روایت مطهری از هویت مهاجمان سفارت عربستان

گروه سیاست: علی مطهری روز گذشته در نطق میان‌دستور خود در صحن مجلس از نحوه برخورد نیروی انتظامی با عوامل حمله به سفارت عربستان انتقاد کرد و حکم صادرشده در دادگاه حمله به خودش در شیراز را هم ناعادلانه دانست. او در نطق دیروز خود اعدام آیت‌الله نمر توسط حکومت مستبد سعودی صرفا به جرم انتقاد و اعتراض را حاکی از بازگشت آل‌سعود به جاهلیت قبل از اسلام و یادآور خون‌خواری عرب دوره جاهلیت و نیز خشونت‌های مذهبی قرون وسطا در اروپا دانست و در ادامه گفت: «حکام آل‌سعود با بازگشت به ارزش‌های دوره جاهلیت مانند غرور و تبختر و تعصب نژادی و قبیله‌ای، خاطره ابوجهل و ابوسفیان را زنده کرده‌اند». مطهری در ادامه با تأکید بر اینکه عربستان  با الهام از دوست دیرینه‌اش اسرائیل، خواب‌هایی برای ایران دیده است، افزود: «به‌هوش باشیم و مانند ماجرای سفارت عربستان در دام او گرفتار نشویم». این نماینده مردم تهران در ادامه از نوع برخورد نیروی انتظامی با حادثه سفارت عربستان انتقاد کرد و گفت: «بدون‌شک مقصر اصلی در قضیه سفارت عربستان، نیروی انتظامی بوده است. پس از اعدام فجیع آن عالم و رهبر دینی، بسیار روشن بود که عواطف مذهبی و انسانی هر مسلمانی جریحه‌دار شده و عده‌ای، چه سازمان‌یافته و چه خودجوش، به سوی سفارتخانه حرکت می‌کنند… ولی نیروی انتظامی به صرف اینکه این افراد منتسب به فلان نهاد هستند، از انجام وظیفه خود سرباز می‌زند، مشکلی که در حادثه شیراز نیز وجود داشت. بنابراین نیروی انتظامی درباره این اتفاق که به نفع عربستان تمام شد، باید پاسخ‌گو باشد». مطهری در بخش دیگری از نطق خود با اشاره به تلاش لابی صهیونیسم برای اجرانشدن برجام، گفت: «به نظر می‌رسد مجلس ایران باید درخصوص قانون محدودیت صدور ویزا برای ورود به ایران، مقابله‌به‌مثل کند و با مصوبه‌ای، مثلا برای ورود خبرنگاران و تجار آمریکایی به ایران محدودیت‌هایی قائل شود».

اعلام رسمی تشکل سیاسی مطهری
این نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه مشارکت بالا در انتخابات آینده موجب عزت و استحکام بیشتر و ارتقای جایگاه نظام جمهوری اسلامی در جهان و جلب احترام ملل دیگر به ملت ایران است، گفت: «پس حتی منتقدان و مخالفان نیز شرکت کنند». او همچنین با برشمردن نقاط ضعف و قوت اصلاح‌طلبان و اصولگرایان، کم‌توجهی به آزادی‌های اساسی ملت و حقوق شهروندی را ضعف اصولگرایان دانست و گفت: «آنها بسیاری از بی‌قانونی‌ها و بی‌عدالتی‌ها را تحت عنوان حفظ نظام توجیه می‌کنند». مطهری نقطه ضعف اصلی اصلاح‌طلبان را هم تسامح و تساهل در مسائل فرهنگی عنوان و در ادامه اعلام کرد: «تشکل «صدای ملت» بر آن است که ضمن حفظ نقاط قوت این دو جریان سیاسی، این دو نقطه ضعف آنها را نداشته باشد. بنابراین حضور خود در میدان سیاست را به عنوان راه سوم به دلیل نیاز جامعه امروز ایران به این جریان فکری و سیاسی، ضروری می‌داند و به همین دلیل، فهرست انتخاباتی ارائه خواهد کرد». مطهری تأکید کرد: «مجلس نهم در حوزه سیاست داخلی و اجرای فصل سوم قانون اساسی درباره حقوق ملت، کارنامه درخشانی ندارد. از قضا رعایت حقوق ملت، در اقتصاد کشور هم اثرگذار است؛ مثلا آزادی مطبوعات و به طور کلی رسانه‌ها همیشه مانع تخلفات بزرگ اقتصادی است و رانت‌خواری‌ها و اختلاس‌های بزرگ معمولا در دوره محدودیت رسانه‌ها رخ داده است. بنابراین مطبوعات را رکن چهارم دموکراسی یا قوه چهارم یک حکومت نامیده‌اند». مطهری همچنین در بخش دیگری از نطق خود گفت: «ریشه بسیاری از فسادهای اقتصادی در کشور ما دخالت مستقیم و غیرمستقیم برخی افراد وابسته به نهادهای حکومتی در پروژه‌های بزرگ اقتصادی است و مسئولان با اعتماد به آنها و بدون نظارت کافی به این افراد میدان می‌دهند و مردم نیز اعتماد و در این شرکت‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند و پس از مدتی نهادهای نظارتی و قوه قضائیه مانع ادامه کار آنها می‌شوند ولی به دلیل همان روابط و ملاحظه‌کاری‌ها و رودربایستی‌ها قدرت حل‌وفصل سریع آن را ندارند و در این میان مردم دچار خسارت می‌شوند».
درخواست مجدد برای حل‌وفصل حصر
او همچنین با اشاره به معضل آلودگی هوا، پیشنهاد اجرای سراسری طرح زوج و فرد در ماه‌های آذر و دی هر سال را داد و در ادامه از شهرداری تهران هم به دلیل جمع‌آوری معتادان محله هرندی تهران و انتقال آنها به اماکن مناسب و اجرای برنامه‌های تربیتی برای آنها تشکر کرد. مطهری از صداوسیما هم به خاطر اینکه امسال در ایام ۹ دی گزارش‌های واقعی‌تر و منصفانه‌تری از حوادث سال ۸۸ داشت، تشکر کرد و در ادامه گفت: «از رئیس قوه قضائیه می‌خواهم مسئله ادامه حصر را حل‌وفصل کنند».
اعتراض به حکم دادگاه شیراز
مطهری در بخش دیگری از نطقش هم گفت: «احکام دادگاه حادثه شیراز از نظر اینجانب عادلانه نبود، اگرچه نفس این اتفاق در جمهوری اسلامی که بالاخره یک گروه فشار وابسته به یک نهاد، محاکمه و احکامی برای آنها صادر شد، یک پیروزی و امر مبارکی محسوب می‌شود». او همچنین در پایان نطق خود تأکید کرد: «سیاست حذف برای کشور ما سم مهلک است. آقای احمدی‌نژاد با هدف حذف جناب آقای هاشمی‌رفسنجانی بر مسند ریاست‌جمهوری نشست اما دیدیم نه‌تنها نتوانست این کار را انجام دهد بلکه کشور را با مشکلات جدی مواجه کرد».

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *