علی اکبر عباسی فهمدری شاعر محلی تربت حیدریه: ادبیات عامه بخش مهمی از فرهنگ است که باید حفظ شود

یک شاعر محلی تربت حیدریه: ادبیات عامه بخش مهمی از فرهنگ است که باید حفظ شود

تربت‌حیدریه- ایرنا- یک شاعر محلی تربت‌حیدریه گفت:ادبیات بومی و فرهنگ عامه (فولکلور) بخش مهمی از فرهنگ هر دیار است که حفظ، نگهداری و تقویت آن موجب موجب تقویت روحیه مردم آن سرزمین می‌شود.

علی‌ اکبر عباسی فهندری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: به عنوان کسی که دغدغه زنده نگه داشتن فرهنگ بومی، گویش‌ها و لهجه‌های این خطه را دارد از مسوولان حوزه فرهنگ می خواهم تا در این حوزه، برنامه‌ریزی و اقدام بیشتری بکنند.

وی با بیان این که ایرانیان مردمانی با احساس و عاطفه هستند و با توجه به تاریخ با شکوه و پر افتخار کشورمان، جایگاه ویژه‌ای در حوزه فرهنگ و ادب جهان دارند ادامه داد: شاهد این غنای ادبی و جایگاه سترگ جهانی، وجود لهجه‌ها و گویش‌های محلی در تار و پود فرهنگ ایرانی است.

این شاعر محلی تربت حیدریه گفت: یکی از اقدامات در حوزه ادبیات بومی این دیار انتشار منظومه “سمندرخان سالار” در قالب بیش از ۵۰۰ بیت است که به شکل داستان به معرفی آداب و رسوم، ضرب‌المثلها و تکیه‌کلام‌های محلی روستای “فهندر” تربت حیدریه می پردازد.

عباسی افزود: این داستان به شکل تاریخ شفاهی بوده و در معرفی یک شخصیت اسطوره‌ای است که داستان زندگی او نسل به نسل و سینه به سینه گشته و در۲ قالب تراژیک و طنز بیان شده‌ و گردآوری و به نظم کشیدن آن با اقبال مردم این دیار مواجه گشته است.

مسوول امور برنامه‌ریزی و توسعه گردشگری روستایی اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی نیز پیشتر به ایرنا گفته بود: “گردشگری ادبی” که برخاسته از جاذبه‌های وابسته به حوزه زبان و ادبیات است یکی از حلقه‌های مفقوده صنعت گردشگری کشور است.

حسن گیاهی افزود: گردشگری ادبی نقش مهمی در حفظ و حراست از میراث زبانی دارد و با توجه به تامل و تفکر در ریشه‌های فرهنگی می‌توان آن را فرهنگی‌ترین نوع گردشگری نامید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *