سنگ اندازی بخش خصوصی، مانع برند سازی زعفران

 

تربت حیدریه- ایرنا- رئیس پژوهشکده زعفران تربت حیدریه گفت: هرگاه بخش دولتی و خصوصی برای رسیدن به یک برند واحد نشست برگزار می کنند، بخش خصوصی با سنگ اندازی، مانع از ایجاد یک برند واحد برای زعفران ایرانی می شود.

 

به گزارش خبرنگار ایرنا، احمد احمدیان روز چهارشنبه در نشستی خبری اظهار کرد: این در حالی است که بخش دولتی برای ثبت برند واحد برای زعفران مشکلی ندارد و از آن استقبال نیز می کند.

وی یکی از اهداف ایجاد این پژوهشکده را تولید و ثبت برند واحد زعفران ایرانی عنوان و بیان کرد: کارشناسان ما با جدیت تمام در حال پیگیری موضوع تا رسیدن به نتیجه هستند.

وی پژوهشکده زعفران تربت حیدریه را تنها پژوهشکده تخصصی زعفران در جهان خواند و گفت: این مرکز فعالیت خود را از سال ۹۱ و در قالب سه گروه تحقیقاتی و پژوهشی شامل تولید، فرآوری و نیز اقتصاد و تجارت آغاز کرده است. 

احمدیان، فعالیت این پژوهشکده را زیر نظر دانشگاه تربت حیدریه دانست و افزود: ما در این سه سال موفق شدیم پژوهشگرانی از استانهای مختلف کشور را گرد هم جمع کنیم که حاصل آن انجام ۱۴ طرح پژوهشی و انتشار آن در مجله علمی پژوهشی زعفران است.

وی اتمام ۳۰ رساله دکتری با موضوعات خاص زعفران، انجام چهار اختراع، ارائه دوره های آموزشی در شاخه های فرآوری، برندسازی و تجاری سازی و همچنین برپایی چهار همایش علمی تخصصی با ۲۵۰ مقاله را از دیگر اقدامات این پژوهشکده برشمرد.

وی با اشاره به نصف شدن میانگین تولید زعفران در ۳۰ سال اخیر و رسیدن آن به سه کیلوگرم در هکتار، گفت: یکی از اهداف ما یافتن راه های افزایش تولید است که به منظور اجرای طرح های مطالعاتی، قراردادهایی را با هفت مزرعه در تربت حیدریه، گناباد و زاوه منعقد کرده ایم.

احمدیان، فرآوری را دومین هدف راهبردی این پژوهشکده عنوان کرد و گفت: به این منظور واحد پزشکی زعفران نیز در این مرکز دائر شده تا در خصوص ۵۴ خاصیت دارویی این محصول کار پژوهشی انجام دهد. 

وی گفت: هدف سوم پژوهشکده مقوله اقتصاد و تجارت است که با جدیت دنبال می شود و در این خصوص مباحثی چون تشکیل بانک و بورس زعفران و برندسازی، با جدیت پیگیری می شود.

احمدیان به برخی چالش ها ناشی از ادعای اهالی مناطق مختلف مبنی بر برتری زعفران تولیدی منطقه خود اظهار کرد: با توجه به تحقیقات صورت گرفته توسط پژوهشگران ما، محصول زعفران تولیدی در منطقه تربت حیدریه، شامل مناطق تربت حیدریه، زاوه، مه ولات، خواف و رشتخوار بالاترین کیفیت را در کشور دارد.

وی میزان زعفران تولیدی در این منطقه را سالانه ۱۲۰ تن عنتوان کرد و افزود: از حیث حجم تولید نیز شهرستان زاوه رتبه نخست تولید را در کشور و به تبع آن در جهان دارد.

وی چالش دیگر حوزه زعفران در کشور را خروج پیاز زعفران از کشور عنوان کرد و گفت: در شرایط کنونی جلوگیری از خروج پیاز زعفران از منطقه و استان ممکن و نتیجه بخش نیست و هدف پژوهشکده ارائه یک برنامه راهبردی و عملیاتی برای حفظ و توسعه کیفی مزارع زعفران است زیرا تنها از این راه می توان در بازارهای جهانی خود را مطرح کرد.

احمدیان با اشاره به راه اندازی تور تخصصی گردشگری زعفران در فصل برداشت این محصول، گفت: این کار می تواند مقدمه ای برای رشد و گسترش صنعت گردشگری طبیعی با محوریت زعفران در منطقه تربت حیدریه باشد.

بر اساس آمار اعلام شده از سوی اداره جهاد کشاورزی شهرستان تربت حیدریه از مجموع ۷۰ هزار هکتار اراضی زیر کشت زعفران استان خراسان رضوی، هشت هزار هکتار یعنی معادل حدود ۱۲ درصد آن به منطقه تربت حیدریه اختصاص دارد.

در سطح استان خراسان رضوی ۱۱۷ هزار خانوار به کشت زعفران مشغول هستند که از این شمار ۱۴ تا ۱۵ هزار خانوار زعفران کاران تربت حیدریه هستند.

هم اکنون به ازای هر هکتار زمین زعفران، ۲۲۰ نفر روز مشغول کار هستند که در کل ۷۰ هزار نفر اشتغال مستقیم و دو تا سه برابر این رقم، اشتغال غیرمستقیم از این ناحیه ایجاد می شود. 

میانگین تولید زعفران در خراسان رضوی چهار کیلوگرم در هر هکتار و در تربت حیدریه ۴٫۲ کیلوگرم در هکتار است و سالانه حدود ۳۲ تن زعفران خشک در این شهرستان تولید می شود.

مرکز شهرستان ۲۵۰ هزار نفری تربت حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب غربی مشهد قرار دارد.

۵۱۳۲/۶۱۲۱

 

 

 

 

 

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *