خانه ۱۰۰ ساله در رشتخوار ثبت ملی شد

خانه ۱۰۰ ساله در رشتخوار ثبت ملی شد

مشهد- ایرنا- مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان رضوی از ثبت ملی یک خانه تاریخی با قریب به یک قرن سابقه در شهر رشتخوار واقع در جنوب این استان خبر داد.

ابوالفضل مکرمی‌فر روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این اثر تاریخی با عنوان “خانه شریفی” در خیابان امام خمینی شهر رشتخوار یک ملک شخصی و مالک کنونی آن شهروندی به نام نوروز شریفی است.

وی در مورد سرگذشت این خانه تاریخی ادامه داد: با توجه به کتیبه سردر ورودی، این خانه در سال ۱۳۵۱ هجری قمری توسط کاظم خان قرایی برادر حاجی خان یاور ساخته شده است.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان رضوی درباره وجه تسمیه خانه شریفی گفت: این بنای تاریخی سال ۱۳۴۳ هجری شمسی توسط نوروز شریفی از فرزندان و ورثه کاظم خان قرایی به نام‌های محمدکاظم کاظمی قرایی و بانو زهرا خزاعی خریداری شده است به همین دلیل در بین اهالی منطقه به خانه تاریخی شریفی معروف شده است.

مسوول دفتر ثبت‌ آثار تاریخی در اداره‌کل میراث‌ فرهنگی خراسان رضوی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: خانه تاریخی شریفی تقریباً مستطیلی شکل و در جهت شمالی‌–‌جنوبی ساخته شده و دارای هزار و ۱۴۰ مترمربع مساحت است که ۶۵۶ مترمربع اعیان آن و عرصه آن ۴۸۴ مترمربع است و با خانه تاریخی دیگر رستخوار یعنی خانه تاریخی قرایی تفاوتهایی دارد.

محمود طغرایی افزود: مهم‎ترین مصالح به کار رفته در این بنا خشت خام و آجر ۲۰ در ۲۰ سانتیمتری و گِل است که با آجر، نماسازی شده است.
وی اضافه کرد: ویژگی بارزی که خانه تاریخی شریفی را از بناهای اطراف متمایز می‌سازد سبک معماری و ضلع جنوبی آن است که فضای داخل آن بدون هیچ‌گونه تغییری با همان حوض و بادگیرها پابرجاست همچنین قرار گرفتن آن در جنب خانه تاریخی قرایی نیز بر اهمیت آن افزوده است.

مرکز شهرستان ۶۱ هزار نفری رشتخوار در فاصله ۱۹۹ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *