جنتی در واکنش به مخالفت با اشتغال زنان: بر‌اساس اصل شایسته‌سالاری زنان باید از حقوقشان بهره‌مند شوند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به صحبت‌های یکی از ائمه جمعه‌های کشور مبنی بر این که «وقتی این همه مرد بیکار داریم چرا از زنان در حوزه‌های مختلف برای اشتغال استفاده می‌شود؟» گفت: مگر هر کسی که بیکار است باید به کار گرفته شود؟! در حالی که بر‌اساس اصل شایسته سالاری همه افراد شهروند کشور هستند و باید بتوانند از حقوقشان بهره‌مند شوند و این در حالی است که اسلام حتی به حقوق کسانی که خارج از مرزهای کشور اسلامی زندگی می‌کنند توجه دارد و یکی از موارد استفاده از زکات را در جلب قلوب آنها می‌دانند.

به گزارش ایسنا، علی جنتی که دیروز ۱۴ آذر ماه در جلسه شورای هماهنگی امور حقوقی دستگاه‌های اجرایی کشور با موضوع حقوق شهروندی سخن ‌گفت و با بیان اینکه «برای ما مسلمانان جای افتخار دارد که حضرت علی (ع)، هزار و ۴۰۰ سال پیش حقوق و مسوولیت مردم نسبت به همدیگر را مطرح کرده‌اند» ادامه داد: منابع اسلامی ما در حوزه‌ حقوق شهروندی بسیار غنی پربار است و قانون اساسی ما نیز نشات گرفته از منابع اسلامی است و درآن به حقوق شهروندی اشاره شده است.

وی با اشاره به اینکه از شعارهای انتخاباتی رئیس‌جمهور، «احیای حقوق شهروندی بوده است،» خاطرنشان کرد: حقوق شهروندی موضوعی نوپاست و درگذشته تحت عنوان حقوق شهروندی کمتر شاهد فعالیت‌هایی بوده‌ایم و حتی گاهی این حقوق با موضوع حقوق اساسی و حقوق بشر مترادف دیده شده است. در حالی که این دیدگاه اشتباه است و حقوق شهروندی جزیی از حقوق اساسی به حساب می‌آید.

جنتی با بیان این که «علی‌رغم تاکیدات فراوان قانون اساسی کشورمان در مورد حقوق ملت، در این زمینه نارسایی‌های زیادی داریم،» یادآور شد:در قانون اساسی اصولی راجع به حقوق ملت مطرح شده است اما در مقایسه این قوانین با شرایط امروز، شاهدیم بسیاری از آنها اجرا نمی‌شود و در واقع در عمل پایبند به آنها نبوده‌ایم.

این مسوول فرهنگی با اشاره به این که امروز در جامعه بخشی از افراد احساس می‌کنند که شهروند درجه ۲ هستند توضیح داد: برخی از اقلیت‌های مذهبی و دینی نیز چنین احساسی دارد، چرا که غیر از مجلس در سیستم اجرایی حضور فعالی نداشته و همواره از اعتراضات اهل سنت این است که نقش‌شان در حاکمیت کجاست؟! اما در دولت یازدهم به این موضوع توجه ویژه داشته‌ایم و برای اولین بار امسال یک سفیر اهل سنت به خارج از کشور فرستادیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: ما که شعار شایسته سالاری می‌دهیم، باید از همه کسانی که این شایستگی را دارند و معتقد به نظام هستند و علاوه بر وفاداری دارای کارایی و تخصص لازم هستند، استفاده کرده و بهره بگیریم.

وی همچنین به نوع برخورد با بانوان و حضور کمتر زنان در پست‌های اجرایی اشاره کرد و گفت: در دولت یازدهم حضور بانوان در پست‌های مدیریتی بیشتر شده است البته در این زمینه هنوز عقب ماندگی داریم.

وزیر ارشاد به مسئولیت ویژه دستگاه قضایی در حوزه حقوق شهروندی اشاره کرد و گفت: در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز فعالیت‌ها و اقدامات مختلفی در حوزه حقوق شهروندی داشته‌ایم و در این زمینه موضوع نشر و دسترسی آزاد به اطلاعات که در سال ۸۸ تصویب شده بود را اجرایی کردیم و لایحه آن در دولت تهیه شد که به نظرم از اساسی‌ترین کارها در دولت یازدهم موضوع آیین‌نامه اجرایی قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات بوده است.

این مسوول با اشاره به اینکه بر‌اساس قانون دسترسی آزاد به اطلاعات همه دستگاه‌های کشور موظف هستند، ظرف سه سال آینده این قانون را اجرایی کنند گفت: همه دستگاهها موظفند تمام اطلاعات درون سیستم‌شان را روی پایگاه اطلاعاتی‌شان بگذارند و با شفافیت کامل در دسترس عموم شهروندان قرار دهند و حتی موظف به پاسخگویی هستند.

جنتی در ادامه به کاهش تصدی‌گری‌ها و واگذاری امور به تشکل‌های صنفی و نهادهای دولتی در وزارت فرهنگ و ارشاد اشاره کرد و گفت: در حوزه‌ آگاهی بخشی به شهروندان نیز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوزهای زیادی به نشریات و مطبوعات داده است و در طول فعالیت دولت یازدهم حدود ۴ هزار نشریه و پایگاه خبری مجوز گرفتند که بیش از مجموعه مجوزهایی است که از اول انقلاب تا پایان سال ۹۲ به نشریات داده شده‌اند.

وی همچنین به اقدامات وزارت فرهنگ و ارشاد در حوزه انتشار کتاب و فرهنگ سازی کتابخوانی اشاره کرد و گفت: یکی از شعارهای اصلی‌مان موضوع عدالت فرهنگی است که امکان دسترسی نسبتا برابر برای همه شهروندان در سراسر کشور به امکانات فرهنگی فراهم شود و در این راستا تلاش کرده‌ایم اعتبارات را به سمت مناطق محروم هدایت کنیم تا عدالت فرهنگی اجرا شود.

جنتی خاطرنشان کرد:‌ در راستای اعمال حقوق شهروندی موضوع کاهش مجوزها و کوتاه کردن فرایندهای قانونی نیز در دستور کار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به اهمیت تحقق و گسترش دولت الکترونیک اشاره کرد و گفت: امید است با استقرار کامل دولت الکترونیک بتوانیم به شفاف‌سازی اطلاعات و مقابله کامل با فساد در حوزه فعالیت‌مان در این وزارتخانه کمک کنیم

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *