سیدحسن خمینی: چندپارگی امروز نتیجه سپردن عنان تفکر به دست تندروهاست

یادگار گرامی امام خمینی(ره) اظهار داشت: وقتی عنان تفکر در اختیار یک جریان تندرو قرار گیرد، همین چند پارگی که امروز شاهد آن هستیم رخ می‌دهد.

به گزارش ایلنا به نقل از جماران، حجت الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی در دیدار با جمعی از میهمانان خارجی شرکت کننده در بیست و نهمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی که در حرم مطهر امام خمینی حضور یافته بودند، با اشاره به این سخن امام بزرگوار که علت حدوث انقلاب، علت بقای آن نیز خواهد بود، اظهار داشت: امام «اتکال به خدا» و «وحدت کلمه» را عامل پیروزی انقلاب می‌دانستند و امروز همین علل باعث بقای انقلاب و پراکنده شدن روح دینداری در جامعه بشری می‌شود تا ان‌شاء‌الله جهان اسلام در مقابل دشمنان خود به پیروزی برسد. همانگونه که شیخ جعفر کاشف الغطاء معتقد بود «اسلام بر توحید کلمه و کلمه استوار است»؛ لذا ضمن باور به خداوند باید دست در دست هم باشیم.

یادگار امام با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران پس از جمع شدن همه گروه‌ها زیر بیرق امام خمینی به پیروزی رسید، یادآور شد: دلیل توفیق جنگ تحمیلی و سایر حرکت‌هایی که در کشور انجام شده است، اتکال به خدا و وحدت کلمه بوده است.

سید حسن خمینی با بیان اینکه هرکس در هر جایی تیغ بر دارد و جامعه را چندپاره کند وحدت را از بین برده است، تصریح کرد: این واقعیت شیعه و سنی نمی‌شناسد و رهبر معظم انقلاب نیز در این زمینه تعابیر روشنگرانه‌ای دارند. باید بدانیم چند پارگی جامعه عمدتا مربوط به کج فهمی در فهم مسائل ساده گروهی است.

وی گفت: وقتی عنان تفکر در اختیار یک جریان تندرو قرار گیرد، همین چند پارگی که امروز شاهد آن هستیم رخ می‌دهد و بنابراین راهی جز این نیست که عقلا سکاندار اندیشه شوند و گروه‌ها و افکار تکفیری و الحادی را طرد کنند.

یادگار امام ادامه داد: در چنین فضایی شاهد هستیم که یک جریان را به محض اینکه کسی با او هم عقیده نیست یا در کوچک‌ترین نقطه اختلاف نظر دارد، طرد کرده و از دایره دینداری، اسلام و انقلاب بیرون می‌برد و نتیجه آن جامعه چندپاره اسلامی خواهد بود که امروز شاهد آن هستیم.

وی با بیان اینکه باید با دیده خون به وضع کنونی جهان اسلام نظاره کنیم، گفت: آیندگان ما از این دوره تاریخی به نیکی یاد نخواهند کرد، زیرا این برادرکشی که در سرزمین‌های اسلامی رخ می‌افتد اتفاق کوچکی نیست، خصوصا آنکه سلاح‌های کشتار جمعی افزایش یافته و اتفاق‌های فاجعه آمیزی رخ می‌دهد.

سیدحسن خمینی یادآور شد: امروز در هر نقطه جهان اسلام مسلمانان در مقابل یکدیگر می‌جنگندند و در نتیجه این فجایع، خانواده‌های فراوانی از هم پاشیده شده و گروه‌های فراوانی مجبور به مهاجرت می‌شوند.

وی با بیان اینکه بحمدلله کشور ما از نعمت امنیت برخوردار است و باید به تأمین کنندگان آن خسته نباشید بگوییم، بر ضرورت توجه به شرایط سایر کشور‌ها از جمله عراق، سوریه، بحرین، یمن، فلسطین و… تأکید کرد و گفت: از روزی که دعواهای داخلی سرزمین‌های اسلامی شکل گرفته است مشکل رژیم صهیونیستی در اذهان کمرنگ شده است و حتی در ذهن برخی، دیگر مشکل محسوب نمی‌شود؛ در حالی که روزی قرار بود همه با کمک هم این غده سرطانی را از بین ببریم، اما امروز همه به دعوا با یکدیگر مشغول شده‌ایم.

سیدحسن خمینی با تأکید بر اینکه امروز در جهان اسلام هیچ راهی جز به میدان آمدن عقلای طوایف و پرداخت هزینه در راه بیان عقیده درست وجود ندارد، تصریح کرد: عقلا نباید از تکفیری‌ها و تندرو‌ها بترسند، گرچه بیان حرف حق هزینه دارد و سیدالشهداء(ع) مظهر پرداخت این هزینه است.

یادگار امام خطاب به شرکت کنندگان در بیست و نهمین کنفرانس وحدت اسلامی تأکید کرد: در این جلسه‌ها باید از تعارف عبور کنیم زیرا جامعه اسلامی امروز گرفتار وضعیت بدی شده است که باید آن را آسیب‌شناسی جدی کنیم و ضمن همراهی و همدلی، تعصبات کورکورانه را کنار گذاشته و اجازه ندهیم اندیشه و رفتار ما گرفتار آسیب شود.

وی با بیان اینکه این ایرادها متوجه تمام طرف‌هاست، ادامه داد: قرار نیست کسی دیگری را به اتهام افکارش محاکمه کند بلکه می‌خواهیم با یکدیگر هم فکری کرده و راه حل پیدا کنیم؛ زیرا فکر می‌کنم صد سال دیگر فرزندان ما اگر تاریخ این دوره را بخوانند به خاطر عدم حل این مشکل‌ها منتقد ما خواهند بود.

وی یادآور شد: در پی پیروزی انقلاب اسلامی ایران با اندیشه وحدت‌گرایانه‌ای که دنبال می‌کرد، رژیم صهیونیستی که مدعی سرزمین‌های از نیل تا فرات بود مجبور شد اطراف خود را دیوارکشی کند تا از دورن فرونپاشد، زیرا در آن زمان همه با هم یکی شدیم و نگفتیم چون حماس سنی است ما شیعیان از او حمایت نمی‌کنیم یا عده‌ای دیگر نگفتند از اسد به خاطر شیعه بودن حمایت نمی‌کنیم؛ اما در سال‌های بعدی شیطان بزرگ خارجی و شیطان بزرگ‌تر یعنی نفسمان که دو دشمن ما هستند، بر ما غلبه کرد و وضع فعلی پدید آمد.

سید حسن خمینی همچنین با اشاره به ایام میلاد با سعادت نبی مکرم اسلام (ص)، بر ضرورت توجه به خصلت «نرم‌خویی» پیامبر (ص) که در قرآن به آن اشاره شده است، تأکید کرد و یادآور شد: اگر غلیط‌القلب باشیم جامعه دور ما جمع نمی‌شود، لذا راه حل عطوفت و مهربانی است؛ همانگونه که پیامبر (ص) به سبب لطف و محبت و عطوفت وارد دل‌های مردم شد و هرچه دشمنان ایشان را آزار و اذیت کردند، پیامبر (ص) محبت کرد و آنان را بخشید. وی با اشاره به بخشش کفار مکه توسط پیامبر (ص) هنگام ورود به این شهر گفت: پیامبر با شمشیر جلو نرفت و از دلهای مردم وارد شد و ما راهی جز پیمودن مسیر ایشان نداریم.

پیش از سخنان یادگار امام، آیت الله محسن اراکی رئیس مجمع تقریب مذاهب اسلامی و دبیر بیست و نهمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی در سخنانی، هفته وحدت را یکی از آثار ماندگار امام دانست و گفت: اگر امروز در فلسطین در حال مبارزه هستیم و غزه و جنوب لبنان از دست رژیم صهیونیستی آزاد شده‌اند به برکت راهی است که امام گشودند و امروز همه بر سر خوان آن نشسته‌ایم.

 

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *