذب صندوق می‌کنیم و در مقابل افزون بر سه هزار میلیارد ریال غرامت به کشاورزان استان پرداخت می‌شود.
سپس پدر طب سنتی ایران با تاکید بر ضرورت ساماندهی طب سنتی در ایران گفت: طب سنتی نیازمند ساختار اداری و این بدان معناست که باید در دانشگاه همراه با گرایش‌های متنوع و جذب افراد متخصص به آموزش علمی و دانشگاهی این رشته بپردازیم. دکتر حسین خیراندیش افزود: هزینه مداوا و اشتغال‌زایی در طب سنتی بسیار ارزان است، اما این طب نیازمند جهت‌گیری علمی و ساماندهی ساختاری است. وی با این حال گفت: امروز مراکز عرضه گیاهان دارویی در کشور زیاد شده و نظارت بر کار آنها باید به صورت متمرکز انجام گیرد. خیراندیش همچنین خواستار تغییر شیوه بسته‌بندی گیاهان دارویی شد و افزود: در شیوه کنونی تاریخ زمان مصرف دارو قید نمی‌شود و این رویه باید اصلاح شود.
اکنون ۱۰۰ دانشجو در مقطع کاردانی و ۸۰ دانشجو در مقطع کارشناسی گیاهان دارویی در دانشگاه تربت حیدریه مشغول تحصیل هستند. مقطع کارشناسی‌ارشد گیاهان دارویی نیز به تازگی در ۲ رشته “باغبانی” و “مرتع” با گرایش مشترک گیاهان دارویی ایجاد شده است و هم اکنون ۳۵ دانشجو نیز در این ۲ رشته مشغول تحصیل هستند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *