آیت‌الله هاشمی رفسنجانی: اجرای کامل قانون اساسی مانع بروز مشکلات سیاسی می‌شود

 

 

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه ساختار نظام همواره مردمی است، افزود: ممکن است در انتخابات اشکالاتی داشته باشیم و اهداف واقعی حاصل نشود، اما اساس آن محفوظ است و تنها کافی است که قانون اساسی به درستی اجرا شود تا دیگر شاهد مشکلات سیاسی نباشیم.

آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اینکه ساختار جمهوری اسلامی ایران عیبی ندارد و سرتاپای آن درست است، گفت: ساختار جمهوری اسلامی ایران ساختاری کاملاً مردمی است که در آن همه چیز انتخابی است؛ حال، عده‌ای نمی‌خواهند که انتخابات روح خود را داشته باشد اما آنچه که مهم است این است که همه انتخابات‌ ها اعم از انتخابات مجلس و ریاست جمهوری باید کاملا آزاد برگزار شود.

هاشمی رفسنجانی با تأکید بر ساختار انتخابی جمهوری اسلامی ایران، خاطرنشان کرد: دولت از دل انتخابات بیرون می‌آید و همچنین رهبری نیز بالاترین مقام کشور است باید با دو انتخاب مسئولیت را بپذیرند؛ ابتدا مردم، متخصصین شناخت رهبری را انتخاب می‌کنند و سپس این منتخبین در مجلس خبرگان، رهبری را انتخاب می‌کنند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به حادثه دردناک منا گفت: با توجه به اینکه قرار است سال بعد ۵ میلیون زائر به حج بروند باید کاری کرد که دیگر شاهد تکرار چنین حوادثی نباشیم.

وی اظهار داشت: این قابل قبول نیست که این اتفاق عجیب به آسانی بیفتد. این اتفاق فاجعه بسیار بدی است و واقعاً مصیبتی جدی است. ان‌شاءالله که این اتفاق درسی شود که دیگر شاهد تکرار چنین مسائلی نباشیم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به سالگرد دفاع مقدس، خاطرنشان کرد: در دفاع مقدس شهامت، شجاعت و تیزبینی امام (ره) باعث شد که آن هشت سال به خوبی از سر ملت ایران گذرانده شود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: مطمئناً اگر جنگ‌های بزرگ و طولانی دنیا را بررسی کنید هیچ‌کدام را مانند دفاع هشت ساله مقدس پیدا نمی‌کنید چرا که این هشت سال دارای ویژگی‌های مهمی است و آنها از آن برخوردار نیستند.وی در ادامه با بیان اینکه در هنگام آغاز جنگ در مرکزیت اختلاف‌هایی وجود داشت، خاطرنشان کرد: هنگام آغاز جنگ در مرکز رئیس جمهوری با مجلس سازگار نبود، در آن زمان همچنین ما اسلحه خود را نمی‌شناختیم و ارتش نیز در حال تصفیه بود. در این شرایط دشمنان ما فکر می‌کردند که با دقت، زمان مناسبی را پیدا کرده‌اند. آنها گمان می‌کردند که مانند جنگ جهانی می‌توانند وارد تهران شوند؛ در این شرایط فردی همچون صدام که از ارتشی مجهز برخوردار بود را انتخاب و درگیر جنگ با ایران کردند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه خدا در زمان مناسبی توسط عقلای کشور به این نتیجه رساند که دیگر نباید بجنگیم، گفت: در آن شرایط که آمریکا در خلیج فارس می‌جنگید و به عراق سلاح‌های شیمیایی می‌داد و صدام نیز چراغ سبز گرفته بود که هیچ قانونی را در جنگ مراعات نکند و همچنین ناتو سلاح‌های خود را همراه با خلبان به صدام می‌داد، کار به جایی رسید که فکر شد اگر بنا باشد حتی یک بار یکی از شهرهای ایران بمباران شود خسارات بسیاری به کشور وارد خواهد شد.رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اظهارات برخی در مورد نوشاندن جام زهر به امام (ره) پس از پذیرش قطعنامه،‌ اظهار داشت: امروز آدم‌های تازه واردی وارد شده‌اند که این مسائل را نمی‌فهمند و می‌گویند قطعنامه جام زهر بود در صورتی که نمی‌دانند حرف امام (ره) چه بود .

وی خاطرنشان کرد: امام (ره) سه ماه بعد گفتند که من ابتدا گفتم که قطعنامه جام زهر بود اما الان می‌گویم که این جام، جامی شیرین است چرا که کشور به سرعت در حال بازسازی و توسعه است.

هاشمی رفسنجانی همچنین در بخش‌ دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به تأسیس دانشگاه آزاد اسلامی، خاطرنشان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی یکی از ضروری‌ترین نیازهای جامعه بود که چنانچه امام خمینی (ره) حمایت نمی‌کردند هیچ‌گاه تأسیس نمی‌شد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه با تأکید بر اینکه دانشگاه آزاد اسلامی باید در ادامه فعالیت‌های خود وارد مرحله پژوهش و همچنین اشتغالزایی شود، خاطرنشان کرد: باید در سراسر کشور، پژوهشگاه‌های نیرومند ایجاد شود.

وی با تأکید بر اینکه دانشگاه را فقط برای تأمین نیازهای جامعه تأسیس کرده‌ایم، خاطرنشان کرد: هشت سال تحریم‌ها آنچنان شیره جان کشور را گرفت که دولت نمی‌تواند اقدامات بسیاری در کشور به ویژه در بخش اشتغال انجام دهد چرا که دولت در حال حاضر از لحاظ امکانات مالی و بودجه دچار وضعیت بدی است و چنانچه که برجام اجرا شود خواهد توانست که کم‌کم مشکلات خود را برطرف نماید.

وی خاطرنشان کرد: باید تلاش کنیم که شغلی مناسب برای فارغ‌التحصیلان بیکار فراهم نماییم. در همین زمینه باید اقدام به تأسیس و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان نماییم.

هاشمی رفسنجانی اظهار داشت: دانشگاه آزاد اسلامی متعهد به اجرای این سیاست است و در همین راستا باید طرح‌های موجود در بایگانی‌ها را خارج و پس از رسیدگی‌های لازم اقدام به تجاری‌سازی آنها نماید.

هاشمی رفسنجانی در پایان با انتقاد از کندی سرعت انجام کار در دانشگاه آزاد، گفت: باید در دانشگاه آزاد به گونه‌ای عمل شود که کار از سرعت عمل بالایی برخوردار باشد.

* اجرایی شدن اهداف چشم انداز

دکتر میرزاده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی هم در این مراسم اظهار داشت: دانشگاه آزاد اسلامی مظهر جهاد و تلاش مردم ایران در عرصه علم‌اندوزی و مصداق بارز تحقق وعده تحصیل برای همگان است.‌وی با اشاره به فاجعه دردناک حج امسال اظهار داشت: شاید تقارن حادثه منا با ایام هفته دفاع مقدس، تلنگری است به حافظه تاریخی همه ما. تلنگری برای یادآوری رشادت‌ها، جانبازی ها، و ایثارها در راه حق و حقیقت. یادآوری اینکه امنیت و عظمت و شکوه امروز ایران اسلامی محقق نشده مگر با از جان گذشتگی مردم، صلابت و هدایت رهبری و تدبیر مقامات و مسئولان نظام.

دکتر میرزاده با اشاره به همزمانی برگزاری دو مراسم گرامیداشت هفته دفاع مقدس و آغاز سال تحصیلی جدید گفت: از آنجا که آیت الله هاشمی فرمانده عالی جنگ و همچنین بنیانگذار دانشگاه آزاد اسلامی است و تبلور این دو موضوع در شخصیت ایشان قابل مشاهده است، جشن ایثار و دانش را به صورت همزمان برگزار کردیم.

وی با بیان این که کار کردن در این دانشگاه بدون پایش و برنامه ریزی دقیق، میسر نخواهد بود، گفت: طرح آمایش و برنامه ششم دانشگاه آزاد اسلامی (سال های ۹۵ تا ۹۹) در دست تدوین قرار دارد که به زودی ابلاغ خواهد شد.

دکتر میرزاده با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی ۵۶درصد از بار تحصیلات تکمیلی کشور را برعهده دارد، گفت: تا پایان سال دانشگاه آزاد اسلامی از لحاظ تعداد دانشجو، به افق چشم‌انداز ۱۴۰۴ می‌رسد.‌

علی عباسپور رئیس واحد علوم تحقیقات هم در این مراسم گفت: در این واحد ۸۷۳عضو هیات علمی مشغول به فعالیت هستند که برنامه داریم در سال جاری ۲۵۰عضو هیات علمی جدید را در این مرکز جذب کنیم.

وی افزود: واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد دارای ۴۰هزار دانشجو در ۶۰۰رشته تحصیلی است که تاکنون ۶۵هزار نفر از این واحد در مقاطع مختلف تحصیلی فارغ‌التحصیل شده‌اند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *