ممنوعیت تظاهرات ضداسرائیلی/ آزادی بیان شعاری توخالی در کشورهای اروپایی

ممنوعیت تظاهرات ضداسرائیلی/ آزادی بیان شعاری توخالی در کشورهای اروپایی

تهران-ایرنا- دولت‌های اروپایی با وجود شعارهای همیشگی در حمایت از آزادی بیان، با برگزاری هرگونه تجمع اعتراضی نسبت به جنایات صهیونیست‌ها در خیابان‌های خود مخالفت می‌کنند.

به گزارش ایرنا به نقل از آناتولی، در بسیاری از کشورهای اروپایی سازمان‌ها و گروه‌های مردمی درصدد برگزاری تظاهرات علیه جنایات رژیم صهیونیستی هستند ولی با محدودیت‌های متعدد دولتی روبه‌رو می‌شوند. انگلیس، فرانسه، سوئیس، آلمان، جمهوری چک و اتریش تنها بخشی از کشورهای اروپایی هستند که تدابیر سختگیرانه‌ای علیه اعتراض به جنایت اسرائیل در نوار غزه را به مرحله اجرا درآورده‌اند.

بسیاری از گروه‌های حقوق بشر، از جمله سازمان عفو بین‌الملل، از مواضع دولت‌های اروپایی انتقاد کرده‌ و این سیاست را نقض آشکار آزادی بیان عنوان می‌کنند. عفو بین‌الملل گفته است که تظاهرات مسالمت‌آمیز علیه اسرائیل نمی‌تواند به عنوان یک موضوع امنیتی تلقی شود.

برخی کشورها از جمله اتریش، جمهوری چک و آلمان، اتحادیه اروپا را از درخواست جمعی برای آتش‌بس یا نقض قوانین بین‌المللی بشردوستانه توسط نیروهای امنیتی اسرائیل ممانعت می‌کنند.

در انگلیس با وجود تلاش‌ مقامات دولتی برای ممنوعیت تظاهرات ضدصهیونیستی، هر شنبه صدها هزار نفر تظاهرات برگزار می‌کنند. مقامات انگلیسی مثل براورمن وزیر کشور سابق با برگزاری راهپیمایی‌های ضدصهیونیستی مخالفت و ادعا می‌کنند که این تجمع‌ها حمایت از تروریسم محسوب می‌شود.

موضع مشابهی نیز از سوی ریشی سوناک نخست وزیر انگلیس و پلیس لندن صادر شده است که برگزاری تظاهرات ضداسرائیلی را تحریک آمیز خطاب می‌کنند.

برورمن در بیانیه خود پس از راهپیمایی گفت: خیابان‌های لندن آلوده به نفرت، خشونت و یهودی ستیزی است.

در کشور فرانسه، دولت قانون ممنوعیت کامل برگزاری تظاهرات حمایت از فلسطین را اعلام کرده است ولی مردم همچنان به برگزاری تجمعاتی اقدام می‌کنند.

از زمان شروع تظاهرات در حمایت از فلسطین، تعداد افراد بازداشت شده به اتهام یهودی ستیزی در این کشور افزایش یافته است. در مقابل دولت تظاهراتی در حمایت از صهیونیست‌ها ترتیب داده است.

در کشور سوئیس نیز برگزاری هرگونه تجمعی در حمایت از فلسطین به دلیل ایجاد خطر برای پلیس ممنوع شده است. در کشور آلمان از همان روزهای ابتدایی شروع جنگ غزه تظاهرات ضداسرائیلی ممنوع شده بود. در شهر برلین حتی دانش آموزان از حمل شال و پرچم فلسطین منع شدند. در جمهوری چک و اتریش نیز قوانین مشابهی وضع شده است.

وزارت کشور چک اعلام کرد که استفاده از شعار «از رودخانه تا دریا، فلسطین آزاد خواهد شد» که برای دهه‌ها در تظاهرات‌های طرفدار فلسطین در سراسر جهان به کار می‌رفت، به عنوان «تبلیغات تروریستی» مجازات خواهد شد.

در کشور بلغارستان هر تظاهراتی برای طرفداری از اسرائیل مجاز اعلام شده است ولی هرگونه تجمعی در حمایت از فلسطین ممنوع است. دولت بلغارستان از همان ابتدای جنگ حماس را گروه تروریستی خطاب کرد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *