مرمت خانه‌تاریخی «قرایی» رشتخوار خراسان رضوی نیازمند ۲ میلیارد ریال اعتبار است

مرمت خانه‌تاریخی «قرایی» رشتخوار خراسان رضوی نیازمند ۲ میلیارد ریال اعتبار است

تربت‌حیدریه- ایرنا- مسوول نمایندگی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی رشتخوار گفت: انجام عملیات مرمت و بازپیرایی خانه تاریخی «قرایی» این شهرستان واقع در جنوب خراسان رضوی نیازمند حدود ۲ میلیارد ریال اعتبار است.

کاظم کامیاب روز چهارشنبه در حاشیه بازدید از عملیات مرمت و مقاوم‌سازی بام این بنای تاریخی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اکنون با تخصیص ۶۰۰ میلیون ریال اعتبار تنها کار مرمت بام ساختمان آغاز شده‌ است.

وی گفت: در این مرحله سبک‌سازی و اصلاح شیب ضلع جنوبی، سبک‌سازی ضلع شمالی و کاه‌گل کامل پوشش سقف‌ها و دیوارهای داخلی خانه قرایی در حال انجام است.

مسوول نمایندگی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی رشتخوار در معرفی این بنای تاریخی نیز گفت: قدمت بنا مربوط به عهد قجرها با هزار و ۵۵۰ متر مساحت در مرکز رشتخوار واقع و یکی از مهم‌ترین آثار تاریخی این خطه است که در این مرحله از مرمت بام‌سازی آن به صورت کامل انجام خواهد گرفت.

مرمت خانه تاریخی رشتخوار خراسان رضوی نیازمند ۲ میلیارد ریال اعتبار است

وی با بیان این‌که این بنای تاریخی از چهار قسمت با دیوارهای خشتی و سقف‌های گنبدی ساخته شده‌است، افزود: هر قسمت از این خانه تاریخی کاربردی متفاوت داشته‌ است، به طوریکه قسمت شمالی به عنوان شاه‌نشین زمستانی، بخش جنوبی به عنوان فضایی برای گذراندن فصل گرم، قسمت شرقی به عنوان فضایی برای پذیرایی از مهمانان و بخش غربی نیز به عنوان اتاق‌های مخصوص خدمه و نگهبانان ساخته شده است.

کامیاب گفت: با استناد به کتیبه سردر ایوان شمالی، این اثر تاریخی به دستور «حاج سلطان علی‌خان قرایی» ملقب به حاجی خان‌یاور و توسط معماران یزدی در ۲۰ شعبان سال ۱۳۴۴ هجری قمری احداث و در سال ۱۳۸۰ هجری خورشیدی به شماره ۵۱۴۷ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده‌ است.

وی اظهار کرد: در این بنای تاریخی زیبا تلاش شده با حفظ کاربری اصلی یعنی خانه اعیانی مسکونی، اتاق‌های خان، مهمان‌خانه، مطبخ و سایر فضاها، به همان شکل حفظ و از آنجا که این مکان تنها موزه رسمی شهرستان است، آیین‌ها، آداب و رسوم شهرستان نظیر مراسم مذهبی و ازدواج، صنایع دستی رشتخوار نظیر سفالگری، فرت‌بافی و دیگر بافته‌ها مثل قالیچه در این جا به نمایش گذاشته شده‌ است.

مرمت خانه تاریخی رشتخوار خراسان رضوی نیازمند ۲ میلیارد ریال اعتبار است

به گزارش ایرنا: از مجموع ۲۵۰ اثر تاریخی رشتخوار ۳۳ مورد در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
مهمترین آثار تاریخی این خطه مسجد جامع رشتخوار، خانه تاریخی قرایی، محوطه تاریخی دیزد و آرمگاه شاه‌سنجان است.
به لحاظ جغرافیایی شهرستان رشتخوار از شمال و شرق به ارتفاعات منتهی می‌شود و تفرجگاه گرماب (پیر یاهو) و آبشار علی‌آباد در ۳۰ کیلومتری شمال شرق رشتخوار باعث شده تا برخی گردشگران صرفا برای دیدن این مناطق و نیز تماشای کویر وارد این شهرستان شوند.
رشتخوار با اقلیم نیمه خشک در حد فاصل تربت‌حیدریه به شهرستان مرزی خواف در همسایگی افغانستان حدود ۲۰۰ کیلومتر با مشهد مرکز استان خراسان رضوی فاصله دارد و اقتصاد آن عمدتا بر کشاورزی و دامداری متکی است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *