۸۰۰ حقوقدان برجسته جهان نسبت به نسل‌کشی در غزه هشدار دادند

۸۰۰ حقوقدان برجسته جهان نسبت به نسل‌کشی در غزه هشدار دادند

تهران- ایرنا- ۸۰۰ تَن از محققان و حقوقدانان برجسته از سراسر جهان از واژه نسل‌کشی برای توصیف آنچه در نوار غزه در حال رخ دادن است، استفاده کردند و نسبت به قریب‌الوقوع بودن این فاجعه هشدار دادند.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از الجزیره، چیزی که در نوار غزه در حال رخداد است یک نسل‌کشی تمام عیار است که از نظر رسانه‌های غربی تنها واکنش رژیم اسرائیل به حمله حماس تلقی می‌شود.

در حالی که بمباران نوار غزه از سوی صهیونیست ها ادامه دارد، ۸۰۰ تن از محققان و حقوقدانان برجسته از سراسر جهان نسبت به نسل کشی قریب الوقوع در سرزمین‌های اشغالی هشدار دادند.

بر اساس گزارش های منتشر شده، تعداد شهدای فلسطینی نوار غزه در حدود یک ماه گذشته از مرز ۱۱ هزار شهید فراتر رفته است. ده‌ها هزار مجروح نیز در مراکز درمانی با مشکل جدی مواجه هستند.

الجزیره با اشاره به اینکه وضعیت بشردوستانه در غزه به سطح وحشتناکی رسیده است و مردم این منطقه با کمبود غذا، آب، سوخت و برق مواجه هستند، می افزاید: برای درک آنچه در غزه رخ می‌دهد، باید به چارچوب‌های قانونی که نسل کشی را تعریف می‌کند، رجوع کنیم. ماده ۶ اساسنامه رُم برای دادگاه کیفری بین المللی و ماده ۲ کنوانسیون نسل کشی است.

بر اساس این اسناد، نسل کشی شامل اعمالی است که با اهداف خاص برای نابودی کلی یا جزئی یک گروه ملی، قومی، نژادی یا مذهبی انجام می‌شود. این اعمال شامل کشتن اعضای آن گروه، وارد کردن آسیب جدی به آنها، و تحمیل شرایط زندگی با هدف تخریب فیزیکی آن گروه است.

الجزیره تاکید می کند که تمام شرایطی که در زمان کنونی در نوار غزه برقرار است، همه بازگوی مولفه‌های نسل کشی است. رژیم اسرائیل ادعا می‌کند که تنها اعضای حماس را هدف قرار می‌دهد ولی حمله همه جانبه علیه مردم فلسطین رخ داده است.

استفاده از مهمات سنگین در یکی از پرجمعیت ترین نقاط جهان به طور اجتناب ناپذیری منجر به تلفات بالای غیرنظامیان می شود. طی یک ماه گذشته بیش از چهار هزار و ۴۰۰ کودک و ۲ هزار و ۹۰۰ زن جان خود را از دست داده‌اند که در کمتر جنگی در طول تاریخ نمونه‌ آن دیده شده است.

رژیم صهیونیستی ساختمان‌های غیرنظامی از جمله بیمارستان‌ها و مدارسی را که به آوارگان پناه می‌دهند، هدف قرار داده است. ساختمان های مسکونی را بمباران می‌کند و حتی مقامات نظامی این رژیم نیز در سخنانی به نسل‌کشی اعتراف کرده‌اند.

یواف گالانت وزیر جنگ رژیم صهیونیستی طی یک سخنرانی با توهین شرمانه به مردم غزه، آنها را حیوانات انسان‌نما خطاب کرد و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این رژیم نیز برای توجیه کشتار مردم فلسطین، به جملاتی از کتاب مقدس یهودیان متوسل شد.

به موازات این سخنان بسیاری از نظریه‌پردازان افراطی رژیم اسرائیل به طور سیستماتیک در حال روایت سازی غلط از مردم فلسطین به عنوان تروریست، یهودی ستیز و حتی نازی هستند.

نباید فراموش کرد که رژیم اسرائیل و متحدانش جنگ در غزه را در رسانه های خبری جهان به بهانه حمله هفتم اکتبر حماس معرفی می‌کنند ولی شاهد افزایش کمپین‌های متعددی در سراسر جهان در حمایت از مردم فلسطین هستیم.

الجزیره تاکید دارد: در شرایط کنونی که سازمان ملل متحد از همه کشورها برای احترام به کنوانسیون ژنو در سال ۱۹۴۹ دعوت می‌کند، نمی‌تواند به کنوانسیون‌های مربوط به نسل‌کشی بی تفاوت باشد و باید هرچه زودتر نسبت به این پدیده تلخ ولی واقعی در نوار غزه اقدامی عملی صورت گیرد.

نیروهای مقاومت فلسطین روز شنبه ۱۵ مهرماه برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳ عملیات غافلگیر کننده‌ای با نام «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم اشغالگر قدس آغاز کردند و این رژیم برای تلافی و جبران شکست خود و توقف عملیات گروههای مقاومت، با کمک آمریکا و اکثر کشورهای غربی اقدام به بمباران مراکز درمانی و منازل مسکونی غزه کرده است.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، تاکنون در اثر این اقدام جنایتکارانه رژیم صهیونیستی افزون‌بر ۱۱ هزار فلسطینی به شهادت رسیده است که هشت هزار نفر از آنها کودک، زن و سالخورده هستند. همچنین بیش از ۲۷ هزار فلسطینی دیگر هم زخمی شده‌اند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *