استاد دانشگاه تربت‌حیدریه: نانو الکترومکانیک دقت تشخیص بیماریها را افزایش داد

استاد دانشگاه تربت‌حیدریه: نانو الکترومکانیک دقت تشخیص بیماریها را افزایش داد

تربت‌حیدریه – ایرنا – پژوهشگر و استادیار گروه مهندسی مکانیک دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه تربت‌حیدریه گفت: تشخیص بیماری‌های مختلف بویژه کرونا با کمک سیستم نانو الکترومکانیکی از این پس با دقت بیشتری انجام می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، دکتر علی کوچی روز پنجشنبه در ششمین کنفرانس ملی کاربرد فناوری‌های نوین در علوم مهندسی در دانشگاه تربت‌حیدریه با اشاره به تحقیقاتش در این زمینه افزود: البته چنین مدلی پیشتر وجود داشت اما در رویکرد جدید، به صورت سیستماتیک و البته در قالب نرم‌افزاری، شیوه‌های قبلی را استانداردسازی و در قالب یک مدل علمی و مدون ارایه کرده ایم.
وی این اظهارات را در قالب یک مقاله علمی با نام “اثر توزیع جرم افزوده، بر تغییر فرکانس نانو حسگر زیستی یک سر گیردار” که به صورت مشترک با محمد خراسانی دانشجوی کارشناسی گروه مهندسی مکانیک این دانشکده تهیه کرده‌اند، ارایه کرد.
کوچی در ادامه گفت: با پیشرفت‌های اخیر در حوزه پزشکی و نانوتکنولوژی، تشخیص ذرات بیولوژیکی و تجزیه و تحلیل خواص مکانیکی آن‌ها، توجه زیادی را به خود جلب کرده‌ است.
وی افزود: تحلیل و طراحی حسگرهای زیستی در بسیاری از زمینه‌های علمی و مهندسی مانند پزشکی، مهندسی مکانیک، الکترونیک، حوزه شیمی و غیره کاربرد دارد.
این پژوهشگر دانشگاهی با بیان اینکه حسگرهای زیستی ابزارهایی برای تشخیص یا اندازه‌گیری مواد هدف مانند بیومولکول‌ها هستند، بیان کرد: مراقبت‌های پزشکی مانند سلول‌های سرطانی و سطوح گلوکز خون یا مواد مضر از دیگر کاربردهای حسگرهای زیستی به شمار می روند.
وی اظهار داشت: تلاش برای کاهش حجم نمونه و کوچک‌سازی منجر به ایجاد شاخه جدیدی از فناوری حسگر زیستی در مقیاس میکرو و نانو شده‌ است.
کوچی در ادامه گفت: بر این اساس سیستم‌های میکرو/نانو الکترومکانیکی یکی از ایده‌هایی است که برای تولید حسگرهای زیستی مورد استفاده قرار می‌گیرد تا اندازه تجهیزات حسگر را به حداقل برساند، بر این اساس چنین دستگاه‌هایی باید ارزان، قابل حمل و در مقیاس کوچک باشند تا در هر شرایطی قابل استفاده و برای مراقبت‌های پزشکی کاربرد پسند باشند.
وی افزود: در سالیان اخیر حسگرهای زیستی متنوعی برای تشخیص ویژگی‌های مختلف ذرات بیولوژیکی معرفی شده‌اند که کاربردهای بیشماری در بیوتکنولوژی، سوئیچ‌های حرارتی، تشدید کننده‌های هوشمند و سایر دستگاه‌های زیست‌پزشکی دارند.

استاد دانشگاه تربت‌حیدریه: نانو الکترومکانیک دقت تشخیص بیماریها را افزایش داد

استادیار گروه مهندسی مکانیک دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه تربت‌حیدریه همچنین گفت: با تقاضای روز افزون برای حسگرهای زیستی بسیار دقیق و حساس، حسگرهای مبتنی بر سیستم‌های میکرو و نانو الکترومکانیکی به دلیل ویژگی‌های برجسته الکتریکی و مکانیکی آن‌ها گسترش یافته‌اند.
وی افزود: با توجه به کاربردهای مهم بیولوژیکی حسگرهای زیستی در انتقال دارو، تشخیص بالینی، اندازه‌گیری و تشخیص ارگانیسم‌ها، بسیاری از دانشمندان محدوده کارکرد، بی‌ثباتی و عملکرد آن‌ها را بررسی کرده‌اند.
وی در ادامه اظهار کرد: برای تشخیص آلودگی هوا یا بیماریها بر اساس نانو الکترومکانیک، لازم است ویروس یا ملکول در جایی بنشیند تا سنسورها اقدام به تشخیص یا اندازه‌گیری کنند.
کوچی گفت: سیستم پیشنهادی ما در این مقاله، بهره‌گیری از نانو الکترومکانیکی است که حاصل کار از دقت بیشتری نیز برخوردار می‌باشد.
ششمین کنفرانس ملی کاربرد فناوری‌های نوین در علوم مهندسی از دیروز با حضور استادان و پژوهشگرانی از سرتاسر کشور به میزبانی دانشگاه تربت‌حیدریه آغاز شد و امروز به کار خود پایان داد.
محورهای همایش انرژی، خودرو، رباتیک، فناوری اطلاعات، مهندسی در رشته‌های برق، صنایع، کامپیوتر، مکانیک، هوافضا، نانوتکنولوژی، آب، ژنتیک،معماری و شهرسازی، هوش مصنوعی، طبیعت و کشاورزی است.
از مجموع ۱۳۰ مقاله رسیده به دبیرخانه، ۱۰۰ مقاله پذیرفته شد که از این تعداد ۳۰ مقاله به صورت سخنرانی در قالب ۶ میزگرد و بقیه و در قالب پوستر ارایه شد.
در دانشگاه تربت‌حیدریه اکنون ۲ هزار و ۲۰۰ نفر دانشجو در ۳۰ رشته تحصیلی در مقاطع تحصیلی کاردانی، کارشناسی پیوسته و ناپیوسته در حال تحصیل هستند.

در این دانشگاه گروه‌های آموزشی تولیدات گیاهی شامل اقتصاد کشاورزی، مرتع و آبخیزداری، گیاهان دارویی و بیوتکنولوژی، گروه‌های آموزشی مهندسی شامل عمران، کامپیوتر، صنایع، مکانیک و برق و همچنین گروه علوم انسانی شامل باستان شناسی و علوم سیاسی فعال هستند.
تعداد استادان دانشگاه تربت حیدریه شامل ۲۱۰ نفر استاد مدعو و ۴۰ نفر استاد ثابت است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *