تشییع پیکر پوری سلطانی پیشکسوت کتابداری

 

پیکر مرحومه پوری سلطانی از پایه‌گذاران علوم کتابداری و اطلاع‌رسانی صبح دیروز از مقابل سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با حضور کارکنان کتابخانه ملی تشییع شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، در این مراسم سیدرضا صالحی امیری رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ضمن تسلیت به جامعه بزرگ فرهنگی کشور گفت: شخصیت بزرگی از میان ما رفت اما به رحمت و کرامت الهی باور داریم که همواره فضلش برای ما جاری و ساری است. در گذشته هم گفته ام که خانم سلطانی به تجلیل و تکریم و تندیس نیاز ندارند و ما به این انسان‌های بزرگ نیازمندیم.

وی افزود: باور داریم که سرمایه اقتصادی از بین می‌رود اما سرمایه‌های اجتماعی، فرهنگی و معنوی در تاریخ ماندگار هستند. امروز اگر از افرادی مانند استاد شفیعی کدکنی به عنوان سرمایه نام می‌بریم، به این دلیل است که آنها سرمایه معنوی و رمز و راز بقای اسلام هستند.

در بخشی از این مراسم کامران فانی مرجع‌شناس، پژوهشگر و کتابدار با اشاره به این که وجود موثر خانم سلطانی در قلب همه دوستداران فرهنگ و کتاب پا بر جا می‌ماند، تصریح کرد: خانم سلطانی بی‌تردید در زمینه کتابداری شخصیتی یگانه و منحصر به فرد بود. وی شناخته‌شده‌ترین کتابدار کشور در جهان محسوب می‌شود.

این پژوهشگر تصریح کرد: خانم سلطانی در دورانی که رشته کتابداری از سنت به سمت تجدد پیش می‌رفت، و در این بزنگاه تاریخی وارد جریان تحول کتابداری شد. کمتر کسی فرصت ورود به این تحولات را پیدا می‌کند و می‌تواند این تحول را به وجود بیاورد.

فانی با اشاره به دلبستگی زیاد سلطانی به شاگردانش و کارش اظهار داشت: خانم سلطانی به شاگردانش توصیه می‌کرد دلبسته حرفه‌ای باشند که آن را انتخاب کردند. دلبستگی شورانگیزی در تمام وجود وی بود. بیش از چهل سال با خانم سلطانی آشنایی داشتم. شاگردان کتابداری به طور واقعی دور خانم سلطانی می‌چرخیدند. انگار با وجود وی در دنیای جدیدی قرار می‌گرفتند.

شایان ذکر است در این مراسم که با حضور چهره های فرهنگی همچون استاد شفیعی کدکنی، کامران فانی، حسن انوشه، محمدحسن رجبی، علی اکبر اشعری، نوراله مرادی، فیض اله عرب سرخی، اسداله امرایی، فخری زاده، لیلی رشیدی، سروش صحت و … همراه بود، نماز میت توسط سید محمود دعایی بر پیکر مرحومه ‌پوری‌سلطانی اقامه شد.

پیکر این چهره پیشکسوت فرهنگی برای خاکسپاری به سوی قطعه نام آوران بهشت زهرا (س) تشییع شد.

مرحوم پوری سلطانی از پایه‌گذاران علوم کتابداری و اطلاع‌رسانی در ایران ۱۶ آبان‌ماه به علت نارسایی ریه در بیمارستان ایرانمهر درگذشت. او از سوم آبان به علت نارسایی قلبی و ریه و همچنین انسداد روده در بخش مراقبت‌های ویژه ( ICU) بیمارستان‌ بستری بود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *