کارآفرینی زنان تربت‌حیدریه، نیازمند حمایت بیشتر

کارآفرینی زنان تربت‌حیدریه، نیازمند حمایت بیشتر

تربت‌ حیدریه- ایرنا- بانوان کارآفرین تربت‌حیدریه که در صنوف خیاطی و آرایشگری اشتغال دارند، با گلایه از آنچه محرومیت خود از حمایت تسهیلاتی بانکها عنوان می‌کنند، خواستار توجه بیشتر دستگاه های متولی این حوزه هستند.

به گزارش ایرنا، اکنون حدود ۳۰۰ خیاطی و ۳۸۰ آرایشگاه زنانه در این شهرستان فعالیت دارند که علاوه بر ارائه خدمات به شهروندان، در صورت حمایت درخور می توانند در حوزه کارآفرینی نیز نقش موثری داشته باشند.

یک خیاط و مربی آموزشگاه خیاطی در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: مدرک فنی و حرفه‌ای در خارج از کشور در حد مدارک دانشگاهی اعتبار دارد و می توان با آن، امکانات و تسهیلات بانکی دریافت کرد اما در اینجا ما حتی برای گرفتن وام کاری نیز نمی توانیم روی آن حساب کنیم.

مریم حدادان، کمترین سرمایه مورد نیاز برای تاسیس یک کارگاه خیاطی به غیر از هزینه اجاره یا خرید محل کار را، بین ۸۰۰ میلیون تا یک میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: قیمت یک دستگاه چرخ سری‌دوز نزدیک به ۲۴۰ میلیون ریال، چرخ راست‌دوز ۱۶۰ میلیون ریال، چرخ میان‌دوز ۳۵۰ میلیون ریال و قیمت یک اتوی مخزن‌دار نزدیک به ۷۰ میلیون ریال است.

کارآفرینی زنان تربت‌حیدریه، نیازمند حمایت بیشتر

رییس اتحادیه خیاطان تربت‌حیدریه نیز شمار فعالان این صنف را، ۳۹۰ نفر ذکر کرد و گفت: از این تعداد ۱۰۰ نفر خیاط مرد و بقیه بانوان و اکثرشان نیز زنان سرپرست خانوار هستند.

صدیقه تقی‌نژاد که به تازگی مسوولیت این اتحادیه را عهده‌دار شده است، افزود: به اعضای اتحادیه وعده داده‌ام که با انجام مذاکره، ادارات، بیمارستان‌ها و کارخانجات را برای دریافت سفارش لباس فرم مجاب کنم.

وی گفت: اگر واحدهای صنعتی، ادارات و بیمارستان‌ها سری دوزی‌ لباس فرم خود را به اتحادیه سفارش دهند، اشتغال‌آفرینی برای اعضای این صنف و به خصوص بانوان سرپرست خانوار، بیشتر فراهم خواهد شد.

تقی‌نژاد همچنین از تلاش خود برای برپایی شوی لباس بانوان خبر داد و افزود: بخش زیادی از بانوان این شهر به سفارش و خرید لباس دست‌دوز تمایل داشته و از مدل‌های جدید استقبال می‌کنند، که به دلیل نبود مکان مناسبی برای عرضه نمونه‌های جدید لباس، شمار زیادی از آنان برای سفارش و خرید لباس به مشهد مراجعه می‌کنند.

رییس اتحادیه خیاطان تربت‌حیدریه اضافه کرد: با توجه به غنای فرهنگی و دینی تربت‌حیدریه، بدیهی است در صورت کسب موافقت دستگاههای مرتبط، تمهیدات لازم برای رعایت شوونات اسلامی نیز در نظر گرفته خواهد شد.

کارآفرینی زنان تربت‌حیدریه، نیازمند حمایت بیشتر

یک بانوی آرایشگر و مدیر یک آموزشگاه آرایشگری نیز وضعیت سالن‌های آرایش زنانه تربت‌حیدریه را خوب و پر رونق توصیف کرد، اما در عین حال از شمار زیاد این واحدها ابراز نگرانی کرد.

هستی بهروان افزود: امروز شاهد هستیم که حتی برخی دختران دانشجو برای تامین هزینه تحصیل خود، بعد از گذراندن یک دوره آموزشی اقدام به راه‌اندازی سالن زیبایی، حتی در یک زیرزمین می‌کنند که به دلیل اشباع تربت‌حیدریه از وجود سالن‌های آرایش و زیبایی، چون از پس تامین هزینه‌ها بر نمی‌آیند، ورشکست شده و محل کار خود را تعطیل می‌کنند.

رییس اتحادیه سالن‌های آرایش زنانه تربت‌حیدریه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، شمار واحدهای دارای مجوز این حرفه را۴۸۰ سالن عنوان کرد و گفت: از این تعداد ۳۸۰ سالن دارای پروانه فعالیت و بقیه در مرحله تکمیل پرونده هستند.

آنا پورتقی افزود: با وجودی که مسوولان از مشکلات اقتصادی با خبر و بر محدودیت‌های کارآفرینی بانوان اشراف دارند، اما حاضر نیستند در این شهرستان نیز به موازات دیگر شهرهای ایران، اجازه ارایه خدماتی نظیر هیدروفشیال، هیدرو درمی، تَتو و موارد مشابه را صادر کنند.

وی گفت: این در حالی است که در دوره‌های آموزش آرایشگری، بانوان با این موارد آشنا شده و حتی برخی دارای تحصیلات دانشگاهی خاص زیبایی پوست هستند و تمایل به کسب درآمد از دانش و تخصص خود دارند.

پورتقی اضافه کرد: اکنون برای راه‌اندازی یک سالن آرایش در یک اتاق ۱۲ متری، تنها برای خرید لوازم منهای اجاره بهای ملک، دست کم سه میلیارد ریال اعتبار نیاز است و بانک‌ها نیز در پرداخت تسهیلات به این صنف، امساک می‌ورزند.

وی اظهار کرد: مشکل دیگر ما آن است که اگر منزل یا زیرزمینی را برای تاسیس سالن زیبایی بخواهیم تغییر کاربری دهیم، باید هزینه بالای تجاری شدن آنجا را هم بپردازیم و این از انصاف به دور است.

رییس اتاق اصناف تربت‌حیدریه گفت: غالبا تسهیلات بانکی از محل تبصره ۱۸ و مشاغل خانگی، بعد معرفی واحدهای صنفی مورد تایید این اتاق پرداخت می‌شود، اما از ابتدای امسال بانک‌های شهرستان هیچ پرداختی در این خصوص نداشته‌اند.

حسن سلطانی با بیان اینکه افزون بر ۱۲ هزار واحد صنفی در قالب ۴۲ اتحادیه در چهار بخش توزیعی، خدماتی، تولیدی و خدمات فنی در شهرستان فعالیت دارند، افزود: ۴۶ درصد اصناف تربت حیدریه در بخش توزیعی، ۲۴ درصد در تولید، ۱۸ درصد در بخش خدمات فنی و ۱۲ درصد در حوزه خدماتی فعال هستند.

وی اظهار کرد: درصد قابل توجهی از جمعیت مولد این شهرستان را فعالان صنفی تشکیل می‌دهند، طوری که به ازای هر ۱۹ نفر، یک واحد صنفی در شهرستان وجود دارد و جمعیت شاغلان بخش اصناف دست کم ۲۵ هزار و ۵۴۵ نفر است.

سلطانی اضافه کرد: اکنون اصناف تربت‌حیدریه متاثر از شرایط اقتصادی کشور نیازمند توجه و حمایت مادی و معنوی هستند که در این رابطه فراهم کردن سازوکارهای لازم، روان سازی مقررات و قوانین و اختصاص تسهیلات مناسب و تخفیف‌های مالیاتی مورد انتظار است.

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان تربت‌حیدریه نیز گفت: امسال در حوزه تسهیلات مشاغل خانگی بالغ بر ۳۰۰ نفر متقاضی در زمینه خیاطی، قالیبافی و عروسک‌سازی داشتیم که از این تعداد ۱۲ طرح شامل هشت طرح پشتیبان و چهار طرح مستقل، به مبلغ ۲۰ میلیارد ریال به بانک عامل معرفی شده‌اند.

محمدرضا ملکی افزود: متقاضیان دارای گواهی مهارت فنی‌ و حرفه‌ای برای دریافت تسهیلات، باید در سامانه صدور مجوزها و سامانه مشاغل خانگی ثبت نام کنند و طبق قانون تمام واحدهای صنفی خدماتی که منجر به تولید شوند، قادر به دریافت تسهیلات هستند.

مرکز شهرستان ۲۵۰ هزار نفری تربت حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب مشهر واقع است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *