بان کی مون در دیدار با آیت‌الله محقق داماد خواستار شد همکاری عالمان دینی با سازمان ملل برای حل بحران های مذهبی

 

 

سرویس فرهنگی، هنری: آیت الله دکتر سید مصطفی محقق داماد، رئیس گروه مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم، با بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل، پس از پایان کنفرانس بین المللی «دین برای صلح» در دفتر دبیرکل سازمان ملل متحد در نیویورک ملاقاتی انجام داد.

دکتر محقق داماد در گفت و گویی که با دبیر کل سازمان ملل متحد انجام داد، به قرائتهای مختلف در دین اسلام اشاره کرد و گفت:” از میان قرائتهای مختلف از مکتب اسلام قرائت شیعه مکتبی عقلانی و تفسیری عقلایی و منطقی نسبت به دین اسلام و بطور کلی نسبت به ادیان است”.

دکتر محقق داماد به بان کی مون گفت: “ما بر این باوریم ادیان راهگشای برقراری صلح و آرامش میان انسان ها در دنیا و آخرت هستند”.

این عالم شیعی که در روزهای۲۶ و ۲۷ شهریور در نشست جنبی سالیانه سازمان ملل متحد سخنرانی داشت به بان کی مون گفت: ” امروزه متاسفانه در اسلام تفکر سلفی مساوی با افراط گرایی شده است و دلیل بروز چنین حوادث ناگواری در عصر حاضر، دزدیده شدن اسلام واقعی و جایگزین کردن تفکرات سلفی در اذهان جمع قلیلی از پیروان دین مبین اسلام است که بخاطر فهم ناقص از اسلام، به نام دین چنین جنایاتی را بیخردانه مرتکب می شوند .”

به گفته رییس گروه مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم ایران “تنها راه حل چنین بحرانی، آشنا کردن مسلمانان با تصویر کامل اسلام واقعی است”.

دکتر محقق داماد در ادامه سخنانش اظهار داشت: “اسلام عبادت خدا را، که مظهر رحمت و مهربانی است، بر ما واجب می داند. افراط گرایان در هیچ کجای جهان نه تنها بویی از رحمت و مهربانی با بشر نبرده اند، بلکه دنیای انسان ها را تبدیل به جهنم کرده اند و شاهد غضب الهی خواهند بود”.

آیت الله محقق داماد در این دیدار کتابی را، که به زبان انگلیسی در موضوع «حمایت از شهروندان در زمان جنگ مسلحانه از نظر حقوق بین الملل و حقوق اسلام » منتشر کرده است را به دبیر کل سازمان ملل متحد اهدا کرد. در بخشی از این کتاب به نظر فقهی فقیهان شیعه نسبت به حرمت بکارگیری سلاحهای کشتار جمعی در جنگ پرداخته شده که مورد توجه دبیر کل سازمان ملل متحد قرار گرفت.بان کی‌مون نیز در این دیدار خواستار همکاری و همراهی متفکران و صاحب نظران و اندیشمندان ادیان مختلف جهان در حل بحران مذهبی کنونی با سازمان ملل متحد شد.

آیت الله دکتر محقق داماد نیز با استقبال از پیشنهاد دبیر کل سازمان ملل، آمادگی خود را برای هر گونه کمک علمی در راستای حل این بحران اعلام کرد.

لازم به ذکر است همایش بین المللی “ادیان برای صلح” که طی روزهای ۲۶ و ۲۷ شهریور در نیویورک برگزار شد، آیت الله دکتر سید مصطفی محقق داماد، رییس گروه مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم، سخنرانی با عنوان « اندر نکوهش خود برتر بینی قدسی» ایراد کرد. این همایش بین المللی با حضور اندیشمند و متفکران از کشورهای مختلف جهان در نیویورک برگزار شد و سخنران افتتاحیه این نشست آقای بان‌کی مون دبیرکل سازمان ملل بود. هدف از این کنفرانس تایید هماهنگی و همسازی بین ارزشهای زیربنایی اهداف توسعه پایدار(SDGs) و ارزش‌های ادیان بزرگ جهان است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *