برگزاری مراسم تشییع احمد منزوی در مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی

 

مراسم تشییع پیکر زنده‌یاد استاد احمد منزوی، فهرست‌نگار و نسخه‌پژوه پیشکسوت با سخنرانی سیدمحمد کاظم بجنوردی، رئیس مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی، کامران فانی، کتابشناس و مترجم، محمدحسن تسبیحی، نسخه‌پژوه و دکتر علی بهرامیان، مدیر بخش اسناد این مرکز صبح روز گذشته برگزار شد.

به گزارش ایبنا، در مراسم تشییع مرحوم منزوی که به اقامه نماز میت آیت الله بجنوردی برگزار شد، کامران فانی طی سخنانی با اشاره به این نکته که زنده‌یاد منزوی فهرست ‌نویس برجسته‌ای بود گفت: وی در فهرست‌نگاری ویژگی‌ بسیاری داشت که این فهرست‌‌ها در میان فهرست‌نگاران دیده نمی‌شدند. این کتابشناس فهرست نسخه‌های خطی‌ را که در یک کتابخانه وجود داشت فهرست‌‌نویسی و معرفی می‌کرد و آن را نخست با اصطلاح فهرست‌‌ مشترک و پس از آن با اصطلاح فهرست‌واره منتشر می‌کرد.

وی افزود: در ۱۴ جلد فهرست‌ نسخه‌های خطی فارسی پاکستان که از منزوی به جا مانده است، می‌توانیم دریابیم که چه تعداد نسخه فارسی در پاکستان وجود دارد. همچنین در مجموعه فهرست‌نگاری‌هایی که وی از نسخه‌های خطی انجام داده، سخن از ۱۲۰ نسخه فارسی است که میزان علاقه وی را به زبان فارسی می‌رساند. به ویژه این‌که استاد در مدت زمانی که در شبه‌قاره حضور داشت، تلاش کرد تا جایی که می‌تواند فهرست‌ نسخه‌های خطی موجود در هند و پاکستان را ثبت کند.

فانی در پایان سخنانش گفت: استاد منزوی میراث بسیار گرانبهایی از خود به یادگار گذاشت که به صورت دست‌نویس است و باید تنظیم و تدوین و به تدریج منتشر شود. آرزوی استاد این بود که مجموعه‌ای از فهرست نسخه‌های خطی فارسی که در دنیا وجود دارد، در ایران تهیه و معرفی شود . سید محمدکاظم موسوی‌بجنوردی نیز گفت: از آنجا که آثار بسیاری در رابطه با فرهنگ شیعه به زبان فارسی تالیف شده، می‌توان گفت زبان فارسی به یک معنا زبان شیعه است، از این رو خاندان منزوی نه تنها به ایران بلکه به تشیع هم خدمت کردند. زنده‌یاد احمد منزوی از سال ۶۹ وارد دایره‌المعارف بزرگ اسلامی شد و آثار ارزشمندی از جمله فهرست نسخه‌های خطی در سه جلد، فهرست نسخه‌های عکسی در سه جلد و از همه مهم‌تر فهرستواره کتاب‌های فارسی را گردآوری و تالیف کرد.

با اشاره به میراث گرانسنگ زنده‌یاد منزوی افزود: وی بیش از یک میلیون فیش تهیه کرد که از میان آن ۱۱ جلد این اثر بزرگ ملی با عنوان «فهرست‌واره آثار فارسی خطی و چاپ سنگی ایران» منتشر شد و مجلد ۱۲ آن در حال انتشار است. این کتابشناس میراثی به جا گذاشته که با تکیه بر همین میراث راه وی سال‌های سال در این مرکز ادامه خواهد داشت و خوشبختانه جانشین وی علی بهرامیان، استاد تاریخ صدر اسلام، این راه را ادامه خواهد داد.

رئیس مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی ادامه داد: با این حال هر یک از این استادان بزرگ که از این مرکز می‌روند، تقریبا جایگزین ندارند. البته امیدواریم که جوانان ما بتوانند به مراتب عالی پژوهش برسند و جای آن را عالمان بزرگ پر کنند. ضمن این‌که امیدوارم بتوانیم فهرست‌واره را تکمیل کنیم و میراث زنده‌یاد منزوی را به ثمر برسانیم.

علی بهرامیان با تحسین کوشش و پشتکار نسخه‌پژوه پیشکسوت گفت: استاد منزوی بیش از بیست سال کار تألیف فهرست‌واره را با عشق و علاقه خاص سرپرستی کرد. تهیه و گردآوری تقریبا یک میلیون برگه از فهرست‌های نسخه‌های خطی در موضوع‌های گوناگون حاصل کار مشترک و کوشش خستگی‌ناپذیر است؛ کاری که می‌توان آن را «شبانه‌روزی» نیز خواند. وی بار این عشق جانسوز و هدف عالی و بزرگ را با زهد و آزادگی غریبی، با کمال جدیت و پشتکار بر دوش می‌کشید. چندان که وضع او در این راه، حتی برای نزدیکان و همکارانش شگفت‌انگیز و عجیب به نظر می‌رسید.

در مراسم تشییع پیکر زنده‌یاد منزوی چهره‌های فرهنگی مانند دکتر محمدرضا شفیعی‌کدکنی، استاد گروه ادبیات دانشگاه تهران، مجید غلامی جلیسه، مدیرعامل موسسه خانه کتاب، سید فرید قاسمی، پژوهشگر کتاب و مطبوعات، اکبر ثبوت، مشاور گروه فلسفه بنیاد دایره‌المعارف، اکبر ایرانی، مدیر مرکز پژوهشی میراث مکتوب، دکتر مهدی ماحوزی، استاد گروه ادبیات دانشگاه تهران و سیدعلی موجانی، رئیس کتابخانه وزارت امور خارجه و برخی چهره‌های سرشناس دیگر حضور داشتند

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *