تب بالای درخواست مجوز نشریه در دیار ترشیز؛ در عصر حاضر ابزارها و وسایل ارتباط جمعی نقش مهمی در تحلیل مسائل مختلف اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی دارند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)– منطقه خراسان، از میان این ابزارها «مطبوعات» از موقعیت ویژه‌‏ای برخوردارند و نقش قابل ملاحظه‌‏ای در شکل‌‌گیری افکارعمومی دارند. از این‌‌رو می‏‌توان برای مطبوعات محلی هم سهم قابل ملاحظه‌‏ای در نظر گرفت؛ به طوری‏ که آن‌‏ها با توجه به کارکردهای ویژه‌‌شان در حوزه مسائل بومی، عمده‏‌ترین نقش را در شکل‏‌گیری رفتارهای اجتماعی در پایه‌‌ای‌ترین سطح خود دارا هستند.
 
اینک با توجه به مقدمه فوق‏‌الذکر رشد این ابزار ارتباطی را به لحاظ کمی در دیار ترشیز باید به فال نیک گرفت. با وجود اینکه همگی آن‌‏ها بنا را بر آن گذاشته‌‏اند که در راستای انجام رسالت مطبوعاتی خویش به تنویر افکارعمومی، تحلیل مسائل مختلف اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی بپردازند اما با توجه به ذائقه سیاسی مردم منطقه، رویکردهای سیاسی در این نشریات به وضوح قابل ملاحظه است و گاه آن‌‏ها تا حدی پیش می‌‏روند که خلاء فعالیت شاخه‏‌های شهرستانی احزاب با سلیقه‏‌های مختلف را پر ‏کنند؛ از این‏‌روست که در آستانه برگزاری انتخابات، شاهد تولد مطبوعه‌هایی در منطقه هستیم!
 
در همین خصوص، یک کارشناس علوم ارتباطات در کاشمر در گفت‌وگو با ایسنا گفت: وقتی در چهار دهه اخیر اولین نشریه دیار ترشیز – شهرستان‌های کاشمر، خلیل‌آباد و بردسکن  به نام "آوای کاشمر" به عنوان نشریه منطقه‌ای خراسان بزرگ در سال ۷۷ منتشر شد، در این دیار هیچ مطبوعه محلی دیگری انتشار نمی‌‌یافت و امروز با فعالیت یک نشریه دیگر در کاشمر و یک مورد درخواست انتشار ماهنامه در این شهرستان که در نوبت صدور مجوز قرار دارد و اخذ مجوز پنج نشریه در بردسکن و انتشار اولین شماره نشریه شهرستان خلیل‏‌آباد هم به لحاظ تعداد نشریات و هم به لحاظ آمار، شاهد افزایش کمی فعالان این حوزه هستیم.
 
لیلا قرایی با بیان اینکه این آمار همگی نشان از بازار گرم اخذ مجوز فعالیت مطبوعات محلی در دیار ترشیز دارد که نسبت به وسعت و جمعیت در مقایسه با سایر شهرستان‌ها در موقعیت خاصی قرار دارد، بیان کرد: افزایش کمی مطبوعات فی‌‏نفسه اتفاق میمونی به شمار نمی‏‌رود مگر آن‏که تعدد این نشریات بتواند بالاترین سطح را برای پیگیری مطالبات محلی دنبال کند و تأثیر قابل ملاحظه‏‌ای بر افکارعمومی و تصمیم‏‌گیری‌‏های حساس داشته باشد.
 
وی اظهار کرد: مشکل این‌جاست که  بعضی از این نشریات با حدس و گمان و بدون برنامه‌‏ریزی متولد می‏‌شوند اما با توجه به اهمیت کار مطبوعات، نیاز است افراد با شناخت مخاطب و پشتوانه دانش روزنامه‌‏نگاری کار خود را در این عرصه آغاز کنند تا بتوانند مطالبات و خواسته‏‌های عمومی را به خوبی مطرح کنند.
 
قرایی افزود: در نبود احزاب قدرتمند در کشور و به تبع آن تشکیل نشدن شاخه‌های شهرستانی همان اندک احزاب فصلی، اغلب نشریات محلی تریبون جریان‌‏های سیاسی‏‌اند.
 
این کارشناس ارتباطات با بیان این که تعداد نشریات اصلاح‌طلب در منطقه کم‌تر از اصول‌گراهاست، گفت: مردم همواره در مرتبه‌ای فراتر از جناح‌‏ها به عملکرد آن‌‏ها و کیفیت مطالب نمره می‌دهند، لیکن کسانی هم هستند که به  مناسبات سیاسی و خط و ربطه‌ای سیاسی توجه دارند.
 
قرایی اعلام کرد: اگر بنا را بر آن بگذاریم که گاه اقتضائات و انگیزه‌‌های شخصی، افراد را به عرصه مطبوعات وارد ساخته و پس از مدتی شاهد درخشش استعدادهای آن‌‏ها خواهیم بود، می‌‏توان امید بست در آینده نزدیک شاهد فعالیت حرفه‌ای اصحاب مطبوعات در دیار ترشیز باشیم که ورودشان از همین رهگذر در حرفه مطبوعات آگاهانه و با رعایت قواعد و استانداردهای لازم همراه است، مشروط بر آن‏که حساسیت‌‏های این حرفه را درک و صحت و دقت ارائه اخبار را در کنار سرعت انتشار در اولویت قرار دهند تا قلم تأثیرگذار و سحرآمیز آن‌‏ها فضای حرفه‌ای مطبوعات را تحت تأثیر قرار دهد و قوی‌‏ترین آثار مطبوعاتی با استانداردترین معیارها به نام آنان ثبت شود.
 
وی عنوان کرد: در این میان باید بی‌‌پروا نقاط ضعف را دید و بیان کرد و از بیان نقاط قوت‌‏ها هم چشم‌پوشی نکرد و انتقاد سازنده داشت، زیرا رکن اساسی توسعه، بیان انتقادات سازنده است؛ امید که مسئولان هم انتقادپذیر باشند و پاسخگویی شفاف را وظیفه خود بدانند.
 
این استاد دانشگاه ادامه داد: طی سال‏‌های گذشته چه بسیار افرادی را دیده‌‏ام که بدون مطالعه وارد این حرفه شده‌‏اند و پس از مدتی با ناکامی، آن را ترک گفته‌‏اند و چه بسیار افرادی ‏که پس از ورود به کارزار مطبوعات و لمس دشواری‏‌ها و ظرافت‌‏های آن، عطایش را به لقایش بخشیده‏ و حرفه بی‌‏دردسرتری را برگزیده‌‏اند.
 
وی با بیان اینکه با توجه به حساسیت کار در ابتدا لازم است نشریات «استقلال مادی» داشته باشند تا قلم آنان گرفتار زر و زور نشود و به این بهانه از مطالب و حوادث، گذر سطحی نداشته باشند و از هدف اصلی خود دور نگردند، افزود: اگر چنین باشد شاهد مرگ اقتصادی خاموش نشریات نخواهیم بود.
 
وی خاطرنشان کرد: بنا به سیاست‏‌های دولت، نشریات باید به گونه‌‏ای عمل کنند که بتوانند روی پای خود بایستند و این بلد بودن، هنرِ اداره خوب یک نشریه را می‏‌طلبد که بدون وابستگی مالی به گروه و جریانی خاص با شناخت مخاطب و نیازهای او اقدام به انتشار مطبوعه‌‏ای نمایند، چیزی که آن را کمتر در جماعت مطبوعات‏چی دیار ترشیز دیده‌‏ایم؛ به طوری‏که ابتدا نشریه منتشر می‌‏شود، سپس گردانندگان آن به دنبال مشتری می‏‌گردند.
 
قرایی با اشاره به اینکه اگر عده‌‏ای می‌‏پندارند هر کسی می‏‌تواند مطبوعه‌‏ای راه بیندازد، باید گفت: امروز پس از دو دهه فعالیت در این حوزه چنین پنداری را یا از سر خامی و ناپختگی و ساده‌‏اندیشی می‌‏دانم یا به واسطه شور و حال جوانی، زیرا در شرایط حساس و دشوار کنونی سخت‏‌ترین و پیچیده‌‏ترین حرفه‏‌ها، حرفه مطبوعات است اما با این حال باز هم جا برای همه هست، نیاز به بدگویی و زیرآب‏زنی نیست و اگر آزاده باشیم تهدید و تحدید و تطمیع جایی در این عرصه ندارد.
 
وی ادامه داد: باید فعالان این حوزه به فکر کارهای خلاقانه و ایده‌‏های نو باشند، فعالیت‌‏های تقلیدی و کپی‏‌برداری از روی دست همدیگر نمی‌‏تواند به ارتقاء کیفیت مطبوعات محلی دیارمان کمکی کند.
 
قرایی با تاکید براینکه باید دست‏‌اندرکاران این حوزه سطح سواد رسانه‌‏ای خود را ارتقاء دهند و با علاقه و انگیزه و در چهارچوب مشخصی فعالیت کنند و خود را در قالب‌‏های تنگ کلیشه‌‏ای و در فضای روزنامه‏‌نگاری قدیم محدود نکنند، گفت: باید به گونه‌‏ای تلاش نمایند که قابلیت آن را داشته باشند در برابر محتوای متفاوت سایر نشریات بتوانند تشنگیِ بخش وسیعی از نخبگان جامعه را سیراب و به نقاط تاریک مسائل در حوزه‏‌های مختلف اجتماعی، سیاسی و فرهنگی نور بتابانند.
 
وی با اعلام اینکه آن‏چه مشکلات کار در حوزه مطبوعات محلی دیار ترشیز را دوچندان می‌‏کند، مشکل برخی نادیده گرفتن «قوانین» است، گفت: انتظار می‌‏رود متولیان فرهنگی، مسئولان اجرایی و قضایی و امنیتی شهرستان در برخورد با برخی تخلفات مطبوعاتی با جدیت رفتار کنند و اگر قانون، توزیع ضمیمه نشریه سراسری، بدون نسخه اصلی را مجاز نمی‌‏داند، آن‌‏ها هم با دقت جلوی این کار را بگیرند و مواظب باشند با هیچ ترفندی در عرصه توزیع عده‌ای آن‌ها را دور نزنند.
 
قرایی با بیان اینکه بعضا شاهدیم لوگو و نام نشریه‌‏ای به سلیقه دست‌‏اندرکاران بدون اخذ مجوز تغییر کرده است، بیان کرد: اگر گستره توزیع نشریه‌‏ای محلی بنا به مجوز، محل خاصی است و امکان فعالیت در سایر شهرستان‌‏های هم‏جوار برای آن وجود ندارد و اگر چنین کاری اتفاق افتاد، مسئولان مربوطه باید با آن برخورد نمایند و یا زمینه انتشار نشریه که از مهمترین موارد است و باید مورد توجه قرار گیرد و به جز زمینه‌های قابل انتشار به موارد دیگر پرداخته نشود و موضوعات دیگری از این دست.
 
موارد فوق با اکراه فقط در این حد که مشکلات واگویه شود، مطرح گردید. چه بسا عدم نظارت در این حوزه، به خصوص در سال انتخابات، هرج و مرج‏‌هایی را به وجود می‌‏آورد و نیاز است که همه در برابر قانون گردن نهیم تا استخوان خردکرده‏‌های مطبوعات این دیار از برخی نابرابری‏‌ها نالان نشوند.
 
با این حال نظر به رشد کمی تعداد نشریات و فعالان این عرصه، به منظور ارتقاء کیفیت فعالیت مطبوعاتی در منطقه می‌‏طلبد «کانون خبرنگاران» منطقه ترشیز جهت حمایت‌‏های صنفی از فعالان مطبوعاتی شکل بگیرد تا هر کمکی که از دست دست‏‌اندرکاران این حوزه برای پیمودن سریع‏‌تر مسیر توسعه منطقه لازم است، انجام گیرد و مشکلات عرصه رسانه و اطلاع‌‏رسانی و آگاهی‌‏بخشی در دیار ترشیز با تعامل اصحاب مطبوعات مرتفع گردد.
 
اگرچه هستند در این صنف مغرضانی که فقط بلدند «نه» بگویند، آن‌هایی که تعداشان بسیار کم و متأسفانه مجموع فعالیت خبریشان طی یک‏سال به اندازه چند صفحه و به تعداد انگشتان یک دست هم نمی‌رسد. آنان همیشه مدعی‌‏اند و طلبکار، لذا باید فعالان این عرصه برای انسجام و انجام کار حرفه‏‌ای در عرصه مطبوعات از نقطه‌‏ای اقدام کنند که تشکیل کانون خبرنگاران نه بر روی کاغذ بلکه عینی و واقعی می‌تواند نقطه آغاز این راه باشد.

 

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *