بازگشت به ارشاد؛ شانس «عباس صالحی» برای وزارت در دولت پزشکیان چقدر است؟

با نزدیک شدن زمان تشکیل دولت جدید، نام سید عباس صالحی به عنوان یکی از گزینه‌های مطرح برای تصدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به میان آمده است. صالحی در دولت دوم حسن روحانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بود.

کد خبر:۱۲۴۶۷۳۰
تاریخ انتشار:۱۸ تیر ۱۴۰۳ – ۰۸:۱۰۰۸ July 2024

                              بازگشت به ارشاد؛ شانس «عباس صالحی»  برای وزارت در دولت پزشکیان چقدر است؟

 فرهنگی تابناک/ فاطمه سادات بکائی؛ با توجه به مشخص شدن نتیجه انتخابات و نزدیک شدن زمان تشکیل دولت جدید به ریاست مسعود پزشکیان، گمانه‌زنی‌هایی درباره ترکیب کابینه و انتصاب وزرای مختلف مطرح شده است. یکی از نام‌هایی که برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح می‌شود، سید عباس صالحی است. هرچند در بین سیاسیون، نام حسین انتظامی هم برای این وزارتخانه به گوش می رسد.

صالحی که فرزند یکی از علمای شاخص مشهد است، تحصیلات عالیه حوزوی دارد، اما ملبس نیست. سید عباس صالحی متولد ۱۳۴۲ در مشهد است و علاوه بر تحصیلات حوزوی دکترای فلسفه هم دارد. او از سال ۵۱ وارد حوزه عملیه شده و در مشهد و قم تحصیل خود در مدارج مختلف را طی کرده است. او در حال حاضر با حکم رهبر انقلاب مدیر مسئول روزنامه اطلاعات و نماینده، ولی فقیه در موسسه اطلاعات است و همچنین ریاست دانشگاه مذاهب اسلامی را هم بر عهده دارد.

سید عباس صالحی در دولت اول حسن روحانی، معاون کتاب وزارت فرهنگ بود و پس از استعفای علی جنتی و تا زمانی که رضا صالحی امیری بتواند رای اعتماد خود از مجلس را دریافت کند، به عنوان سرپرست؛ مسئولیت وزارت ارشاد را بر عهده گرفت.

حاشیه‌های فراوان صالحی امیری در دوره تصدی وزارت فرهنگ باعث شد در دولت دوم روحانی دیگر جایی در وزارت فرهنگ نداشته باشد و سید عباس صالحی به عنوان وزیر راهی هیئت دولت شود. رزومه فرهنگی و سبقه حوزوی او باعث ایجاد اعتماد شد و دولت دوم حسن روحانی در حوزه فرهنگی توانست با حاشیه کمی مسئولیت خود را به انجام برساند. انتقاد‌ها البته متوجه سید عباس صالحی هم بود و چند حاشیه هم برای او ایجاد کرد.

دوران وزارت سید عباس صالحی یکی از درخشان‌ترین دوره‌ها برای فعالین حوزه نشر بود؛ صالحی که خود پیش از حضور در وزارت‌خانه از فعالین حوزه نشر بود؛ پای درد دل فعالین این بخش می‌نشست و در این بخش کمتر مورد توجه برای وزرای فرهنگ توانست گام‌های مثبتی از جمله ایجاد معافیت مالیاتی برای کتاب‌فروشی‌ها بردارد.

سید عباس صالحی همچنین از پیشگامان شفافیت هم بود و در روز‌های حضورش به عنوان معاون کتاب علی جنتی، تمام اسناد و مدارک هزینه‌ها و مصوبات صورت گرفته در معاونتش را به صورت عمومی منتشر می‌کرد.

شعار او در دوره وزارتش، «ایران فقط تهران نیست» بود که با هدف تقابل با مرکز‌گرایی و توجه به سایر شهر‌ها و استان‌های کشور انتخاب شده بود. سید عباس صالحی در همین راستا اهل سفر به استان‌ها و توجه به ظرفیت‌های مختلف کشور هم بود.

حواشی زیاد مربوط به روز‌های اعتراضات سال ۹۶ و سال ۹۸ به علاوه روز‌های همه‌گیری کرونا می‌توانست یکی از بدترین دوران وزارت فرهنگ مخصوصا در حوزه سینما را برای کشور رقم بزند، اما انتخاب خوب چهره‌ای همچون داروغه‌زاده و ارتباطات وسیع او با هنرمندان باعث شد حواشی ایجاد شده خنثی شود و رویداد‌های مهم فرهنگی کشور از جمله جشنواره فیلم فجر، با کمترین هزینه سیاسی اجتماعی برگزار شود که همین یکی از نقاط عطف دوره کاری سید عباس صالحی است.

احتمال دوباره وزیر شدن عباس صالحی در دولت مسعود پزشکیان به عوامل متعددی بستگی دارد. سوابق و تجربه‌ی او در حوزه‌های فرهنگی و هنری می‌تواند نقطه قوتی برای او باشد. اما در عین حال، برای اینکه بتواند در دوره جدید موفق‌تر عمل کند، نیاز است که به نقاط ضعف دوران گذشته خود توجه ویژه‌ای داشته باشد و برای حل مشکلات و چالش‌های موجود برنامه‌های جدی و عملیاتی ارائه دهد. در کل، عباس صالحی می‌تواند گزینه‌ای مناسب برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد، به شرطی که بتواند با رویکردی تازه و برنامه‌ریزی دقیق به مسائل و چالش‌های پیش رو پاسخ دهد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *