معاون اول رییس جمهور: برخی در پشت پرده به زنجانی روحیه می‌دهند

مهشید ستوده/ «بیژن زنگنه» یک سوی گود است و «بابک زنجانی» سوی دیگر. دفاعیات متهم نفتی حالا صدای خیلی‌ها را درآورده است؛ دفاعیاتی که از نگاه خیلی‌ها عنوان «دفاع» ندارد و تنها «اتهام» است. دیروز اما صدای معاون اول رییس‌جمهور هم درآمد تا صراحتا از بابک زنجانی بپرسد که اگر ٢٢ میلیارد یورو دارد چرا بدهی‌اش با کشور را صاف نمی‌کند؟ اسحاق جهانگیری فقط اسما معاون اول رییس‌جمهور نیست. رسما هم پس از رییس‌جمهور صریح‌ترین موضع‌گیری‌ها را دارد. بابک زنجانی همان پرونده‌ای که رییس دولت سابق به خاطر آن از اسحاق جهانگیری شکایت کرده بود در دولت حسن روحانی بیشتر از همه از سوی دو نفر مورد اشاره و روشنگری قرار گرفته بود؛ یکی خود اسحاق جهانگیری بود و دیگری بیژن زنگنه. دیروز هم اسحاق جهانگیری به هواخواهی از زنگنه در برابر اتهاماتی که متهم نفتی در روند دادگاه‌های اخیر به او وارد کرده بود موضع گرفت، برخورد متهم نفتی را «قهرمانانه» و «طلبکارانه» دانست و از دستگاه قضایی خواست تا برخورد جدی و قاطعانه‌ای با این متهم داشته باشد. بابک زنجانی با شکایت بیژن زنگنه روانه اوین شد و حالا هم در دفاعیاتش رگه‌های نارضایتی از این مسبب شدن وزارت نفت دیده می‌شود. زنگنه بارها از پرونده زنجانی گفته بود؛ از «منحصر به فرد بودن» فساد او و سایر تخلفاتش.

 

به وزیر انقلابی و متدین کابینه تهمت می‌زنند

دیروز اسحاق جهانگیری در یک همایش غیرسیاسی به پرونده بابک زنجانی و اتهامات وارد‌شده در روند دفاعیات او هم گریزی زد و با اشاره به برخورد قهرمانانه و طلبکارانه متهم نفتی با نظام جمهوری اسلامی ایران در دادگاه، گفت که دستگاه قضایی باید برخورد جدی و قاطعانه‌ای با این متهم داشته باشد. به گزارش ایسنا، اسحاق جهانگیری در سومین کنفرانس ملی مدیریت بحران با اشاره به برگزاری دادگاه متهم نفتی گفت: به هیچ‌وجه قابل قبول نیست فردی دومیلیارد و ٧٠٠ میلیون دلار پول مملکت را در اختیار داشته باشد و در دادگاه از موضع یک قهرمان و طلبکار با نظام جمهوری اسلامی ایران صحبت کند. جهانگیری اما در ادامه به ادعای جدید بابک زنجانی در این مورد که در شرایط کنونی تنها در یکی از حساب‌هایش ٢٢ میلیارد یورو وجه نقد دارد هم اشاره کرد و گفت: «اگر این فرد صحبت از داشتن پول زیاد می‌کند چرا پول مملکت را نمی‌دهد تا از زندان خلاص شود؟ این برخورد توهین‌آمیز است و از دستگاه قضایی کشور درخواست می‌کنیم با این موضوع برخورد کند و کسانی که پشت پرده جهت تقویت این رفتارها عمل می‌کنند با آنها برخورد شود.» اما شدیدترین انتقاد جهانگیری از متهم نفتی در مورد اتهاماتی بود که بابک زنجانی اخیرا به بیژن زنگنه وارد کرده بود. او در این مورد گفت: «این فرد یکسره به وزیر انقلابی پاک و متدین کشور آقای زنگنه تهمت می‌زند. ایشان یکی از پاک‌ترین و باسابقه‌ترین وزیران و مدیران کشور هستند.» معاون اول رییس‌جمهور تاکید کرد که باید با فساد مقابله جدی کنیم و در مقابل هرگونه فساد اقتصادی به‌طور جدی بایستیم. وی به تعابیر مقام معظم رهبری درباره زمین‌خواری، کوه‌خواری و دریا‌خواری اشاره کرد و افزود: تخلفاتی از این دست تمامی بخش‌های کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد و همه دستگاه‌ها در سراسر کشور موظف هستند تخلفات در بخش طبیعت، جنگل‌ها و اراضی را به‌طور جدی مورد تاکید قرار دهند و با آن برخورد کنند. باید دولت در برخورد با این موارد عزم خود را نشان دهد.

 

از اینکه عده‌ای امید جامعه را هدف قرار می‌دهند نگران هستیم

معاون اول رییس‌جمهور اما دیروز در یک همایش دیگر هم شرکت کرد و از آن چیزی گفت که گویا خط قرمز اصلی دولت در دو سال اخیر بوده و آن هم «ناامیدی» مردم است. معاون اول رییس‌جمهور با اشاره به اینکه این روزها موضوع امید در جامعه بسیار مطرح است، ‌افزود: گاهی ما دولتی‌ها از اینکه عده‌ای امید جامعه را هدف قرار می‌دهند نگران می‌شویم، چرا‌که با این کار به سرمایه‌های اجتماعی کشور در مسیر توسعه خدشه وارد می‌شود. وی گفت: مبارزه با تروریسم نیازمند عزم جدی، اراده ملی و هماهنگی بین‌المللی است و در این راستا باید برخورد یگانه داشته باشیم، نه اینکه گزینشی رفتار کنیم. اسحاق جهانگیری با اشاره به حوادث تلخ، نگران‌کننده و نفرت‌انگیزی که این روزها در مناطق مختلف دنیا بروز پیدا می‌کند، اظهار کرد: این روزها شاهد عملیات‌های تروریستی هستیم که صلح و امنیت جهانی را به خطر انداخته است. چه در عراق، سوریه، لبنان و چه در پاریس شاهد قربانی شدن انسان‌های بی‌گناه هستیم. وی افزود: اگر در لبنان، عراق و سوریه هزاران انسان بی‌گناه قربانی می‌شوند یا در نقطه دیگری از جهان چنین اتفاق ناگواری رخ می‌دهد باید برای ما ناراحت‌کننده باشد و دنبال کار را بگیریم. مهم‌ترین کار برای مبارزه با اقدامات تروریستی و افراطی‌گری در مرحله نخست مبارزه اندیشه‌ای است که در این زمینه نقش علما و اندیشمندان بسیار بالاست.

 

جهانگیری با بیان اینکه باید با کسانی که گروه‌های تروریستی را سازماندهی کرده و از آنها حمایت مالی می‌کنند مبارزه کرد، یادآور شد: نمی‌توان گفت داعش همین‌طور به وجود آمده و به حیات خود ادامه می‌دهد و حتما کشورهایی در ایجاد و ادامه حیاتش نقش دارند.

وی با بیان اینکه در جامعه‌ای که امید، تحرک و نشاط وجود داشته باشد شاهد ثروت‌آفرینی هستیم، گفت: در دولت تدبیر و امید اولویت اساسی ما این است که به سهم نخبگان در تصمیم‌گیری کشور بها داده شود و نخبگان در حوزه‌های مختلف در مراحل تصمیم‌گیری نقش ایفا کنند. وی با اشاره به اینکه کشور فرصت‌های جدیدی پیش رو دارد، گفت: لازم است نخبگان کمک کنند تا از این فرصت‌ها به‌خوبی استفاده شود تا به تهدیدی برای کشور تبدیل نشود. چون اگر دنبال رونق اقتصادی هستیم سازوکارش جذب سرمایه‌گذاری و دادوستد اقتصادی و تعامل نهادها و موسسات علمی، فرهنگی و اقتصادی با خارج از کشور است.

واکنش زنگنه چه بود؟

بیژن زنگنه هرچند به آخرین دفاعیات بابک زنجانی واکنشی نشان نداده است اما در همان روزهای ابتدایی که زنجانی از پول خرد محسوب شدن بدهی‌اش به وزارت نفت صحبت کرده بود واکنش جدی به این موضوع نشان داده و هشدار می‌دهد که باید مواظب بود که جای بدهکار و طلبکار عوض نشود، گفت: آدمی پیدا می‌شود که می‌گوید دو میلیارد یورو برای ما پول خرد است: چقدر داری که دو میلیارد یورو برایت پول خرد حساب می‌شود؟ ولی برای مردم ایران دو میلیارد یورو پول خرد نیست. وی با اشاره به اینکه مردم ایران نفری حدود ١٣٠ هزار تومان از تو طلب دارند، ادامه داد: برای یک خانواده چهار نفره، حدود ۵٠٠ هزار تومان پول کمی نیست. وزیر نفت افزود: یعنی شما ٢٠٠ میلیارد یورو داری که دو میلیارد یورو برایت پول خرد است؟ از کجا آورده‌ای؟ زحمت کشیده‌ای؟ داستان سر هم کردن هم حدی دارد. حالا باشد پول خرد توست، دستت درد نکند همین پول خرد را بده که حق ملت ایران را بدهیم. به گزارش ایسنا، زنگنه با اشاره به اینکه مرتب اعلام می‌کنند که وزارت نفت شماره حساب اعلام نمی‌کند، یادآور شد: شما در حساب خودت یا دادگاه این پول را بریز و بگو دو میلیارد و ٧٠٠ میلیون دلار در حساب من پول هست، بسیار خوب خیال ما راحت می‌شود که پول هست، بالاخره جمهوری اسلامی از تو این پول را می‌گیرد. وزیر نفت با بیان اینکه فردا ادعا شده است که این پول را می‌دهند، گفت: عده‌ای برای دور زدن تحریم، مردم و اقتصاد ایران را دور زدند و بزرگ‌ترین فشارها را در سخت‌ترین شرایط به ملت ایران تحمیل کردند. وی با اشاره به اینکه اطلاع‌رسانی باید شفاف باشد، اظهار کرد: باید با فساد، دروغگویی و دروغ‌پردازی مبارزه کرد.

 

همه اظهارات زنجانی علیه زنگنه

مگر می‌شود فردی که از سال ۷۸ تا ۹۲ میلیاردها تومان معاملات بانکی و تجارت داشته و ال‌سی باز کرده است یک مرتبه فردی غیرمطمئن شود؟ چرا آن زمان منشا پول‌های من درست بود و صوری نبود و یک مرتبه خواستند دادستان را فریب دهند؟

اگر موضوع، وصول پول بیت‌المال است چرا مبلغ پنج میلیارد و ٨٠٠ میلیون یورویی که وزیر (بیژن‌زنگنه)، نفت را به شخصی فروخته است، دریافت نمی‌کند؛ این فرد همان کسی است که یک حساب حتی نداشته و از من گاهی پول قرض می‌کرد. متهم اصلی پرونده نفتی اضافه کرد: اگر نتوانسته آن پول را به کشور برگرداند، حلال‌خور و من حرام‌خور هستم؟ و آیا ٨/۵ میلیارد یورو پول مردم و بیت‌المال نیست؟ جناب آقای قاضی! شما گفتید نفت برای مردم بوده، اما چرا آن ۵ میلیارد یورو که یک فردی به وزارت نفت بدهکار است را پیگیری نمی‌کنید؟

دلیل اینکه برای‌تان نوشتم حاضر نیستم ساعت، انگشتر، چهار ماشین و دو موتوسیکلتم را به نفت بدهم این است که دوست ندارم ماشینم را زنگنه سوار شود و به مجموعه نفت برسد. این اموال را آتش بزنید اما به نفت ندهید.

تلاش من این بود که حسابی در بانک‌های خارجی برای نفت باز کنم. آیا وظیفه من بود که حساب باز کنم و بعد من را به بازی متهم کنید؟ این در حالی است که وزیر نفت در نشست خبری گفته است زنجانی جای پول‌ها را نشان دهد، اما وکلای خارجه من می‌گویند حاضریم ضمانتنامه بدهیم و وقتی صحبت از پرداخت پول می‌شود وزارت نفتی‌ها می‌گویند شاید این پول از فروش مواد مخدر یا اسلحه باشد

 

 

 

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *