مدیر آموزش و پژوهش بنیاد دیابت ایرانیان گفت: متاسفانه باورهای اشتباهی در خصوص بیماری دیابت در افراد وجود دارد.

 

دکتر فرهاد رجب‌پور صنعتی  در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه خراسان، در خصوص باورهای غلط در خصوص بیماری دیابت، اظهار کرد: اگر قند ناشتا فرد بیش از ۱۲۶ باشد فرد مبتلا به دیابت است و کسانی که میزان قندشان بین ۱۱۰ تا ۱۲۶ باشد در حالت پیش دیابتی است و قند طبیعی برای افراد بین ۷۰ تا ۱۱۰ است.
 
وی یکی دیگر از باورهای نادرست در بین مردم را برای کاهش قند، برشته کردن زیاد نان دانست و افزود: میوه‌ها نیز داری قند هستند و این‌گونه نیست که بعضی از آن‌ها قند را پایین بیاورد، حتی میوه‌هایی مانند لیموترش نیز قند بالایی دارند و نباید تصور کرد به دلیل اینکه ترش هستند، قند ندارند.
 
وی اظهار کرد: بعضی از مردم فکر می‌کنند اگر همراه با چای، خرما یا کشمش استفاده کنند مشکل‌ساز نیست وبه دلیل اینکه این مواد حاوی قند طبیعی است اما نباید در خوردن این مواد نیز زیاده‌روی کرد. 
 
رجب‌پور با بیان اینکه داروهای گیاهی یا طب سنتی به تنهایی نمی‌تواند جایگزین درمان دارویی شود، خاطرنشان کرد: گیاهان دارویی مانند دارچین با اینکه می‌تواند سوخت و ساز قند را بهتر کند، اما نمی‌تواند جایگزین درمان دارویی شود و باید مکمل درمان دارویی قرار گیرد.
 
مدیر آموزش و پژوهش بنیاد دیابت ایرانیان گفت: متاسفانه خیلی از مردم نسبت به مصرف انسولین مقاومت می‌کنند و فکر می‌کنند انسولین موجب نارسایی کلیه یا از کار افتادن کبد می‌شود که به هیچ عنوان این باور درست نیست و زمانی که پزشک دستور بدهد بیمار باید از انسولین استفاده کند همچنین باید فرد هرچه زودتر از آن استفاده کند تا قندش بهتر کنترل شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *