همه نگرانی‌های آیت‌ا… مصباح!

آرمان – مطهره شفیعی: «افرادی در داخل به دنبال این هستند که از طریق قانونی و با عنوان نمایندگان خبرگان رهبری، زمینه رفراندومی برای کنار گذاشتن ولی‌فقیه را آماده کنند.» این اظهارات آیت‌ا… مصباح‌یزدی در نشست هادیان سپاه سراسر کشور است. اما مصداق این اظهارات مصباح‌یزدی چه کسانی هستند و او به چه دلیلی آن بازه زمانی که هنوز ثبت‌نام برای انتخابات مجلس خبرگان در جریان بود اقدام به بیان چنین اظهاراتی کرد؟ شاید بتوان این گمانه را مطرح کرد شخصیت‌هایی که در این دوره از مجلس خبرگان ثبت‌نام کرده‌اند از طیفی هستند که چندان با دیدگاه‌های اشخاصی مانند طیف آیت‌ا… مصباح‌یزدی همسو نیستند و با حضور آنها در مجلس خبرگان این طیف در حداقل قرار می‌گیرد. پس برخی درصدد هستند تا کاندیداهای جدی که شانس حضور در مجلس خبرگان را به واسطه مقبولیتشان نزد ملت دارند را با اظهاراتشان به حاشیه بکشانند تا آرای کمتری نصیب‌‌شان شود. آیت‌ا… هاشمی رفسنجانی به این موضوع به خوبی واقف است چنان‌که در در دیدار فرهنگیان، آنها که سال۶۲ مقابل ریاست مرحوم آیت‌ا… مشکینی بر خبرگان ایستادند؛ همان‌ها که سال۶۸ و بعد از امام، دنبال انتخاب رهبری دیگری بودند! همان‌ها که سال۸۹ پشت ریاست مرحوم مهدوی‌کنی پنهان شدند تا زمان موعود برسد را مورد خطاب قرار داد و با یک مصاحبه ساده نه‌تنها آب در خوابگه آنان ریخت، بلکه باعث شد تا ضمیر مصاحبه هم مرجع خود را بیاید. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با همین یک مصاحبه ساده راه انتخابات خبرگان را روشن کرد، تا انتخاباتی شفاف پیش روی مردم باشد.

نگرانی از چیست؟

بیراه نیست که این روزها برخی نگران تعداد بالای ثبت‌نام‌ها در مجلس خبرگان باشند و نیازی نیست که ذهن به سمت نگرانی از رای نیاوردن مطرح‌کنندگان این نگرانی رود اما شاید برنامه‌هایی که برخی مانند هاشمی و سیدحسن خمینی برای این مجلس دارند سبب تردیدها شده باشد. آیت‌ا… هاشمی پس از ثبت‌نام در مجلس خبرگان رهبری گفت که «این مجلس محور اساسی انقلاب اسلامی است و بحمدا… در تمام دوره‌ها تا به حال توانسته به خوبی انجام وظیفه کند و مناسب‌ترین فردی که بعد از امام(ره) مجلس خبرگان او را انتخاب کرد امروز کار خود را با طراوت، شادابی و احساس مسئولیت ادامه می‌دهد.» آنچه آیت‌ا… مصباح‌یزدی گفت اما دقیقا عکس چیزی است که آیت‌ا… هاشمی بدان اعتقاد دارد. هاشمی از طراوت و شادابی مقام معظم رهبری سخن گفته و آیت‌ا… مصباح اما به برنامه‌ای برای برگزاری رفراندوم و کنار گذاشتن ولی فقیه از سوی کسانی اشاره می‌کند که این تنافض گواه آن است که مصباح‌یزدی این‌بار منظورش هاشمی نیست. سید حسن خمینی هم پس از ثبت‌نام در مجلس خبرگان بیان کرد: «امام راحل همواره ما را به حفاظت از انقلاب تشویق کردند و ما تا نفس داریم در این مسیر گام برخواهیم داشت. امام به ما آموخت که برای حفظ جمهوری اسلامی باید از همه‌چیز گذشت و ما نیز همین راه را خواهیم رفت. باید تا پای جان برای تحکیم ولایت فقیه بکوشیم. روز انتخابات روزی مبارک برای کشور و نظام خواهد بود و بر این باوریم که در جهان آشفته فعلی هیچ چیز از وحدت موثرتر و مطلوب‌تر نیست.» او نیز مانند هاشمی از ولایت‌فقیه و لزوم حفظ آن سخن گفت و حتی بر تلاش برای استحکام آن تاکید کرد. پس منظور مصباح‌یزدی نمی‌تواند یادگار امام باشد چرا که او هیچگاه به خود اجازه نفی ساختاری که پدر بزرگش در آن بود را نمی‌دهد. بنابراین مصداق اظهارات مصباح‌یزدی نمی‌تواند هاشمی و سیدحسن خمینی باشد چرا که آنها خود در صف نخست پاسداران از ولی‌فقیه هستند.

دیدگاه هاشمی درباره ولایت فقیه

رئیس‌ مجمع تشخیص مصلحت نظام چند سال پیش در گفت‌وگو با ایسنا اظهار داشته بود: «ولی‌فقیه را خدا تعیین نکرده و ممکن است تعداد زیادی فقیه این شرایط را داشته باشند. بنابراین انتخابات از رهبری شروع می‌شود. در زمان پیغمبر هم بیعت وجود داشت. در مدینه، احزاب و گروه‌ها با ایشان بیعت می‌کردند. آن موقع انتخابات به این شکل نبود و سران گروه‌ها با پیغمبر قرار می‌گذاشتند. در قرآن هم چند آیه درباره بیعت وجود دارد. پس بیعت یک زمینه کاملا دینی دارد. در تفکر امام(ره) و تفکر ما – که تفکر دینی است – وقتی کسی می‌خواهد سرنوشت مردم را در اختیار بگیرد و در امور مردم دخالت و قانونگذاری کند، به اجازه مردم احتیاج دارد و این اجازه با برگزاری انتخابات شکل می‌گیرد.» شاید این اظهارات بود که تردیدهایی در ذهن مصباح‌یزدی ایجاد کرده و البته در همان زمان نسبت به آن واکنش نشان داد. قاسم روانبخش شاگرد مصباح‌یزدی در نشریه پرتو سخن نوشت: «رای مردم بسیار لازم بوده و حاکی از مقبولیت است و عملا‌ً حاکمیت را تحقق می‌بخشد ولی مشروعیت حاکمیت از ناحیه خداوند است. اگر مشروعیت ولی فقیه به خدا نباشد و از رای مردم سرچشمه گرفته باشد، باید رئیس‌جمهور و نمایندگان مجلس که مستقیما با آرای مردم انتخاب می‌شوند، مشروعیت بیشتری داشته باشند، در حالی که هم در قانون اساسی و هم در شرع مقدس، تصرف در امور مردم، به اذن امام معصوم(ع) و نایبش نیازمند است. بر اساس قانون اساسی، رهبری باید رای مردم را تنفیذ کند و اعضای شورای نگهبان باید پس از رای مردم، مصوبات نمایندگان مجلس را تایید کنند. در شرع مقدس هم از آن‌جاکه "همه هستی از آن خداست" هرگونه تصرفی در انسان و جهان، باید با اذن خداوند یا کسی صورت گیرد که از جانب او مأذون است.» اما برحسب اظهارات هاشمی نه‌تنها نیاز به حضور ولی‌فقیه در جامعه است بلکه تاکید دارد که ولی‌فقیه ازجنس جامعه و آگاه به شرایط زمانی و مکانی است که اطاعت از وی بر همه واجب است. در قانون اساسی کشور نیز شیوه انتخاب رهبری مشخص شده است که درآن قانون هم هیچ‌گاه نفی رای مردم نشده است بلکه اذعان دارد مردم به خبرگان رای می‌دهند تا آنها رهبری را تعیین کنند که این به معنای نفی ولایت‌فقیه نیست. از سوی دیگر دوستی آیت‌ا… هاشمی با مقام معظم رهبری بر کسی پوشیده نیست و مضحک است اگر روزی ادعایی درباره هاشمی بیان شود چرا که او بارها و بیش از همه خود را پیرو مقام معظم رهبری معرفی کرده است.

آقای مصباح به اطرافتان نگاه کنید

به نظر می‌رسد اکنون باید به آیت‌ا… مصباح‌یزدی پیشنهاد کرد که در کم و کیف اطرافیان خود تجدیدنظر کند. آقای مصباح در خاطرشان هست که در همان روزهای آغاز دولت دهم اطاعت از رئیس‌جمهوری را «اطاعت از خدا» دانسته بودند، پس چه شد در میانه راه به منتقد آن رئیس‌جمهور تبدیل شدند؟ ایشان تابستان۸۸ گفته بود: «رئیس‌جمهور وقتی از طرف ولی‌فقیه نصب شد، می‌شود عامل او و آن پرتو قداستی که او دارد، بر این هم می‌تابد. وقتی شد رئیس‌جمهوری اسلامی، حکمش را از رهبر یعنی از جانشین امام دریافت کرد، آن قداست بر این هم می‌تابد، آن‌وقت اطاعت رئیس‌جمهور، اطاعت مجلس و سایر نهادهای قانونی هم می‌شود اطاعت خدا.» کاش این اظهارات آیت‌ا… مصباح‌یزدی بازخوانی شود تا آنچه در جمله اخیرشان درباره مجلس خبرگان فرمودند
بیشتر درک شود.


لینک خبر :  http://armandaily.ir/?News_Id=138415
 
 
 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *