حسین انتظامی: پژوهش سینمایی باید نگاه کاربردی داشته باشد‌رئیس سازمان سینمایی همچنین افزود: باید حرفی در جهان برای گفتن داشته باشیم؛ به‌ویژه آنکه با بحث‌های دیپلماسی عمومی، حتما سینما می‌تواند بیشترین تأثیر را داشته باشد؛ زیرا متکی بر تصویر است و می‌تواند به ارزش‌های جهانیِ بیشتری، بنا بگذارد.‌

اولین جلسه شورای سیاستگذاری چهارمین جایزه پژوهش سال سینمایی با حضور رئیس سازمان سینمایی در حالی برگزار شد که این جایزه می‌کوشد از نگاه انتزاعی حاکم بر بسیاری پژوهش‌های دانشگاهی فاصله بگیرد.‌

به گزارش ایرنا، حسین انتظامی در ابتدای جلسه گفت: این رویداد در دوره‌های گذشته مسیر رو به جلویی را طی کرده است و امسال با تدابیری که اندیشیده، شاهد جهش جدی‌تری خواهیم بود.‌

وی افزود: خروجی‌های این رویداد باید به شکلی باشد که سینما از آن استقبال و احساس کند کاربردی است. صرفا در این صورت، رویداد موفقی است و گرنه همانند بسیاری پژوهش‌های دانشگاهی، انتزاعی است. اینکه اصرار داشته‌ایم در شورای سیاستگذاری این جایزه، چهار سینماگر حضور داشته باشند برای این است که مکمل دیدگاه‌های دانشگاهی باشند و نیازهای واقعی سینما را به پژوهشگران انتقال دهند. در نظام‌های پژوهشی معمولا از طرف صنعت متهم می‌شویم که در کارهای دانشگاهی، انتزاعی پژوهش می‌کنیم؛ لذا خوب است قبل از ارسال آثار و مقالات، موضوعات پژوهش‌های ارسالی بررسی شوند تا اگر اهداف این رویداد را برآورده نمی‌کنند، به اطلاع پژوهشگران محترم برسد و مراحل تکمیلی آنها انجام نشود.‌

رئیس سازمان سینمایی همچنین افزود: باید حرفی در جهان برای گفتن داشته باشیم؛ به‌ویژه آنکه با بحث‌های دیپلماسی عمومی، حتما سینما می‌تواند بیشترین تأثیر را داشته باشد؛ زیرا متکی بر تصویر است و می‌تواند به ارزش‌های جهانیِ بیشتری، بنا بگذارد.‌

در ادامه محمد رحمتی، معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی و رئیس شورای سیاستگذاری جایزه پژوهش سینمایی اظهار کرد: امسال قصد داریم این رویداد را تقویت کنیم، به همین دلیل ضمن حفظ دستاوردهای قبلی، گوشه چشمی به حوزه بین الملل خواهیم داشت. در سه سال گذشته آثار پژوهشی داخلی شناسایی و آثار برتر تقدیر شدند و یکی از وجوه ممیزه دوره جاری این است که در حوزه بین‌الملل نیز به قدر بضاعت، فعال‌تر خواهیم بود.‌

وی درباره دیگر وجوه ممیز جایزه امسال با دوره‌های گذشته توضیح داد: رویکردِ «گردآوری» آثار پژوهشی در رویدادهای قبلی، به سمت «تألیف» آثار در این دوره سوق پیدا می‌کند؛ البته با توجه به شرایط کرونایی، برخلاف میل ما، تقویم رویداد به گونه‌ای رقم خورد که زمان برای تألیف آثار، اندک است اما برای نزدیک شدن به اهداف کلیِ چنین رویدادی، حرکت در این مسیر ضروری است.‌

دبیر چهارمین جایزه پژوهش سال سینمایی نیز گفت: هدف اصلی، شناسایی و همکاری با پژوهشگران متخصص، حرفه‌ای و روزآمد در عرصه ملی و بین‌المللی است تا از رهگذر این جایزه، به جامعه ایران معرفی شوند. باید با این دسته از پژوهشگران که فعالیت‌های جدی انجام داده‌اند ارتباط داشته باشیم و از دیدگاه‌ها و نظرات آنها در راستای حل مسائل سینمای ایران استفاده کنیم. سینمای ایران در جهان مورد توجه است و به بسیاری از فیلم‌های ایران نگاه جدی شده است.‌

بهروز بختیاری، تقویت فضای پژوهشی مرتبط با سینمای ایران در سطوح ملی و بین‌المللی، شناسایی و گردآوری آثار پژوهشی داخلی و بین‌المللی درباره سینمای ایران، جهت‌دهی پژوهش‌ها و مطالعات به سوی موضوعات کلیدی و زیربنایی برای کمک به ارتقای کیفی سینمای ایران، تقدیر از تلاش‌های پژوهشی استادان، دانشجویان، اندیشمندان و خبرنگاران دانشگاهی که سهمی از مطالعات علمی و پروژه خود را به سینمای ایران اختصاص داده‌اند، افزایش تعاملات اندیشمندان و پژوهشگران رشته‌های مختلف دانشگاهی و مراکز علمی- پژوهشی داخلی و خارجی با سینماگران و دست اندرکاران سینمای ایران را از جمله اهداف این دوره جایزه پژوهش سال سینمایی معرفی کرد.‌

در ادامه اعضای شورای سیاستگذاری این جایزه به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *