آیت‌الله هاشمی‌: انتخابـات اسفند‌ بسیار مهم است

 
 
 

آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در دیدار دبیر کل، اعضای هیأت مؤسس، اعضای شورای مرکزی و اعضای هیأت داوری حزب اتحاد ملت ایران اسلامی، همراهی مردم را خواسته اصلی امام(ره) و یاران ایشان در تمام سال‌های مبارزه دانست و گفت: حتی در آغاز راه که استبداد پهلوی تا لایه‌های زیرین جامعه تأثیر کرده بود، امام(ره) بر تبلیغ اهداف نهضت برای اقناع مردم و همراهی آنان تأکید می‌کردند.

 
ایشان افزود: امام راحل در پاسخ به تقاضاهای مکرر بعضی از افراد برای اقدامات مسلحانه در مبارزه و حتی ترور شخص شاه، می‌گفتند که باید مردم آگاه شوند تا بساط حکومت پهلوی را برچینند.  
 
 رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با ارائه تحلیلی از اوضاع کشورهای دچار حکومت‌های دیکتاتوری، به ساختار مبتنی بر آرای مردم در نظام و قانون اساسی جمهوری اسلامی اشاره کرد و با تأکید بر این نکته که «همه مسؤولیت‌ها، از رهبری گرفته تا شوراهای شهر با رأی مستقیم و غیر مستقیم مردم است»، گفت: در تاریخ معاصر همه مستبدها به تدریج کنار می‌روند و حکومت‌ها در سایه انفجار اطلاعات و آگاهی جامعه به سوی رأی و انتخاب مردم پیش می‌روند.
 
انتخابات اسفند‌ماه بسیار مهم است
 
آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، افکار عمومی جهانی را مخالف واقعی حکومت‌های دیکتاتوری دانست و گفت: حتی استعمارگران که می‌خواهند کشوری را اشغال کنند، بهانه آنان سقوط حکومت دیکتاتوری است و این نشان می‌دهد که همه جهانیان فهمیده‌اند که استبداد هیچ جایگاهی در بین ملت‌ها ندارد.
 
ایشان در بخش دیگری از سخنان خویش، در خصوص آرمان‌خواهی ملت‌ها و به ویژه ملت بزرگ ایران اسلامی، به جلسه اخیر دانشجویان با مقام معظم رهبری و سؤال آنها از ایشان در خصوص آرمان‌خواهی و محافظه‌کاری اشاره کرد و گفت: رهبری به درستی تأکید کردند که واقع‌بینی با آرمان‌خواهی سازگاری دارد و با محافظه‌کاری ناسازگار است.
 
به گزارش روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، اعتدال را واقعی‌ترین نیاز جوامع و مورد تأکید همه ادیان، به‌خصوص اسلام خواند و گفت: مردم، مخصوصاً جوانان و زنان و به‌ویژه تحصیل‌کرده‌ها آمادگی دارند که برای نهادینه شدن اعتدال در کشور وارد میدان‌ انتخابات شوند و در این برهه وظیفه همه دلسوزان و احزاب و تشکیلات در دایره انقلاب است که با ورود به انتخابات، زمینه‌ی خلق یک حماسه سیاسی دیگر را در اسفندماه فراهم کنند که انتخاباتش بسیار مهم است.
 
ایشان نقش حضور زنان را به عنوان نیمی از جمعیت کشور در هر انتخاباتی تأثیرگذار دانست و با اشاره به توضیحات یکی از زنان حاضر در جلسه در خصوص عدم بکارگیری بانوان در مدیریت‌ها، گفت: شرط اول حضور زنان در مدیریت‌ها، تحصیلات آنها بود که الحمدلله زنان ایرانی نشان داده‌اند بسیار با استعدادند و در ادامه تا حدودی به خود زنان بستگی دارد که در هر انتخاباتی، به نامزدهای زنان ذی صلاح رأی دهند.
 
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از سخنان خویش به اوضاع اقتصادی کشور اشاره و وجود رکود را برای هر کشوری خطرناک توصیف کرد و با بیان دستاوردهای مثبت استفاده درست از نقدینگی، گفت: ضرر رکود به مراتب از تورم بیشتر است که افزایش بیکاری اولین نتیجه آن است.
 
آیت‌الله هاشمی رفسنجانی تأکید کرد: انتظار می‌رود دولت به این بخش توجه بیشتری کند.
 
ایشان رونق تولید را یکی از اهداف تصویب سیاست‌های کلی در مجمع و تأیید رهبری دانست و گفت: دلسوزان جامعه و استادان اقتصاد با همه سلایق سیاسی به کمک دولت بیایند تا مردم ایران را به جایگاهی برسانند که استحقاق آن را دارند.
 
آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، اقدامات واقع‌بینانه برای شکستن طلسم رکود تورمی را ضروری خواند و با اشاره به شعارهای عوام فریبانه سال‌های قبل، گفت: مردم علاوه بر آگاهی سیاسی و افزایش اطلاعات آنان از اوضاع دیگر کشورها، آثار رکود و تورم را در زندگی روزمره خویش احساس می‌کنند.
 
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با یادآوری سوابق فرهنگ و تمدن مردم ایران، گفت: در طول تاریخ ثابت شده که هر وقت مسیر حرکت به سوی سعادت دنیا و آخرت مردم با آگاهی هموار شده، مردم به صحنه می‌آیند و برای حفظ دستاوردهای انقلاب از میان نامزدها، آنان را که به سلایق مردم احترام می‌گذارند، انتخاب می‌کنند.
 
ایشان با تشریح شرایط کشور و رشد آگاهی مردم و به خصوص جوانان، بر اهمیت تأسیس تشکیلات منسجم تأکید کرد و گفت: در سال‌های مبارزه به این موضوع رسیده بودیم و حتی رژیم پهلوی هم متوجه شده بود که به طرف تشکیل حزب رستاخیز رفت، اما احزاب ساخته‌ی حاکمیت با احزاب مردمی تفاوت‌های اساسی دارند.
 
آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با مرور خاطرات بزرگان مبارزه از جلسات با امام(ره) درباره تشکیل حزب، به ملاحظات امام(ره) برای مخالفت با تشکیل حزب در سال‌های قبل از پیروزی انقلاب اشاره کرد و گفت: پس از پیروزی انقلاب، وقتی موضوع به استحضار ایشان رسید، هم موافقت و هم کمک مالی کردند، که همه‌ی مردم از نقشی که حزب جمهوری اسلامی برای جلوگیری از انحرافی که در جامعه ایجاد شده بود، اطلاع دارند.
 
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این مطلب که «در همه سال‌های پس از پیروزی، همیشه تندروها مانع گسترش تحزّب در کشور بوده‌اند»، گفت: هنوز هم مانع تراشی می‌کنند، اما قانون اساسی و نگاه بزرگان نظام، مخالف این دیدگاه است، لذا ظرفیت بسیار بالایی برای تشکیل و فعالیت احزاب و اجماع سیاسی آنها برای تشکیل جبهه‌ها وجود دارد.
 
ایشان برگزاری انتخابات سال ۹۲ و اوضاع دو جناح از لحاظ تعداد نامزدها را بهترین مصداق برای اقدام عقلانی در فعالیت‌های سیاسی، به ویژه در مقطع انتخابات دانست و گفت: اگر احزاب برای اهداف انقلاب و خدمت به مردم تشکیل می‌شوند، باید با ائتلاف، همگرایی و استفاده از ظرفیت‌های هم‌فکران در سایر احزاب، مصالح و منافع دینی و ملی را در فعالیت‌ها در نظر بگیرند تا با انسجام و هم‌اندیشی، خود را بازنده رقابت‌های انتخاباتی ندانند.
 
در ابتدای این دیدار، آقای علی شکوری‌راد، دبیر کل حزب اتحاد ملت ایران اسلامی ضمن ارائه گزارشی از اهداف و برنامه‌های تأسیس این حزب، گفت: احزاب با همه اختلافات سلایق، باید بر اساس اصول انقلاب و قانون اساسی، مسیر حرکت کشور به سوی تعالی را هموار نمایند.
 
خانم دکتر اشرف بروجردی، آقای دکتر غلامرضا انصاری و آقای دکتر حمیدرضا جلایی‌پور نیز به بیان دیدگاه‌های خود درباره لزوم همکاری نیروهای کارآمد برای تعالی کشور، دغدغه‌های زنان برای خلاء حضور آنها در مدیریت‌ها، نقش زنان در انقلاب و جنگ، ناگفته‌های حضرت‌عالی در تاریخ، حزب، پناهگاهی برای رشد انسان‌ها، یادآوری تجربیات تلخ و شیرین حزب جمهوری، آثار منفی خلاء وجود احزاب قوی، ضرورت استفاده از نیروهای نسل اول و دوم انقلاب، توصیف اوضاع پس از اتفاقات ۸۸، اصلاح ترکیب مجلس، یکی از اهداف حزب و اهمیت انتخابات خبرگان پرداختند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *