ماجرای سکه ها و حاشیه سازی برای ترکان توسط جبهه پایداری:دوربین مخفی صدا و سیما ؛ برای حمله به دولتمردان

ایلنا: این بار صدا و سیما سراغ یکی از جنجالی ترین مردان دولت یازدهم آمده کسی که به سبب حرفهایش درباره فساد در دولت گذشته در بیشتر مواقع تیتر یک بوده است.

 «ترکان به چهار وزیر توهین کرده است»، «ترکان استعفا داده و استعفایش پذیرفته شده است» و این آخری «ترکان سکه هدیه داده است».  این موارد شایعاتی است که در یک ماه گذشته درباره ترکان به گوش می‌رسد. یک روز جعل تیتر برای حاشیه‌سازی دولت و روز دیگر اتهام پرداخت رشوه توسط دبیر مناطق آزاد در حاشیه یک برنامه زنده تلویزیونی. کارمند صدا و سیما پس از پایان برنامه مدعی می‌شود ترکان سکه‌ها را در جیب‌اش گذاشته است و در فضای مجازی می‌نویسد: «بعد از خروج مهمان از استودیو ، جعبه را به مهمان محترم دادم و گفتم روابط عمومی زیرمجموعه شما قبل از برنامه برای ما، اینها رو فرستاده. جعبه را باز کرد، داخلش را که دید، اول جاخورد. بعد خودش را جمع و جور کرد و پرسید یعنی این هدیه را قبول نمی کنید؟!! این بار من جاخوردم و محکم پاسخ دادم: توهین خیلی بزرگی بود به ما. به زیرمجموعه‌تان بفرمایید با رسانه‌ها این طور رفتار نکنند. گفت باشه. سکه‌ها رو گذاشت جیبش و رفت…» اما تازه این آغاز ماجرا بود. بخش خبری ۲۰ و ۳۰  صدا و سیما به پخش مکالمه تهیه کننده برنامه پایش با ترکان پرداخت. تا یکی دیگر تخریب ها علیه دولت توسط جناح مخالف زده شود.

 

دوربین مخفی صدا و سیما ؛ برای حمله دولتمردان روشن است

هر چند تهیه کننده صدا و سیما بعدتر تمام اتهامات خود را علیه ترکان پس گرفت و به قول خودش از اینکه به ترکان اتهام زده است که دبیر مناطق آزاد سکه های اهدایی را در جیب اش گذاشته است، حلالیت طلبید. با این اظهارات و پخش دوربین مخفی صدا و سیما در یک بخش خبری چند مطلب  به وضوح قابل اثبات است ظاهرا ماجرای سکه ها آنچنان که تهیه کننده  صدا و سیما در اظهارات اش می گوید «چندان قربه الی ا….»  نبوده است بلکه  برنامه ای از پیش طراحی شده برای حاشیه سازی علیه  دولت یازدهم است.

بنا به اظهارات منابع آگاه  و کارمندان همین نهاد، ظاهرا برنامه‌ای طراحی شده در بخش های مختلف خبری و مستند صدا و سیما برای تصویر برداری مخفیانه در صدا و سیما باب شده است که تنها هدف اش حاشیه سازی برای دولت یازدهم است.در غیر این صورت پخش رکورد یا تصویر مکالمه تهیه کننده و یک مقام دولتی نمی تواند اتفاقی باشد.

ردپای جبهه پایداری از پایش تا بیست و سی

واقعیت این است مخالفان دولت از هر رویداد و اتفاقی برای فشار آوردن و ضربه زدن استفاده می کنند. برخی افراد از هر خبر در مورد دولت و اطرافیان پاستور استفاده می کنند تا بتوانند با شایعه پراکنی و حاشیه سازی به هدف خود ( وارد کردن فشار به رئیس جمهور ) برسند. آنها با ساختن روایت‌های متفاوت و کذب از یک مصاحبه و یک برنامه تلویزیونی سعی دارند که نشان دهند ترکان برای تطمیع خبرنگاران دست به چنین اقدامی زده است. در حالی که این ادعا چنان که توسط تهیه کننده تکذیب شد، از اساس دروغ بوده است. صداوسیما سال‌ها است خط‌مشی ثابت خود، در جناحی نگریستن را ادامه می‌دهد و ظاهرا بخشی از برنامه سازان صداو سیما خط مشی مخالفان دولت و افراد نزدیک به جبهه پایداری را دنبال می کنند و تغییر مدیریت هیچ تأثیری بر این خط‌مشی نگذاشته است. گاهی نیرویی تازه نفس جایگزین نیروهای گذشته شده‌اند اما همچنان، مسیر گذشته ادامه پیدا می کند.

قانعی راد: خط‌مشی رسانه ملی توسط جبهه پایداری تعیین می‌شود

محمد امین قانعی راد جامعه شناس و استاد دانشگاه به خبرنگار ایلنا در مورد رویکرد رسانه ملی می گوید:« به‌نظر خط‌مشی رسانه ملی توسط حلقه‌ها و گروه‌های پنهان تعیین می‌شود، ‌این درحالی‌ست که این مسیر باید توسط گروه‌هایی که از نظر ژورنالیسم، حرفه‌ای هستند؛ تعیین شود تا این رسانه از گزند گروه‌های سیاسی و اقتصادی و حزبی در امان بماند. رسانه باید استقلال خود را حفظ و آن را تضمین کند تا بتواند نقش ملی بودن خود را به خوبی ایفا کند».

گواه سیاسی کاری در صدا و سیما

حضور گسترده برخی برنامه سازان صدا و سیما در برنامه‌های جبهه پایداری خود گواه اثبات ادعای قانعی راد است. این استاد دانشگاه به ایلنا می گوید: گروه‌هایی که هم در دولت و هم در صداوسیما نفوذ دارند، عموماً از جبهه پایداری هستند. گویا خودِ دولت هم نخواسته تغییر چندانی در حضور این افراد ایجاد کند. از طرفی دیگر فشار عده‌ای غالبا از اعضای مجلس که از اصولگرایان تندرو هستند، دولت را وادار به ملاحظه‌کاری کرده است. این نیروها کسانی هستند که در دولت کارشکنی می‌کنند و حضور آنان در رسانه ملی بسیار پررنگ‌ است. این افراد در هر حال حاضر قصد جبران شکست خود در انتخابات ۹۲ را دارند.

ماجرای سکه ها چه بود؟!

ظاهرا نه تنها یک استاد دانشگاه بلکه همگان بر این اعتقادند که برنامه سازی در صداو سیما بیشتر رنگ و بوی جبهه پایداری به خود گرفته است. ماجرای سکه‌ها اولین اتفاق و آخرین جریان پیش آمده نیست. قطعا بعد از این دوربین مخفی، صدا و سیما می‌خواهد گونه‌ای دیگر از عبور از اخلاق در عرصه رسانه را نمایان سازد. اما ماجرای سکه ها چه بود؟! ظاهرا روابط عمومی منطقه آزاد اروندرود که مانند بقیه مناطق آزاد مستقل از مرکز عمل می کند تعدای سکه را برنامه ساز و تهیه کننده برنامه پایش صدا و سیما می دهد و آنها هم سکه‌ها را قبول می کنند!! در تهران یکی از برنامه‌سازان صداو سیما ماجرای سکه‌ها را به ترکان می گوید و ترکان دستور تحقیق می دهد، ماجرا به همین سادگی بود و نه سکه ای در جیب کسی رفت و نه رشوه‌ای داده شد. حال سوال اینجاست که چرا آن خبرنگار صدا و سیما و آن برنامه‌ساز قبول رشوه کردند که حالا بخواهند قربه الی ا… در بخش خبری ۲۰ و سی دقیقه ماجراجویی خود را از طریق پخش یک رکورد به نمایش بگذارند.

 دلیل ماجرای اخیر بیست و سی و پایش چه بود؟!

 خبرنگار ایلنا در گفت و گو با یک منبع آگاه در مناطق آزاد دلیل حاشیه سازی صدا و سیما علیه ترکان را جویا می شود. وی می گوید تنها دلیل این حاشیه‌سازی‌ها این است که ترکان در قضیه فسادهای مناطق آزاد از کیش و قشم گرفته تا ارس وارد محدوده ممنوعه برخی جریانات سیاسی شده بود. حجم فسادها و اتفاقات گذشته به حدی زیاد بود که جناح مقابل برای جبران از عوامل نزدیک به خود در صدا و سیما و دیگر رسانه ها بهره گرفته است. ماجرای باز پس‌گیری خانه ها و ماشین‌های مناطق آزاد تنها بخش کوچکی از این فسادها است. دلیل حاشیه‌سازی علیه ترکان تنها سیاسی است. وی در مورد شایعه استعفای ترکان از مناطق آزاد می گوید:«این شایعه از اساس کذب است. این خبر را ما هم شنیده ایم و هیچ وقت درست نیست البته نمی دانیم منبع خبر کجاست و گرنه تکذیب می کردیم » 


گزارش: سعید سیف

 

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *