تابناک تحلیل می کند «اعتراض پرستاران» در روزهای انتقالی کابینه به «دولت پزشک ها»/ رئیس جمهور، حامی اصلی ایجاد نظام پرستاری بود

برای خیلی ها جای سئوال است که چرا پرستاران، در انتظار تثبیت دولت جدید منتسب به جامعه پزشکان، نمانده اند تا مطالبتشان را سهل الصول تر پی گیری کنند.

کد خبر:۱۲۵۴۳۵۵
تاریخ انتشار:۲۸ مرداد ۱۴۰۳ – ۰۹:۳۳۱۸ August 2024

                              «اعتراض پرستاران» در روزهای انتقالی کابینه به «دولت پزشک ها»/ رئیس جمهور، حامی اصلی ایجاد نظام پرستاری بود

به گزارش خبرنگار اجتماعی تابناک، روز سیزدهم مردادماه مصطفی معین، پزشک و سیاستمدار اصلاح طلب، طی صحبت‌هایی از شرایط حاکم بر روند کاری پزشکان، دستیاران و پرستاران انتقاد کرده بود. مصطفی معین که خود پزشک  و وزیر علوم دوره اصلاحات بود، در این اظهار نظر گفته بود: از نظر من عملکرد وزرای بهداشت و درمان و آموزش پزشکی حداقل در یک دهه اخیر باید به دقت بررسی و در پیشگاه ملت و وجدان عمومی به استیضاح کشیده شود که پاسخگوی غفلت طولانی و زیان‌بار خود در پایان ندادن به بهره‌کشی و عدم لغو مقررات استثماری طرح خارج از مرکز باشند؛ مقررات ظالمانه‌ای که مهاجرت نیروها و اتلاف سرمایه‌های بی‌بدیل تخصصی و خودکشی کادرهای جوان پرستاری و دستیاران پزشکی را در پی داشته است.

او بخشی از دغدغه های جامعه پزشکان و پرستاران را مطرح کرد و به نظر می رسید این حرفها در واقع تلنگری به دولت جدید است که اتفاقا به دولت پزشک ها معروف شده، اما هنوز در دوره گذار و با وزارتخانه هایی بدون وزیر مورد نظرش، به سر می برد.

اما دو روز بعد از این اظهارات بود که زمزمه هایی از اعتراض تعدادی از پرستاران در برخی از بیمارستان‌ها به گوش رسید.  با گسترش آن به چند بیمارستان دیگر، رسانه های معاند به شدت روی آن مانور دادند و حتی فرصت را به آن دسته از پرستارانی که خواستار پیگیری خواسته هایشان از مسیر قانون بودند، ندادند.

دلایل اعتراضات

در همین باره رئیس هیأت مدیره نظام پرستاری مشهد با اشاره به اینکه پرستاران ما سال‌هاست که معترض هستند، به دلایل اعتراضات اشاره کرده و گفت: تعرفه پرستاران بعد از ۱۶ سال به بدترین شکل ممکن در حال اجرا شدن است و علی‌رغم اعتراضات و تجمعات مکرر پرستاران، مشکلات تعرفه حل نشده است.

فاطمه بحرینی در رابطه با تجمعات صورت گرفته از سوی پرستاران اظهار کرد: پرستاران ما سال‌هاست که معترض هستند. زمانی اعتراض داشتیم که چرا تعرفه‌گذاری انجام نمی‌شود و اکنون به نحوه اجرای تعرفه‌گذاری اعتراض داریم.

وی افزود: کارانه پرستاران قطع شده و آن را به مبلغ کمتر به نام تعرفه می‌دهند و متاسفانه اصول پرداخت تعرفه پرستاری با تعرفه پزشکی فرسنگ‌ها فاصله دارد؛ همه در یک سیستم مشغول به فعالیت هستیم اما تعرفه پزشک شامل خدماتی است که پرستار هم انجام می‌دهد ولی پزشک کار و تعرفه پرستار را برای خود با تخصص بالاتر می‌زند و پول را از بیمار و بیمه می‌گیرد.

وی اظهار کرد: متاسفانه چون افراد مقابل ما اعم از مسئولین بیمه، کمیسیون بهداشت، مسئولین وزارت بهداشت و شورای عالی بیمه، پزشک هستند، به نفع این افراد نیست که ما برای حمایت از مردم فریاد می‌زنیم. تعرفه پرستاران بعد از ۱۶ سال به بدترین شکل ممکن در حال اجرا شدن است و علی‌رغم اعتراضات و تجمعات مکرر پرستاران مشکلات تعرفه حل نشده است.

انتقاد از دولت سیزدهم

رئیس هیات مدیره نظام پرستاری مشهد یادآور شد: در دولت قبلی معاون اول ریاست‌ جمهوری دستورالعملی در تاریخ یک مهرماه ۱۴۰۲ که آخرین اصلاحیه اعتبارات رفاه بود را صادر کرد ولی اعتبارات ادارات را ندادند و اعلام کردند سازمان برنامه و بودجه اعتبارات را پرداخت نکرده است؛ این هم متاسفانه به نوعی است که در کلان‌شهر مشهد حق مسکن ما، ماهی ۱۰۰ هزارتومان است.  در مناسبات مختلف هیچ پولی به همکاران پرستار ما در مشهد پرداخت نشده است.

مجلس: پیگیریم

در این میان ابراهیم عزیزی، نماینده مجلس به پرستاران این امید را می دهد که مشکلات‌شان در حال پیگیری است و اجازه ندهند رسانه های بیگانه، فضا را به سمت دیگری پیش ببرند.

سئوال مهم؛ بهتر نیست فرصتی به رئیس جمهور و وزیرِ پزشک داده شود؟

در همین روزها، سئوالی که مخصوصا برای اهالی رسانه پیش آمده، این است که پرستاران در حالی که می دانند هنوز دولت جدید، به صورت کامل مستقر نشده، چرا فرصتی را به دولت تازه کار  ندادند و دوره انتقالی را برای پیگیری خواسته هایشان در نظر گرفتند؟

مگر نه این است که دولت فعلی برآمده از جریان و جامعه پزشکی است و فراتر از آن، رئیس همین دولت، یکی از حامیان اصلی تشکیل سازمان نظام پرستاری بوده است و در تشکیل آن سهم بسزایی داشته است. این را دکتر احمد نجاتیان، رئیس سازمان نظام پرستاری می گوید و اتفاقا او بسیار امیدوار به پی گیری و حل مشکلات جامعه پرستاری در دوره ریاست جمهوری پزشکیان است.

دکتر نجاتیان: سازمان نظام پرستاری با حمایت و دفاع پزشکیان ایجاد شد

دکتر نجاتیان می گوید: سازمان نظام پرستاری اوایل دهه هشتاد با حضور دکتر پزشکیان در وزارت بهداشت راه اندازی شد، وی از جمله مدافعان تشکیل این سازمان بود. 

وی ادامه می دهد: در سال‌های اول فعالیت سازمان، با دکتر پزشکیان کار کردیم و تجربه خیلی خوبی را از تعامل با ایشان داریم. از سوی دیگر به نظر می‌رسد رویکرد دولت جدید نسبت به نهادهای مدنی خوب باشد و اعتماد به نهادهای مدنی مانند سازمان نظام پرستاری به عنوان یک نهاد حرفه‌ای که می‌تواند به تحقق اهداف نظام سلامت کمک کند باید در این دولت افزایش یابد.

هرچند اعتراض حق پرستاران است، اما شاید پرستاران، زمان مناسبی را برای اعتراضات انتخاب نکرده اند. دولت منتسب به جامعه پزشکی، در آغاز راه قرار دارد و همین امروز، یکشنبه، احتمالا نوبت به بررسی صلاحیت دکتر ظفرقندی، وزیر پیشنهادی دکتر پزشکیان برای تصدی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مجلس می رسد.

در چنین شرایطی طبیعی ترین و بهترین کار برای پرستاران، دادن فرصت تدارک به دولت جدید و استارت کار وزیر تازه نفس است تا از این مسیر، امیدوار به حل مشکلاتشان باشند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *