عبدالرحیم جعفری بنیانگذار انتشارات امیرکبیر درگذشت

 

 

عبدالرحیم جعفری، بنیان‌گذار و مدیر سابق انتشارات امیرکبیر، مهم‌ترین و گسترده‌ترین مؤسسه خصوصی چاپ و انتشار کتاب در تاریخ ایران و خاورمیانه در نود و شش سالگی درگذشت.

به گزارش ایسنا، جعفری از روز سوم مهر در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان ایرانمهر بستری بود و از شامگاه چهارشنبه نهم مهر به کما رفت. جعفری متولد سال ۱۲۹۸در تهران بود. او سال ۱۳۲۸پس از ازدواج با دختر برادر مدیر چاپخانه علی‌اکبر علمی، در اتاقی در طبقه دوم چاپخانه آفتاب، واقع در خیابان ناصرخسرو، انتشارات امیرکبیر را پایه‌گذاری کرد.

جعفری در سال‌های فعالیتش می‌کوشید تا در حوزه‌های مختلف، کاستی‌های موجود در زمینه کتاب را مرتفع سازد.

از فعالیت‌ها و افتخارات او می‌توان به تأسیس چاپخانه بزرگ بخش خصوصی، ۳۰سال خدمت به چاپ و نشر کتاب در مؤسسه انتشارات امیرکبیر، چاپ ۲۸۰۰عنوان کتاب، تأسیس ۱۲ کتاب‌فروشی و دریافت لوح تقدیر از «دایره‌المعارف بزرگ اسلامی اشاره کرد. انتشارات امیرکبیر از سال ۱۳۵۸ مصادره و تحت مدیریت سازمان تبلیغات اسلامی قرار گرفت.

از جمله فعالیت‌های قابل توجه این مؤسسه می‌توان به انتشار فرهنگ فارسی شش جلدی معین، دائره المعارف مصاحب و فرهنگ انگلیسی و فارسی آریان‌پور اشاره کرد.همچنین از مولفان و صاحب نظران و حتی شاعران معاصر که آثارشان را انتشارات امیر کبیر منتشر کرده بود می توان به دکتر ذبیح‌الله صفا، بدیع‌الزمان فروزانفر، داریوش شایگان، سروش حبیبی، ابراهیم یونسی، حسن شهباز، جلال آل احمد، غلامحسین ساعدی، احمد محمود، احمد شاملو، منوچهر آتشی و فروغ فرخزاد اشاره کرد.

کتاب «در جست‌وجوی صبح» به خاطرات عبدالرحیم جعفری اختصاص دارد که سال ۸۳ در دو جلد و ۱۲۲۴ صفحه در انتشارات روزبهان منتشر شد.مراسم تشییع پیکر مرحوم عبدالرحیم جعفری دوشنبه ۱۳ مهرماه ساعت ۹ صبح از ابتدای خیابان فخررازی واقع در خیابان انقلاب و روبه‌روی دانشگاه تهران برگزار می‌شود و پیکر این پیشکسوت نشر کشور در بهشت زهرا (س) به خاک سپرده خواهد شد.همچنین مراسم ترحیم عبدالرحیم جعفری روز چهارشنبه ۱۵ مهرماه از ساعت ۱۸ و ۳۰ دقیقه تا ۲۰ در مسجدجامع شهرک غرب برپا می‌شود

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *