در عرصه سینما هیچ پیشرفتی وجود ندارد

گروه فرهنگی- مرضیه آزادی: جمشید مشایخی در خصوص وضعیت هنر در کشور، گفت: متاسفانه در عرصه هنر سینما هیچ پیشرفتی وجود ندارد و کانال‌های ماهواره‌ای وضعیت سینما و تلویزیون را بدتر از گذشته کرده‌اند.

این بازیگر سینما و تلویزیون در گفت‌و‌گو با مردم‌سالاری اظهار داشت: کانال‌های ماهواره‌ای ترکیه‌ای با سریال‌های مبتذلی که به نمایش می‌گذارند درصدد جذب هنرمندان ایرانی به ترکیه‌اند که البته تاکنون نسبتا موفق شده‌اند و برخی از این بازیگران، نویسندگان و غیره را جذب کشورشان کردند.

وی درباره دلیل مهاجرت هنرمندان به کشورهای دیگر گفت: دلیل اساسی و عمده مهاجرت هنرمندان به کشورهای همسایه و اروپایی این است که هنرمندان نمی‌توانند و اجازه ندارند در کشور خودشان (ایران)‌، کارهای مناسب و ارزشمندی انجام بدهند و به همین دلیل است که به کشور‌های همسایه و به خصوص ترکیه مهاجرت می‌کنند.

مشایخی در ادامه بیان کرد: هنرمندان از طریق نمایش واقعیت است که می‌توانند مردم را با حقیقت آشنا کنند و باید واقعیت را به مردم نشان دهند. ما (هنرمندان) باید بتوانیم و اجازه داشته باشیم واقعیت را به نمایش بگذاریم و زمانی که این اجازه به ما داده نمی‌شود چگونه می‌توانیم مردم را متوجه حقیقت کنیم؟

این بازیگر سینما و تلویزیون درباره نقش اساسی سینما و تلویزیون، گفت: متاسفانه بزرگترین ناراحتی و مشکل ما هنرمندان، این است که ما نمی‌توانیم حقیقت را به نمایش بگذاریم یا حتی درباره آنها مطالبی بنویسیم. اگر این وضعیت تصنعی در سینما و تلویزیون ادامه پیدا کند یعنی ما هنرمندان تظاهر کنیم حقیقتی در کشور وجود ندارد و همه چیز در سطح عالی و مطلوب است.

وی در ادامه بیان کرد: ما خواهان این هستیم که تمام مردم صادق و راستگو باشند ولی در حال حاضر این صداقت در میان مردم وجود ندارد. وظیفه هنرمندان است که دروغ و عواقب آن را به نمایش بگذارند که این اقدام چه اثرات بدی می‌تواند بر جامعه داشته باشد.

یا در مورد دیگر، ازدواج‌هایی است که زود به طلاق ختم می‌شوند. به هر طریق مشکلاتی در جامعه وجود دارد که هنرمند باید آن را نشان دهد، مردم را متاثر کند و به فکر فرو ببرد و نشان دهد که راه‌حل درست این مشکلات چیست.

مشایخی به روند ترک هنرمندان از کشور اشاره کرد و گفت: زمانی که هنرمند نمی‌تواند حرف و سخن خود را در داخل کشور بیان کند و همچنین پیشنهادهایی از کشورهای دیگر با امکاناتی مثل خانه، ماشین و غیره به بازیگران و هنرمندان می‌دهند، آنها مشتاق می‌شوند که هنر خود را در کشورهای دیگر به نمایش بگذارند.

وی در مورد سریال‌های تلویزیونی گفت: وضعیت سریال‌های تلویزیونی نیز بهتر از فیلم‌های سینمایی نیست و باند بازی در فیلم‌های سریالی نیز دیده می‌شود و بازیگران و هنرمندان باید جزو باند باشند تا بتوانند در داخل کشور کار کنند و من به شدت از باند بازی متنفرم، به این علت که هنرمند واقعی نوکر کسی یا گروهی نیست و تنها باید خدمتگذار ملت باشد. این بازیگر سینما و تلویزیون با مقایسه سینمای امروز با گذشته گفت: سینمای دهه ما بسیار شرافتمند و آبرومندانه‌تر از سینمایی است که در حال حاضر وجود دارد. ما کارهایی تئاتری را اجرا کردیم که هم اکنون نمی‌توان آنها را اجرا کرد و آنها کارهای بسیار باارزشی در تاریخ سینما و تئاتر بودند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *