سوء‌پیشینه اقتصادی برخی نمایندگان

حجت‌الاسلام والمسلمین اشرفی‌اصفهانی، فرزند شهید محراب و رئیس هیات بدوی رسیدگی به تخلفات اداری در نهاد ریاست‌جمهوری می‌گوید: چند نفر از نمایندگان فعلی مجلس با اینکه پرونده دارند، نام آنها میان کاندیداهاست. با این رویکرد به‌نظر می‌رسد که شورای نگهبان در تایید صلاحیت‌ها نیازمند دقت و بررسی بیشتری است. امید ایرانیان نوشت؛ به هر روی اما باید منتظر پاسخ تایید صلاحیت‌ها ماند و دید که چه کسانی در نهایت از زیر ذره بین شورای نگهبان رد می‌شوند و چه کسانی نیز پشت درهای بسته ورود به مجلس می‌مانند. در همین راستا، گفت‌وگویی با اشرفی‌اصفهانی درباره پرونده تخلفات برخی نمایندگان فعلی مجلس در پی می‌آید:

برخی نمایندگانی که پرونده دارند برای کاندیدا شدن در انتخابات مجلس دهم ثبت‌نام کرده‌اند، این ایرادی ندارد؟

به لحاظ قانونی ایرادی ندارد و هر کسی که بخواهد می‌تواند ثبت‌نام کند اما باید شرایطش را هم در نظر بگیرد.

الان برخی نمایندگان فعلی مجلس در هیات بدوی رسیدگی به تخلفات اداری در نهاد ریاست‌جمهوری پرونده دارند…

بله. پرونده را شورای نگهبان بررسی می‌کند و شکایاتی که شده باید با دقت توسط این شورا بررسی شود و در نهایت تصمیم‌گیرنده شورای نگهبان است.

بررسی این پرونده‌ها در هیات بدوی رسیدگی به تخلفات اداری در نهاد ریاست‌جمهوری تمام شده است؟

بله. ما بررسی این پرونده‌ها را تمام کرده‌ایم. یکی از نمایندگان مجلس به پنج سال و دیگری به ۱۰سال محرومیت از پست‌های دولتی محکوم شده‌اند، ما هم به مراجع قضائی این احکام را اعلام کردیم، یعنی چون سازمان بازرسی این پرونده‌ها را فرستاده بود ما اعلام کردیم که بررسی‌ها تمام شده است اما الان بیشتر دنبال رایزنی هستند که بخشیده شوند، چون حق وتو هم داشتند و به دیوان عدالت اداری هم شکایت کرده‌اند.

آیا این نمایندگان که پرونده دارند با شکایت به دیوان عدالت اداری می‌توانند رای شما را نقض کنند؟

خیر. پس از این شکایت به دیوان عدالت اداری، پرونده دوباره به هیات رسیدگی به تخلفات اداری در نهاد ریاست‌جمهوری رسید، ولی ما گفتیم که رای را پس نمی‌گیریم.

قبل از انتخابات تعیین تکلیف می‌شود؟

ممکن است قبل از انتخابات حل و فصل شود و ممکن است نشود. همچنان در حال کش مکش هستیم ولی دوباره اعلام می‌کنیم که رای ما قطعی است و ما از رای خود کوتاه نمی‌آییم. اما در نهایت تصمیم‌گیرنده شورای نگهبان است، چون پرونده‌ها را از سازمان بازرسی و ما می‌خواهد و در نهایت شورای نگهبان تصمیم می‌گیرد که آنها صلاحیت دارند یا ندارد.

اگر این حکم تایید شود، جزو سوء‌پیشینه محسوب می‌شود؟

بله. اگر به این نتیجه برسند که رای ما درست است، نمی‌توانند پستی بگیرند. البته رای ما با تمام جوانب امر بررسی شده است. الان (ح. ر) به پنج سال انفصال از خدمات دولتی محروم شده است.

گفتید که الان در حال رایزنی برای منتفی کردن حکم هستند. به نظر شما چقدر امکان دارد با وجود رای بررسی شده شما، لابی‌های آنها برای منتفی کردن حکم جواب بدهد؟

می دانید که لابی برای برخی تاثیرگذار است اما عدالتی در کار است و شورای نگهبان آنها را ملاک قرار می‌دهد و با این افراد برخورد می‌کند. مخصوصا آقای (ر) که جسارت‌های زیادی به مقامات مملکتی کرده است. اما اینکه چقدر بتوانند نفوذ و لابی کنند باید منتظر بمانیم.

میان نمایندگان کسان دیگری هم هستند که پرونده داشته باشند؟

از نمایندگان فعلی دو نفر هستند که گفتم یکی پنج سال حکم دارد و فرد دیگری از هم‌طیفانش هم هست که ۱۰سال حکم گرفته اما فعلا به صلاح نیست که نامی از ایشان ببریم. همین (ح. ر) هم ما نمی‌خواستیم اسمش را بگوییم اما خودش باعث شد که اسمش سر زبان‌ها و رسانه‌ها بیاید. اما فرد دیگری که می‌گویم سیاستمدار است و عکس‌العملی نشان نداد و ما هم رسانه‌ای نکردیم، بلکه آقای (ح. ر) به هیات جسارت کرد و ما را زیر سوال برد و ما هم مجبور شدیم که از ایشان اسم ببریم.

وزرای دولت قبل یا برخی نزدیکان آقای احمدی‌نژاد هم ثبت‌نام کرده‌اند، هیچ کدام از آنها پرونده‌ای ندارند؟

مردم همه اینها را می‌شناسند و تصمیم با شورای نگهبان است که پرونده اینها را نظارت کند.

یعنی پرونده‌ای دارند؟

جز معاون اول و معاون اجرایی‌اش که بازداشت هستند، پرونده فرد دیگری به نهاد نیامده است.

ترکیب آینده مجلس را شما چه‌طور پیش‌بینی می‌کنید؟

باید دید که چه اتفاقی می‌افتد و به‌نظر من مردم باید ببینند که عملکرد نمایندگان فعلی مجلس چه‌طور بوده است. یک نمونه‌اش هم بررسی برجام است. داستان‌هایی که در مجلس و اهانت‌هایی به دکتر ظریف شد را باید در نظر بگیرند و من فکر می‌کنم که مردم به اندازه کافی آگاهی دارند. امیدوارم در نهایت کسانی رای بیاورند که دنبال جیب خودشان نباشند و دنبال خدمت و حل مشکلات مردم باشند.


لینک خبر :  http://armandaily.ir/?News_Id=138639
 
 
 
 
 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *