رایزنی پشت در‌های بسته برای پیگیری موضوع ردصلاحیت‌ها سفر جهانگیری به قزوین لغو شد سخنگوی دولت از رایزنی‌های غیررسمی روحانی برای موضوع صلاحیت‌ها خبر داد

گروه سیاسی| تحرکات دولتمردان تدبیر، حکایت از امیدواری‌ها در تغییر نتایج دارد. رایزنی‌ها پشت درهای بسته، اگر تاکنون چراغ مذاکرات را خاموش نگه داشت، با اعلان مسوولان کشور ادامه مسیر را در روشنای امید می‌پیماید. دیروز، از صف همراهان رییس دولت خبرهای خوبی برای تحقق وعده‌ای دیگر به گوش رسید. خبرهایی که نوید شیوه اجرای برجامی داخلی را می‌دهد، با اخبار جهانگیری و نوبخت تکمیل می‌شود. معاون اول رییس‌جمهور با لغو سفر خود به قزوین، نخستین زنگ انتخاباتی دولت را به صدا در آورد. سفری که به دلیل رایزنی درباره احراز صلاحیت‌های نامزدهای انتخابات هفتم اسفند انجام نشد، نشان از اجرای ماموریتی دارد که از سوی رییس دولت به وی محول شده است. جهانگیری اما یگانه مامور دولت نیست. در جناحی که برای بازگشت خدمتگزاران انقلاب به عرصه کشورداری شکل گرفته است، نام محمود علوی و عبدالرضا رحمانی هم به چشم می‌خورد. وزرای اطلاعات و کشور هم از همان روزی که روحانی قلم بر دست گرفت تا چاره‌ای برای خواست اکثریت کاندیداها بیندیشد، رایزنی‌های خود را آغاز کردند، اما باز هم در سکوت؛ سکوتی که گهگاه با ابراز امیدواری این دو ادامه می‌یافت این‌بار در نشست خبری سخنگوی دولت می‌شکند. نوبخت از تریبونی رسمی از رایزنی‌ها در قالب برقراری تماس‌هایی غیررسمی یاد می‌کند. تماس‌هایی با هر کسی که می‌تواند مساله رد صلاحیت‌ها را به‌گونه‌ای حل کند، از سوی رییس دولتی انجام می‌شود که برگزاری یک انتخابات پرشور را از مدت‌ها قبل وعده می‌دهد. نوبخت از دیدار‌های مرسوم روحانی با رهبری معظم انقلاب می‌گوید و هرچند به طور قطع در مورد رایزنی رییس‌جمهور با ایشان خبر نمی‌دهد، اما انتخابات را از آن دست مسائل مهمی می‌داند که می‌تواند در صحبت‌های روحانی با رهبری انقلاب مطرح شود. نوبخت که داشتن هرگونه توقعی فراقانونی را نفی می‌کند، دولت را امیدوار به عدالت شورای نگهبان می‌داند؛ عدالتی که می‌تواند همه‌چیز را مهیای یک خبر کند؛ خبری که باید در لیست نهایی شورای نگهبان جست‌وجو کرد.
لغو سفر جهانگیری
 سفر اسحاق جهانگیری به استان قزوین، جهت شرکت در اجلاس سراسری نماز به دلیل پیگیری آخرین وضعیت نامزدهای انتخابات لغو شد. این تنها یک معنا دارد؛ هنوز امید برای تایید صلاحیت‌ برخی نامزدهای رد صلاحیت‌ شده وجود دارد. حتی اگر در حد همان ١٠ تا ١۵ درصدی باشد که پیش‌تر از اینها ره‌پک، عضو حقوقدان شورای نگهبان آن را پیش‌بینی کرده بود. اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهور قرار بود دیروز برای شرکت در بیست و چهارمین اجلاس سراسری نماز و افتتاح و بازدید از چند طرح عمرانی به استان قزوین سفر کند، که خبرگزاری ایسنا گزارش داد به دلیل رایزنی درباره احراز صلاحیت نامزدهای انتخابات هفتم اسفند ماه این سفر انجام نشد. این در حالی است که در روزهای پیش از آن هم اسحاق جهانگیری مشغول برخی رایزنی‌های جدی در همین رابطه با مقامات عالی نظام بوده است. تا حالا اما درباره نتیجه این دست رایزنی‌ها هیچ اظهارنظر مشخصی صورت نگرفته است. چیزی که شاید دولتی‌هایی چون اسحاق جهانگیری آن را برای بعد از رسیدن به نتیجه روشن رایزنی‌ها اعلام کنند. در پی دستور رییس‌جمهوری به معاون اول رییس‌جمهور و وزرای اطلاعات و کشور برای پیگیری وضعیت نامزدهایی که صلاحیت آنها توسط هیات‌های نظارت احراز نشده است، در روزهای اخیر جلسات متعددی برای تامین حقوق شهروندان و ایجاد فضای با نشاط سیاسی برای حضور همه سلایق در انتخابات برگزار شده است.

 

گروه سیاسی| وعده‌ای که برای رایزنی‌ها داده می‌شود با برقراری تماس‌هایی غیررسمی، به تحقق نزدیک می‌شود. تماس‌هایی با هر کسی که می‌تواند مساله رد صلاحیت‌ها را به‌گونه‌ای حل کند، از سوی رییس دولتی انجام می‌شود که وعده برگزاری یک انتخابات پرشور را به خوبی به خاطر دارد. نشست خبری سخنگوی دولت، در روز اعلام اسامی کاندیداهای تایید صلاحیت شده خبرگان، برگزار شد تا عملکرد ١٠ روز گذشته دولت از سوی نوبخت اعلام شود. رد صلاحیت‌هایی که نصیب چهره‌هایی با سابقه که بعضا نمایندگی مجلس را در کارنامه خود دارند شده است، با وعده شخص رییس‌جمهور در انتظار نتایجی متفاوت‌تر از آنچه که در لیست اولیه شورای نگهبان قرار گرفته، است. حسن روحانی که در نخستین روز از اجرایی شدن برجام، به رد صلاحیت‌شده‌های مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که به عنوان رییس‌جمهور از تمام ابزار قانونی برای حل این مشکل استفاده خواهد کرد، گویا با اقدامات خود، گام‌های خوبی در این زمینه برداشته است. نوبخت درباره رایزنی رییس‌جمهور با شخص رهبری در خصوص رد صلاحیت‌ها می‌گوید: رییس‌جمهوری جلسات منظمی با رهبری دارند، قطعا مسائل مهم کشور مورد بحث قرار می‌گیرد و یکی هم همین مساله مهم است اما چون به طور مشخص در این باره اطلاع ندارم نمی‌توانم با قاطعیت بگویم که این موضوع مطرح شده است یا خیر. وی با بیان اینکه با کسانی که می‌توانند در راستای بحث تایید صلاحیت‌ها موثر باشند تا جایی که امکان پذیر بود، تماس‌های غیررسمی برگزار شد از امیدواری دولت به عدالت شورای نگهبان یاد می‌کند که می‌تواند مشکل را در چارچوب قانون حل کند. سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه ما هم هیچ توقعی را فراتر از قانون نداریم، تاکید می‌کند: قانون نهادهای چهارگانه تایید صلاحیت را مشخص کرده است. اگر مراجع چهارگانه تایید کردند و این افراد طی سال‌ها خدمات هم نشان دادند که می‌توانند برای نظام خدمتگزاران خوبی باشند، انتظار داریم به جمع خدمتگزاران بازگردند و توفیق خدمت داشته باشند. نوبخت همچنین با اشاره به سخنان رییس‌جمهور در جمع استانداران و فرمانداران، آن را انتقاد به عملکرد شورای نگهبان ندانست و با اشاره به اینکه این صحبت‌ها در زمانی صورت گرفت که هنوز شورای نگهبان وارد مرحله رد یا تایید صلاحیت کاندیداها نشده بود، گفت: چنین قیاسی درست نیست و در این مقطع شورای نگهبان وارد عمل نشده بود. سخنگوی دولت همچنین با اشاره به اعتراضاتی که در خصوص آمار بالای تایید صلاحیت‌ها از سوی هیات‌های اجرایی شکل گرفته گفت: به دفعات وزیر کشور پاسخ داد که هیات‌های اجرایی، مر قانون را اجرا کردند، چرا که نباید سلیقه خود را اعمال کنند و چنین اختیاری ندارند. اکنون هم انتظار ما از مجریان بعدی در هیات نظارت و شورای نگهبان این است که قانون را اجرا کنند که البته امیدوار هم هستیم ان شاءالله این اتفاق خواهد افتاد. نوبخت تاکید کرد: در مواردی هم که بازبینی لازم است انجام شود تا ان شاءالله احقاق حق شود. نوبخت در پاسخ به اقدامات وزرای کشور و اطلاعات در اجرای دستور رییس‌جمهور در خصوص ورود به مساله رد صلاحیت‌ها و مذاکره با شورای نگهبان گفت: در این زمینه معاون اول و وزرای کشور و اطلاعات جلساتی داشته‌اند که نتایج آن را باید در اعلام نتایج شورای نگهبان جست‌وجو کنیم. گزیده پاسخ‌های محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت به سوالات خبرنگاران در ادامه می‌آید:
    در حال حاضر بررسی بودجه در کمیسیون‌های مجلس شورای اسلامی آغاز شده است. در جلسه اول کمیسیون برنامه و بودجه کلیات بودجه ٩۵ با آرای قابل توجهی تصویب شد و در جلسه دوم نیز بحث درآمدها انجام شد. امیدواریم به صورتی کار پیش برود که در آغاز سال آینده بودجه داشته باشیم.
   اینکه دولت یا هیات وزیران مصوبه‌ای داشته باشد تا از تهران به امریکا یا هر کشور دیگری پرواز مستقیم برقرار شود در حوزه کار دولت نیست. شرکت هواپیمایی بر اساس برنامه‌های خود می‌تواند به هر نقطه‌ای پرواز ایجاد کند اما قبل از اجرای برجام برخی پروازها را نداشتیم و حتی سوخت‌گیری در برخی کشورهای اروپایی ممکن نبود. امیدواریم شرکت هواپیمایی بتواند به اقصی نقاط دنیا پرواز داشته باشد.
   اگر قرار باشد رفع تحریم‌ها همان چند ده میلیارد دلاری باشد که آزاد می‌شود در طی دوره‌ای ۶٠٠ و ٧٠٠ میلیارد دلار صرف شد. از اینکه با حضور هیات‌های بلند پایه خارجی کشور به بازار واردات کالا تبدیل شود اجتناب می‌کنیم و همچنین از اینکه مستقیم از تسهیلات خارجی استفاده کنیم تنها در مواردی خاص خواهد بود. ابتدا به دنبال جذب سرمایه‌گذاری خارجی هستیم که برپایه دانش و آخرین فناوری روز باشد و بتوانیم تولیدات صنعتی خود را صادر کنیم.
   با توجه به اینکه سال‌ها در بازارهای جهانی حضور نداشتیم، می‌توانیم از بازار سایر کشورها برای حضور و ارایه تولیدات خود استفاده کنیم. در بین شرکت‌ها هیچ انحصاری را نمی‌طلبیم و از بین کشورهای مختلف انتخاب می‌کنیم و این قدرت انتخاب، سبب می‌شود با کشورهایی که با ما سازگارتر هستند، تعامل کنیم.
   در سال گذشته هیات وزیران مصوبه‌ای داشت مبنی بر اینکه نیازی نیست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی برای تخصیص این اعتبار از هیات وزیران مجوز بگیرد. از این رو به این سازمان اختیار داد تا حداکثر تا ٣۵ درصد به سازمان‌ها تخصیص دهد که این موضوع در مرحله تنظیم بودجه سال آینده مورد توجه قرار گرفت تا اختلاف پرداخت‌ها برطرف شود.
   متاسفانه اطلاع‌رسانی غلط، غیراخلاقی و کامنت‌هایی که گذاشته می‌شود، موجب فضاسازی می‌شود و افراد بی‌گناه درگیر این موضوعات می‌شوند. بنابراین باید اخلاق رسانه‌ای و حرفه‌ای را رعایت کنیم. به خصوص خبرگزاری‌ها باید در این زمینه بیشتر توجه داشته باشند و اگر در سایتی انتقادی صورت می‌گیرد، به نقد موضوعات بپردازند.
   درباره رد کلیات برنامه ششم در کمیسیون اقتصادی مجلس لازم به ذکر است که هنوز اسناد برنامه به کمیسیون داده نشد. روزی که لایحه برنامه و بودجه تقدیم شد، نامه‌ای به نمایندگان مجلس نوشتم که پیوست‌های بودجه تقدیم شده اما مجلدات برنامه ششم بسیار مفصل است. برای صرفه‌جویی اعلام کردیم کمیسیون‌ها تشکیل شود، تقدیم می‌کنیم.
   جمع بندی‌های اولیه ما نشان می‌دهد رشد اقتصادی ما در ٩ ماهه اول سال مثبت است و امیدواریم آمار این رشد نیز به زودی منتشر شود. البته ما نمی‌گوییم با رشد یک درصدی در اوج قدرت هستیم اما اینکه رشد منفی ٨/۶ به رشد سه درصد رسید، به ما امید داد.
    اگر منظور از پیگیری در موضوع حصر اقداماتی است که آثار آن منتهی به رفع آن باشد، این اتفاق نیفتاده است. من شاهد هستم تلاش‌های فراوانی صورت گرفته است و ما به اندازه وسع‌مان تلاش می‌کنیم. در برخی موارد حتی بیشتر از وسع‌مان تلاش کردیم اما در این زمینه تصمیم‌گیرنده نهایی دولت نیست.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *