جیره بندی آب در روستاهای شهرستان مرزی تایباد/بحران آب جدی است

 

شناسهٔ خبر: ۲۷۸۵۲۹۳ –
تایباد – شهرستان مرزی تایباد شامل ۳۵روستای دارای سکنه است که به دلیل تنش آبی به گفته مدیر آبفای روستایی نیمی از ساکنان آن در صف جیره بندی قرار گرفته و تنها شش ساعت در شبانه روز آب دریافت می کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، خشکسالی مستمر، برداشت بی رویه از آب های زیر زمینی و افت شدید سطح چاه ها و منابع آبی در این شهرستان مرزی از جمله دلایلی است که مسئولان را واداشته تا از طرح جیره بندی استفاده کنند.  

تامین آب در روستاها با اقتصاد و اشتغال مردم گره خورده است حال در این شهرستان مرزی موجب ایجاد موجی از نگرانی شده است.

متاسفانه طی سال های گذسته تاکنون بسیاری از روستائیان به ویژه دامداران از آب شرب برای رفع عطش دام های خود در روستا ها بهره برده اند و این موضوع همواره مورد اعتراض مدیران آبفای روستایی بوده که تامین آب تنها برای ساکنان روستاها بوده و این شرکت توان تامین آب برای دام ها را ندارد.  

جیره بندی آب هر چند به گفته مدیران آبفا در مقام عمل کار سخت و غیراصولی است اما به نظر می رسد در شرایط و ادامه روند کنونی تنها راه باشد.

بحران کم آبی جدی است

مدیر آبفای روستایی شهرستان مرزی تایباد در همین حال از بحرانی شدن آب شرب در روستاهای تایباد خبرداد و گفت: متاسفانه به دلیل مصرف بالای آب در روستاها، عدم تخصیص منابع آبی از طریق آب منطقه ای خراسان، خشکیدن قنوات شهرستان به علت خشکسالی های پی درپی و استفاده آب شرب برای دامداری ها ۵۰ درصد روستاهای تایباد با جیره بندی آب مواجه شدند.

درحال حاضر از۲۴ ساعت شبانه روز به دلیل جیره بندی اعمال شده هر خانوار روستایی مشمول این طرح تنها ۶ ساعت از شبانه روز از نعمت آب شرب و بهداشتی بهره مند است.

علیرضا فخر آبادی به مهر گفت: به دلیل گرمای بیش از حد در این شهرستان سالانه بیش از ۳ هزار میلی متر از آب های این منطقه تبخیر می شود.

وی افزود: اگر روستاییان در مصرف آب صرفه جویی نکنند و سازمان آب منطقه ای نسبت به تامین منابع آبی برای شرب روستائیان با حساسیت و جدیت این موضوع را دنبال نکند روستاهای تایباد در آینده نه چندان دور به دلیل کم آبی از سکنه خالی می شود.

وی گفت: درحال حاضر از۲۴ ساعت شبانه روز به دلیل جیره بندی اعمال شده هر خانوار روستایی مشمول این طرح تنها ۶ ساعت از شبانه روز از نعمت آب شرب و بهداشتی بهره مند است.

کمبود اعتبارات در بخش آب روستایی

مدیر آبفای روستایی تایباد گفت: در سال گذشته اعتبارات ابفای روستایی مشتمل بر ۲۰ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال بود که ۶۵ درصد این رقم تخصیص یافت و امسال نیز رقم ۵ میلیارد تومان اعتباربرای آبفای روستایی تایباد پیش بینی شده است که با توجه به نیاز بسیار اندک است.

وی گفت: اگر خواسته باشیم به مشکلات بحران کم آبی در روستاها فایق آیم حداقل سالانه به ۸۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز داریم تا وضع فعلی مجتمع های آبرسانی روستایی را حفظ و نسبت به تامین آب شرب روستاها اقدام کنیم.

کمبود آب

وی بیان کرد: درحال حاضر متاسفانه اعتبارات موجود جوابگو حل مشکلات روستائیان نیست و باید برای ماندگاری جمعیت تولید کننده شهرستان که روستاییان می باشند چاره اندیشی شود.

دام روستایی سهمیه روستائیان را می بلعد

مدیر آبفای روستایی تایباد با بیان اینکه عدم تامین آب شرب دام ها توسط جهاد کشاورزی و استفاده دامهای سبک و سنگین روستایی از آب شرب روستاها یکی از مهمترین مشکلات و اختلافات بین دستگاه های اجرایی است افزود: سازمان آب منطقه ای خراسان رضوی در این خصوص منابع آبی به آبفای روستایی تخصیص نمی دهد و می گوید متولی آب شرب دام شما نیستید.

وی افزود: از طرفی با این مشکل قانونی ادارات برق هم قیمت برق مصرف مجتمع های آب روستایی را برابر تعریف آب شرب مردم در نظرمی گیرید و برای مصرف آب شرب دام باید ما جریمه اش را پرداخت کنیم  و لذا در این میان جهاد کشاورزی تاکنون برای مجتمع های دامداری چاره اندیشی نکرده است.

فخر آبادی با بیان اینکه آبفای روستایی متولی آب شرب دام در روستاها نیست به مشکل قانونگذاری با عنوان یک بام و دو هوا اشاره کرد و افزود: معیشت روستایی با دام تامین می شود و روستایی که دامداری از آن حذف شود اشتغال مردمش با مشکل مواجه می شود.

وی بیان کرد: متاسفانه قانونگذار برای آب دام و آب شرب روستا که یک متولی باید داشته باشد دو وزارتخانه را مسئولیت داده و بی توجهی به این موضوع خود به مهمترین چالش در مدیریت روستایی و تامین آب شرب دام ها است.

وی گفت:  آبفای روستایی از نظر قانون زیر مجموعه وزارت نیرو و مسئولیت تامین آب شرب دام ها نیز با جهاد کشاورزی است ولی به دلیل خشکیدن قنوات در اکثر روستاها، روستاییان آب شرب دام اعم از دام  سبک و سنگین خود را از آب شرب روستا تامین می کنند و این موضوع برای تامین آب ما را با مشکل مواجه کرده است.

وی بیان کرد: در حال حاضر تمامی روستاهای تایباد از طریق ۵ مجتمع آبرسانی و تعداد ۵ روستا نیز به صورت جدا از مجتمع آبرسانی می شوند.

وی جمعیت روستایی این منطقه را ۳۶ هزار و ۲۲۴ نفر عنوان کرد و گفت: تعداد مشترکان آبفا ۸ هزار ۸۸۳ نفر است که برای رفع نیاز فعلی آنها مقدار۱۲۶ لیتر آب در ثانیه برداشت می شود.

اعتراض بدون پژواک

مدیر آبفای روستایی تایباد افزود: متاسفانه مسئولان به حساسیت آب شرب روستاها توجه چندانی نداشته و دست به دست شدن آبفای روستایی ازیک وزارتخانه به وزارتخانه دیگر خود گواه این مدعا است.

خشکسالی و کمبود آب در خراسان جنوبی

وی بیان کرد: بی توجهی به آبفای روستایی متاسفانه باعث شده که  ۴۵۰ میلیون تومان بابت برق مصرفی مجتمع های آبرسانی روستایی بدهکار شویم.

وی افزود: این بدهکاری به دلیل مصرف بیش ازحد آب و جریمه های است که اداره برق برای افزایش مصرف آب از ما طلب کرده  درحالی که هیچ  نهاد نظارتی دیگری صدای ما را که می گویم بیشترین آب شرب روستا به مصرف دام ها می رسد و باید متولی امور دام نیز در این خصوص مشارکت کند نمی شنود.

طلبکاری یک ساله آبداران روستایی از ابفا

وی افزود: حدود یک سال است که آبداران روستایی حقوق و مطالبات خود را از ابفای روستایی طلبکار هستند و این امر ابفا را با مشکلات عدیده همراه کرده است.

وی افزود: در این راستا و برای حل مشکلات نیازمند توجه مسئولان استانی برای حل مشکلات پیش رو هستیم.

شبکه آبرسانی فرسوده است

فخر آبادی همچنین با بیان اینکه شبکه آبرسانی روستایی دارای ۲۵سال عمر مفید است ادامه داد: با گذشت ۳۵ سال از ابتدای پیروزی انقلاب تاکنون نسبت به نوسازی و تجدید شبکه های آبرسانی روستایی اقدام نشده و این شبکه با فرسودگی و هدر رفت آب همراه شده است.

وی افزود: در برخی از نقاط با وجود برخورداری از آب اما به دلیل عدم گنجایش و ظرفیت شبکه  امکان آبدهی بیشتر به روستا ها وجود ندارد.

گزارش: اویس چاریاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *