شناسایی سه هزار مبتلا به دیابت در تربت حیدریه

  • تربت حیدریه- ایرنا- مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه گفت: تاکنون حدود سه هزار نفر مبتلا به دیابت از نوع اول (حاد) در جمعیت بیش از ۳۰ سال زیرپوشش این دانشگاه شناسایی شده اند.
 

 

 

محمد مهدی قوامی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این تعداد با اجرای طرح غربالگری توسط گروه پیشگیری و مبارزه با بیماریهای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه شناسایی شده است.
وی اظهار کرد: طرح غربالگری دیابت که در افراد دارای سن بیش از ۳۰ سال در روستاها و حاشیه شهر اجرا شد به تدریج در کل شهرستان اجرا می شود.
قوامی گفت: در این راستا ضمن ارایه خدمات آموزشی در زمینه دیابت و راه های پیشگیری از آن در تمام مراکز بهداشتی درمانی و خانه های بهداشت زیرپوشش و تولید رسانه آموزشی به مناسبت هفته دیابت و ارایه آن به گروه های هدف، دوره های آموزشی ویژه کارکنان شاغل در ادارات نیز دایر شده است.
وی افزود: ارایه توصیه های غذایی برای بیماران دیابتی با ارایه تراکت آموزشی، آموزش چهره به چهره، غربالگری و سنجش قند خون در مادران باردار از دیگر اقدامات صورت گرفته توسط این مدیریت است.
وی با بیان اینکه محدوده طبیعی قند خون در زمان ناشتا بین ۱۱۰ تا ۷۰ میلی گرم در دسی لیتر است اظهار کرد: اندازه گیری قند خون در زمان ناشتا، از جمله راه های تشخیص این بیماری است.
مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه گفت: علاوه بر آن نشانه هایی مانند تشنگی و خستگی مفرط، پرادراری به ویژه هنگام شب، کاهش وزن، تاخیر در بهبود زخم ها و کاهش بینایی باید مورد توجه قرار گیرند.
وی ادامه داد: افراد دارای اضافه وزن با معیار نمایه توده بدنی بالای ۳۰، فشار خون بالاتر از ۹۰/۱۴۰، سابقه دیابت درجه یک در افراد خانواده و دارای دو مورد از سه علامت پرخوری، پرنوشی و پرادراری نیز در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند.
قوامی افزود: مصرف نکردن دخانیات، اصلاح شیوه زندگی نظیر کاهش وزن، ورزش مستمر، مصرف نکردن الکل، کنترل فشار خون، کنترل دقیق قند خون و تغذیه صحیح از جمله نکات مهم برای پیشگیری از ابتلا به دیابت هستند.
وی با بیان اینکه هر هفت ثانیه یک نفر در جهان بر اثر دیابت جان خود را از دست می دهد اظهار کرد: هر ۲۰ ثانیه یک نفر در جهان نیز بر اثر عوارض دیابت مجبور به قطع عضو می شود.
وی روند ابتلا به دیابت به عنوان شایع ترین بیماری ناشی از اختلال متابولیسم را در سال های اخیر رو به افزایش دانست و گفت: هم اکنون حدود ۴۰۰ میلیون نفر در جهان و بیش از پنج میلیون نفر در ایران مبتلا به دیابت هستند.
قوامی در زمینه دیابت نوع دوم نیز افزود: بر اساس مطالعات انجام شده نیمی از بیماران دیابتی نوع دوم افرادی هستند که از وجود بیماری خود اطلاع ندارند و بطور اتفاقی تشخیص داده می شوند.
دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه یک میلیون نفر جمعیت سه شهرستان تربت حیدریه، مه ولات و زاوه را زیرپوشش دارد.
تربت حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب غربی مشهد واقع است.
۶۱۲۱ / ۶۰۵۳

 

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *