روابط عمومی‌ در تربت‌حیدریه، از گذشته تا حال

روابط عمومی‌ در تربت‌حیدریه، از گذشته تا حال

تربت‌ حیدریه- ایرنا- بررسی ساختار تشکیلات روابط عمومی و عملکرد آن در تربت‌حیدریه از نگاه برخی مدیران باسابقه روابط عمومی، حکایت از آن دارد که این نهاد اداری در تبیین خدمات دستگاه‌های اجرایی متبوع خود، چنان که باید و شاید ‌موفق عمل نکرده‌اند.

به گزارش ایرنا، یافتن پاسخ چرایی این خلاء، نیازمند واکاوی است و بدین منظور پای صحبت چند تن از فعالان عرصه روابط عمومی و متولیان قدیم و جدید این عرصه در تربت حیدریه نشستیم.

خشت نخست روابط عمومی در تربت‌حیدریه

به گفته رییس شورای هماهنگی روابط عمومی‌های تربت حیدریه، عمر روابط عمومی نوین در ساختار اداری این شهرستان به سال ۱۳۸۲ برمی گردد که به پیشنهاد مسوول وقت روابط عمومی فرمانداری، بعد از دادن فراخوان و برگزاری انتخابات رسمی، اعضای هیات رییسه مشخص شده و فعالیت خود را به عنوان نخستین شورای روابط عمومی در یک شهرستان استان “خراسان” آغاز کرد.

علی نیرویی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ادامه داد: با تشکیل کارگروه‌های تخصصی با مشارکت اعضا، فعالیت شورا آغاز شد و اقدامات ارزنده‌ای صورت پذیرفت که پس از مدتی با موافقت فرماندار وقت تربت حیدریه، مسوولیت امور شورا و هماهنگی هیات رییسه روابط عمومی های شهرستان نیز به روابط عمومی فرمانداری سپرده شد که البته در سال های بعد روابط عمومی دیگر دستگاهها در این عرصه نقش آفرینی کردند.

روابط عمومی‌ در تربت‌حیدریه، از گذشته تا حال

عشق و علاقه قدم نخست موفقیت در روابط عمومی
معاون برنامه ریزی فرماندار تربت حیدریه که فعالیت اداری خود را از حوزه روابط عمومی شروع کرده و از بانیان شورای روابط عمومی در این شهرستان است، عشق و علاقه به کار را مهمترین عامل موفقیت در این عرصه عنوان می کند.

جعفر رضوانی در گفت و گو با خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت:‌ تا چند سال پیش، معیار کار و موفقیت برای مدیران روابط عمومی، عشق و علاقه به کار بدون در نظر گرفتن ساعت کاری بود، که متاسفانه این روحیه کاری اکنون تا حد زیادی رنگ باخته است.

وی با بیان اینکه امروزه بسیاری انجام کار در روابط عمومی را تنها برای “رفع تکلیف” انجام می‌دهند، گفت: برخی بهانه کم کاری خود را، فقدان پست سازمانی روابط عمومی در دستگاه اجرایی خود عنوان می‌کنند.

رضوانی افزود: این در حالی است که سال‌های قبل نیز اغلب ادارات تربت‌حیدریه فاقد چنین پستی بودند و معمولا مدیران ادارات از بین کارکنان مجموعه، فردی را که عاشق کارهای اجرایی همراه با آداب‌دانی و روابط عمومی قوی بود، برگزیده و کار روابط عمومی را به او می سپردند.

معاون فرماندار تربت‌حیدریه گفت: از سوی دیگر شورای هماهنگی روابط عمومی برای اعضا، اقدام به برپایی کارگاه‌های آموزشی می‌کرد تا توان علمی و مدیریتی آن‌ها را ارتقا بخشد.

رضوانی، از توسعه شبکه‌های اجتماعی به عنوان عامل بازدارنده برای ادامه همکاری و تشریک مساعی بین مدیران روابط عمومی یاد کرد و افزود: قبلا نشست‌های فصلی و کارگاه‌های آموزشی این شهرستان به نوبت در ادارات برگزار می شد و هر چند وقت یکبار در دستگاهی گرد هم آمده و از مسایل یکدیگر با خبر شده و برای رفع مشکلات به هم کمک می‌کردند.

معاون فرماندار تربت‌حیدریه گفت:‌ در آن دوران از رسانه‌های جمعی خواسته می شد که به مدیران روابط عمومی نمره عملکرد بدهند، لذا برای آنکه از یکدیگر سبقت بگیرند، غالبا با برگزاری نمایشگاه یا مشارکت در انجام طرح های دیگر دستگاه‌ها، اطلاع رسانی خود را تقویت کرده و بر میزان اخبار خود می‌افزودند تا امتیاز بیشتری بگیرند.

رضوانی افزود: روزگاری شورای هماهنگی روابط عمومی‌های تربت‌حیدریه آنقدر در کشور شاخص شده‌ بود که حتی در یک دوره بنده به عنوان رییس شورای روابط عمومی های شهرستان، به عضویت انجمن روابط عمومی‌های کشور درآمدم و روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داد.

وی گفت: در ان سال ها جایگاه روابط عمومی، از پرچم نصب کردن و اعلامیه چاپ کردن ارتقا یافته بود که همکاران امروزی نباید به این جایگاه رفیع اجازه رجعت به گذشته را بدهند.

روابط عمومی‌ در تربت‌حیدریه، از گذشته تا حال

پایه‌گذاری خوب روابط عمومی در ایران، توسط وزارت نفت

مدیر اسبق روابط عمومی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه تربت‌حیدریه، که اکنون سمت مدیریت این شرکت را دارد،‌ با بیان اینکه پایه‌گذار روابط عمومی در ایران وزارت نفت و “حمید نطقی” از استادان و کارکنان شرکت ملی نفت ایران است، گفت: خشت نخست روابط عمومی در چهارچوب اصول دانشگاهی و بسیار خوب گذاشته شده است.

جواد بلندی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بر این اساس بنده نیز زمانی که مسوولیت روابط عمومی را بر عهده داشتم، با حمایت مدیر وقت شرکت نفت انجام امور زیربنایی و فرهنگی را مبنای موفقیت در کار روابط عمومی تعریف کرده و در این مسیر گام برداشتم.

وی ادامه داد: ما در قدم نخست اقدام به توسعه و تجهیز کتابخانه شرکت نفت کردیم زیرا احساس شد روابط عمومی نیاز به انجام کارهای اصولی و بنیانی و خروج از کارهای کلیشه‌ای و روزمره دارد.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه تربت‌حیدریه خاطرنشان کرد: از آنجا که هر تغییری مخالفان خاص خود را دارد، در روزهای نخست مخالفان زیادی داشتم، اما چون برای تحول در روابط عمومی، برنامه کاری تدوین کرده‌ بودیم، به هیچ وجه از مواضع خود عقب‌‎نشینی نکردیم.

بلندی افزود: از سوی دیگر در آن دوران فضای مجازی و اینترنت نبود و کارکنان و به خصوص پرسنل روابط عمومی، تقویت بنیه علمی خود را به صورت درست از فضای حقیقی یعنی کتابخانه دریافت می‌کردند.

وی تصریح کرد: این در حالی است که امروزه رشد شبکه‌های اجتماعی علاوه بر آنکه از میزان مطالعه مدیران روابط عمومی کاسته، آن‌ها را دچار یک سردرگمی برای تشخیص مطالب درست از نادرست کرده‌است.

روابط عمومی‌ در تربت‌حیدریه، از گذشته تا حال

روابط عمومی‌های تربت‌حیدریه هزار راه نرفته پیش رو دارند

مسوول سابق روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه که از بانیان شورای هماهنگی روابط عمومی‌های تربت‌حیدریه است، گفت:‌ هر چند طبق اساسنامه شورای هماهنگی روابط عمومی‌های کشور، رییس شورا در شهرستان‌ها حتما باید فرماندار و دبیر آن مدیر روابط عمومی فرمانداری باشد، اما در اینجا هیچ‌گاه این قاعده به درستی، اجرا نشد.

غلامرضا میری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مشکل دوم نبود چارت تشکیلاتی مدون در شورای هماهنگی روابط عمومی‌های تربت‌حیدریه و نیز فقدان یک معیار دقیق برای ارزیابی عملکرد آنها و مقایسه با نوع عملکرد همکارانشان در دهه‌های قبل است.

وی گفت: این در حالی است که طبق اصول علمی، روابط عمومی باید دارای تعریف دقیق و در ادامه وظایف و کارکردش مشخص و معلوم باشد تا بداند که چه اهدافی را باید دنبال ‌کند.

میری اضافه کرد: تصور می‌کنم این فقدان نقشه راه محدود به این شهرستان نیست، اما مطمئن هستم تاکنون در تربت‌حیدریه محقق نشده‌ است.

وی افزود: در دوره مسوولیتم در روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه، با همفکری همکاران این بخش، برای حوزه‌های مختلف برنامه مدون عملیاتی سالیانه و همچنین برنامه‌ریزی راهبردی پنج ساله تعریف کردیم که بعید می‌دانم دیگر دستگاه‌ها، دارای چنین عملکردی باشند.

میری در ادامه گفت: نتیجه چنین اقداماتی کسب ۲ گواهینامه ایزو ۲۰۰۰ و ایزو ۲۰۰۱ در بخش “مشتری‌مداری” و “کیفیت” بود که آن نیز در تاریخ روابط عمومی‌های تربت‌حیدریه بی‌نظیر است.

میری تصریح کرد: اگر به این کمبودها، فقدان تجهیزات سخت‌افزاری و ملزومات مورد نیاز اولیه یک دستگاه روابط عمومی را هم اضافه کنیم، نتیجه آن وجود یک مدیر روابط عمومی فاقد ‌ابزار کار و لذا از چنین شخصی نمی‌توان انتظار معجزه داشت.

وی اظهار کرد: البته در کنار تمام مشکلات یاد شده، دیدگاه رییس دستگاه اجرایی در ارتقا یا تنزل بخش روابط عمومی دستگاه متبوعش بسیار مهم است.

وی تصریح کرد: اغلب مسوولان دستگاه‌های اجرایی درک درستی از مقوله روابط عمومی ندارند و برای اثبات این ادعا، تنها کافی است از آنان سوالاتی در حوزه روابط عمومی بپرسید تا مشخص شود چه شناختی و به تبع آن چه انتظاراتی از روابط عمومی دارند.

مرکز شهرستان ۲۲۴ هزار نفری تربت‌حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب مشهد قرار دارد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *