رییس‌جمهوری از وزیر ارتباطات، سیاستگذاری مبتنی بر گسترش فضای مجازی و خواست مردم حمایت کرد دفاع‌تمام‌قد اما دیرهنگام

حسن روحانی: اگر می‌خواهید کسی را برای مبارزه با فساد احضار کنید، باید من را احضار کنید!

شاید اگر حسن روحانی همان روزهای تابستان سال ۹۶ به بدنه اجتماعی که سال ۹۲ با او عهد بستند و سال ۹۶ با اشتیاقی بیشتر عهدشان را تکرار کردند، وفادار می‌ماند، امروز همه ‌چیز متفاوت بود. شاید اگر حسن روحانی پس از صعود آرایش از ۱۸ میلیون به بیش از ۲۳ میلیون همان‌طور که دیروز برای حمایت از وزیرش ایستاد و بدون لکنت مسوولیت برعهده گرفت، کنار مردم و شانه به شانه کسانی می‌ایستاد که به او رای داده‌ بودند، امروز بسیاری از همان حامیان پیشین، ایستاده برایش کف می‌زدند. شاید اگر رییس دفتر و زبان منفصلش طول دو، سه سال گذشته رویه حمله به اصلاح‌طلبان را پی نمی‌گرفت و آرای ۵۷ درصدی رییس‌جمهوری را پای تلاش‌های همکارانش نمی‌نوشت، امروز قریب به اتفاق اصلاح‌طلبان به عنوان حامیان اصلی حسن روحانی در حمایت از او باز هم سنگ‌تمام می‌گذاشتند. اما از امروز نزدیک به ۶ ماه دیگر دوران زمامداری حسن روحانی به پایان می‌رسد و آن‌قدر برای ایستادن کنار بدنه اجتماعی حامی حسن روحانی، حمایت از خواست آنها و عمل به شعارهای انتخاباتی دیرهنگام بود که سخنرانی مقتدرانه دیروز رییس‌جمهوری در جلسه هیات دولت در حمایت از آزادی فضای مجازی اندک واکنشی در این فضا داشت البته به ‌جز توییت تشکرآمیز محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر جوان و تعدادی از همراهانش در فضای مجازی و البته استقبال اصولگرایانه  از احضار  و محاکمه حسن  روحانی.

 من  را   احضار  کنید!
ماجرای بازخواست وزیر جوان از چهارشنبه هفته گذشته آغاز شد. ابتدا خبر آمد که دادستان کل کشور علیه وزیر ارتباطات دولت دوازدهم به دلیل «عدم اجرای اوامر قضایی مبنی بر فیلترینگ اینستاگرام و کاهش پهنای باند بین‌الملل و محدودسازی پیام رسان‌های خارجی» اعلام جرم کرده است. درپی این اعلام جرم آذری‌جهرمی به دادسرای فرهنگ و رسانه رفت و بازجویی و درنهایت با قرار التزام آزاد شد. پس از آنکه واکنش‌های تندی نسبت به احتمال فیلتر برخی پیام‌رسان‌ها در فضای مجازی دیده‌ شد، عناوین اتهامی به صورت دقیق‌تری منتشر شد که نشان می‌داد محمد‌جواد آذری‌جهرمی به‌ دلیل «شکایت تومار‌وار ۴۳۲ نفر از مردم اهواز درخصوص استفاده از فضای مجازی در حمله تروریستی به رژه اهواز، شکایت توماروار حدود ۱۵۰ نفر از طلبه‌های استان کرمان درخصوص فسادهای رخ داده در فضای مجازی، شکایت ۳ فرد حقیقی با یک مضمون در ارتباط با مفاسد فضای مجازی، شکایتی درمورد مصاحبه وزیر ارتباطات درباره غصب فرکانس‌های باند ۷۰۰-۸۰۰ توسط صداوسیما، شکایتی در‌خصوص توییتی از وزیر ارتباطات در مورد میزان پیشرفت‌های ارتباطات پهن‌باند در ایران در دولت تدبیر و امید» به دادسرا احضار شده است. یک هفته پس از واقعه رییس‌جمهوری به عنوان عالی‌ترین مقام اجرایی از وزیرش، دفاع و به این احضار اعتراض کرد و گفت «اگر می‌خواهید کسی را احضار کنید، باید من را احضار کنید.»  حسن روحانی در نشست دولت به امکانات فضای مجازی اشاره کرد که در ایام کرونا به «فضای تنفس برای مردم» تبدیل شد و در این چند ماه خانه‌نشینی، تعطیلی برخی کسب و کارها و مقاطع آموزشی فضای مجازی به «کسب و کار مردم، تحصیل دانش‌آموزان و دانشجویان و سرگرم کردن» کمک کرد. روحانی از وزیر ارتباطات وقت و پیشین تشکر کرد و گفت «پهنای باند کار عظیم و افتخاری برای کشور است. نمی‌توانند کسی را برای پهنای باند محاکمه کنند. این دستور من بوده و اگر می‌خواهید محاکمه کنید من را محاکمه کنید. پهنای باند یعنی آزادی مردم در کسب و کار الکترونیک، یعنی از ثبت سفارش گرفته تا بانک مرکزی و گمرک و ورود کالا به انبارها همه را مردم ببینند. پهنای باند یعنی مبارزه با فساد و کسی نمی‌تواند با مبارزه با فساد مخالف باشد. اگر می‌خواهید کسی را برای مبارزه با فساد احضار کنید باید من را احضار کنید، نه اینکه وزیر من را احضار کنید.» او البته در سخنرانی‌اش به مضرات احتمالی این فضا نیز پرداخت و این سوال را مطرح کرد که مگر می‌شود اگر جاده و اتوبانی ساخته شد، اتومبیل‌هایی با سرعت در این جاده تصادف کردند از وزیر راه بخواهیم که پاسخگو باشد؟ در این شرایط باید متخلف احضار شود یا پلیس مراقبت کند، چراکه نمی‌توان وظیفه پلیس و دوربین را به گردن وزیر راه انداخت. رییس‌جمهوری همچنین گفت: «در فضای مجازی هم درست مانند فضای حقیقی بعضی تخلف، سوءاستفاده و دزدی می‌کنند. بعضی ایمان جوان‌ها را هدف گرفتند. ما باید مراقبت کنیم. همان‌طور که رها کردن نادرست است، بستن هم نادرست است. این موضوع راه دارد و برای آن مراقبت وجود  دارد.»

 بگذارید کارمان  را   بکنیم
حسن روحانی که در دولت دوم فشارهای بیشتری را از سوی مخالفان دولتش متحمل شد و البته حمایت حامیان را نیز از دست داد دیروز خطاب به «تمام قوا، نیروهای مسلح، مردم و کسانی که با دولت خوب نیستند یا با دولت در رقابتند یا با دولت قهرند» خواست تا بگذارند در این ۶ ماه آینده دولت کارش را انجام دهد. او گفت: «وزیر ما وقت ندارد که بین سه قوه راه برود. از یک طرف در قوه مجریه کار کند. از یک طرف به کمیسیون‌های مجلس برود و از طرفی به قوه قضاییه احضار شود. کسانی که مسوولیت اجرایی دارند، باید به کارشان برسند و بگذارید کارهای نیمه تمام را انجام بدهیم و به سرانجام برسانیم.» اعتراضی که هم وزرا و هم روحانی طی ۷ سال گذشته و البته به‌خصوص در این بازه زمانی ۷ ماهه مجلس یازدهم بارها خطاب به بهارستان‌نشینان مطرح کرده و از آنها خواسته با احضارهای پیاپی به پارلمان روند کاری وزرا را مخدوش نکنند، انتقادی که نه تنها به ثمر ننشست، بلکه در دوره یازدهم مجلس تشدید شد و حتی کار وزیر جوان را به دستگاه قضایی کشاند. محمود واعظی، رییس دفتر رییس‌جمهوری نیز در حاشیه نشست دولت بار دیگر بر اظهارات رییس‌جمهوری درمورد فضای مجازی تاکید کرد و البته گفت که هر کجا سیاستگذاری‌های دولت به اجرا در آمده باشد رییس‌جمهوری حامی است و گسترش فضای مجازی نیز مصداق سیاست‌های دولت بوده است. واعظی که دولت نخست حسن روحانی را در سمتی گذراند که حالا دراختیار آذری‌جهرمی است، به تبعیت از روحانی تکرار کرد: «آذری‌جهرمی قرار است به این دلیل محاکمه شود، پس من را محاکمه‌ کنید، اما اگر موارد دیگری هست که بحث دیگری است.» وزیر جوان در واکنش به حمایت تمام‌قد  رییس‌جمهوری در توییترش نوشت: «ممنونم آقای رییس‌جمهوری؛  ارادتمند»

 آدرس غلط ندهید
ساعاتی بعد از سخنرانی رییس‌جمهوری، سخنگوی دستگاه قضا به اظهارات روحانی پاسخ داد. غلامحسین اسماعیلی مدعی شد که تشکیل پرونده و احضار وزیر ارتباطات به دلیل پهنای باند نیست و اظهارات رییس‌جمهوری را «آدرس غلط به مردم» توصیف کرد. بر اساس آنچه در مرکز رسانه قوه قضاییه منتشر شده غلامحسین اسماعیلی تاکید کرد که قوه قضاییه نه تنها با توسعه و پهنای باند مخالف نیست، بلکه با توسعه پهنای باند به ویژه برای پیام‌رسان‌های داخلی موافق است و این موضوع را جزو مطالبات مردم می‌داند. این در حالی است که بعد از رسانه‌ای شدن احضار وزیر ارتباطات سید جمال هادیان، مدیر روابط عمومی این وزارتخانه تصویری از دلایل شکایت و توضیحات آذری‌جهرمی منتشر کرد که در آن به افزایش پهنای باند و مسدودسازی اشاره شده‌ بود. البته پس از آن دادستانی توضیح داد که شکایت‌های متعدد از سوی افراد حقیقی باعث احضار شده است. همچنین غلامحسین اسماعیلی دیروز بر اجرای قانون و رعایت مصوبات شورای عالی فضای مجازی و مرکز ملی فضای مجازی تاکید کرد و گفت: «کسانی‌که این مصوبات را اجرا نمی‌کنند در برابر قصور، تقصیر و ترک فعل‌های خود باید پاسخگو باشند. نمی‌شود که ماموریت و مسوولیتی برای افراد در مصوبات و مقررات تعیین شده باشد و در برابر کوتاهی‌های خود پاسخگو نباشند.» او همچنین مقایسه این موضوع با جاده و راه و تصادف را «مغالطه» توصیف کرد و گفت: «باید واقع‌نگر باشیم. مغالطه، کار خوبی نیست.» او در پایان نیز با کنایه از پاسخگو بودن دولتمردان استقبال کرد و متذکر شد: «اگر قصد پاسخگویی دارند خوب است در ارتباط با کاهش ارزش پول ملی، وضعیت معیشت مردم، کنترل بازار و مرغ و تخم‌مرغ به مردم توضیح دهند که چرا وضعیت این‌گونه است.»

 اصولگرایان  دست  به کار  می‌شوند؟
مواجهه اصولگرایانه با اظهارات مبتنی بر آزادی فضای مجازی رییس‌جمهوری، تهدید به احضار بود. احمد امیرآبادی فراهانی، نماینده قم و عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی در حساب کاربری‌اش در توییتر نوشت: «آقای روحانی برای محاکمه خودش اعلام آمادگی نموده. خوب است قوه قضاییه استقبال نموده و عامل اصلی گرانی خودرو، مسکن، اقلام خوراکی و حذف کارت سوخت، دود شدن سرمایه مردم در بورس و بسیاری از مصائب دیگر که باعث از هم پاشیدن برخی خانواده‌ها گردیده را محاکمه نمایید.» مجتبی رضاخواه دیگر نماینده اصولگرای مجلس یازدهم نیز در توییتی از روحانی پرسید که چرا با وجود پهنای باند کافی، سامانه گمرک به سامانه تجارت متصل نیست و چرا فهرست دریافت‌کنندگان ۵۸ میلیارد «دلار جهانگیری» منتشر نمی‌شود؟ علیرضا نظری، نماینده خمین نیز حساب روحانی را به «کرام‌الکاتبین» حواله داد و نوشت: «کدام دادگاه را می‌توان یافت که از ترس کرونا با کمترین تعداد نفرات برگزار شود جز دادگاه عدل الهی.» عزت‌الله ضرغامی، رییس پیشین صداوسیما نیز از جمله اصولگرایانی است که در توییتر به اظهارات دیروز روحانی واکنش نشان داد. او نیز همچون باقی اصولگرایان تمام مصائب معیشتی و اقتصادی را ناشی از مدیریت دولتی دانست و نوشت: «آقای روحانی! اگر به احضار علاقه دارید، باید به ‌دلیل فاجعه بورس، سقوط ارزش پول ملی، تراژدی ارز ۴۲۰۰ تومانی، معیشت نامناسب مردم، ناتوانی در کنترل اجاره‌بها و مسکن و ۳ میلیون دانش‌آموز بدون تبلت احضار شوید نه پهنای باند!» اظهارنظرهای اصولگرایان نشان می‌دهد که آنها از محاکمه رییس‌جمهوری که تا ۶ ماه دیگر کلید «پاستور» را تحویل می‌دهند نیز استقبال می‌کنند؛ اگرچه این اتفاق با توجه به کن لم یکن شدن استیضاح رییس‌جمهوری دور از ذهن است و البته  مبنای حقوقی  دقیقی هم  ندارد.


غیبت   رییس   صدا و سیما

رییس صداوسیما غایب نشست روز چهارشنبه هیات دولت بود. او اگرچه اغلب در حاشیه جلسات دولت در جمع خبرنگاران حاضر نمی‌شود اما برای خروج از پاستور معمولا از جلوی دوربین عکاسان می‌گذرد به همین دیروز غیبتش در حیاط «پاستور» خبرساز شد. آن‌طور که رسانه‌ها گزارش کرده‌اند علت غیبت علی‌عسگری عدم ارسال دعوتنامه ازسوی دفتر هیات دولت برای اوست. البته محمود واعظی، در این مورد ابراز بی‌اطلاعی کرد و تنها به بیان گلایه‌های دولت از جام‌جم پرداخت و به خبرنگاران گفت که صداوسیما در گزینش مهمانان اصطلاحا افراد «تابلودار» در مخالفت با دولت را دعوت می‌کند، در حالی که در شرایط جنگ اقتصادی کشور نیاز به انسجام و امید دارد. از آنجا که رییس سازمان صداوسیما از اعضای کابینه به شمار نمی‌آید، در هر جلسه با دعوت هیات دولت در جلسات شرکت می‌کند اما حضورش الزامی نیست. به نظر می‌رسد پس از توهین به رییس‌جمهوری که هفته گذشته در برنامه «زاویه» اتفاق افتاد، عذرخواهی رییس صداوسیما هم کارساز نبوده او نیز از فهرست مهمانان جلسات چهارشنبه‌های دولت خط خورده است؛  اتفاقی که خرداد ماه  برای پیروز حناچی،  شهردار  تهران  رقم  خورد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *