باز هم دلواپسان؛ این‌بار جلوی وزارت نفت 

آرمان: صبح دیروز مقابل وزارت نفت بر خلاف سایر روزها آرام نبود و افرادی در مقابل آن جمع شده بودند که به نظر نمی‌رسید مراجعه کننده معمولی به این وزارتخانه هستند. کمی بعد مشخص شد در پی فراخوان‌هایی از سوی گروهی که گفته می‌شد «دانشجو» هستند، آنها در مقابل ساختمان مرکزی وزارت نفت واقع در خیابان طالقانی تجمع کرده‌اند و البته نیروی انتظامی به وظیفه خود عمل کرد و ابتدا در کمال احترام از آنان خواست متفرق شوند. سایت فردا نوشت که آنها دانشجویان بسیجی سه دانشگاه امام صادق(ع)، امیرکبیر و خواجه نصیر هستند و دلیل این تجمع را اعتراض به فساد در پرونده کرسنت و قراردادهای جدید نفتی مقابل وزارت نفت نوشت. خبرآنلاین هم اینگونه گزارش داد که هدف از این تجمع اعتراض به آن چیزی بود که آن را قراردادهای نفتی منعقد شده بین ایران و کشورهای اروپایی می‌نامیدند اما در شعارها بیش از همه به «کرسنت» اشاره می‌شد. نکته قابل تامل اینجاست که این تجمع بلافاصله پس از بازگشت رئیس‌جمهور از سفر به فرانسه صورت گرفت و در شرایطی این افراد در مقابل وزارت نفت اعتراض خود را نشان دادند که دولت وعده‌های خوبی در این حوزه به مردم داده بود. مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق(ع) در گفت و گو با مهر مدعی شد: تکنوکرات‌های لانه کرده در مجموعه وزارت نفت پس از هویدا شدن فساد کرسنت، عزم خود را جزم کرده‌اند تا با امضای قراردادهای جدید نفتی اهداف خود را پیاده کنند. اگرچه تسنیم هم به نقل از حسنلو مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق(ع) نوشته بود که «از همان ابتدای تجمع شاهد حضور پررنگ نیروی انتظامی اطراف ساختمان‌ وزارت نفت در محدوده خیابان طالقانی حافظ بودیم»؛ اما روایت ایرنا از این تجمع چیز دیگری بود. به گزارش این خبرگزاری، در پی این تجمع نیروهای یگان ویژه پلیس پایتخت به منظور ایجاد نظم و برخورد قانونی با این تجمع بدون مجوز در محل حاضر و نسبت به پراکنده کردن این افراد اقدام کردند. ۱۵۰ دستگاه موتورسیکلت یگان ویژه و چند دستگاه ون و خودور پلیس در محل حضور داشته و تعداد ۴۰ تا ۵۰ نفر از دانشجویان پراکنده شده به سمت چهارراه طالقانی حرکت کرده و علیه سیاست‌های نفتی دولت شعار دادند. اجتماع‌کنندگان در پی هشدارهای پلیس برای ترک محل، پراکنده شدند اما مجددا حدود ۴۰ تا ۵۰ نفر از آنان به این اجتماع غیر قانونی خود در خیابان‌های اطراف ساختمان دفتر مرکزی شرکت ملی نفت ایران( وزارت نفت) واقع در خیابان حافظ ادامه دادند.

تعدادی از تجمع کنندگان بازداشت شدند

حسنلو با این ادعا که نیروی انتظامی جمعی از دانشجویان را بازداشت کرد، ادامه داد: دانشجویان دختر نیز در این شرایط با سر دادن شعارهایی علیه قراردادهای نفتی از جمله «IPC را لغو کنید»، «نفت ما را پس دهید» و «IPC خدعه انگلیسی» اعتراض خود را نسبت به قراردادهای جدید نفتی اعلام کردند. پایگاه اطلاع رسانی بسیج دانشجویی نیز مدعی شده است که نیروهای یگان ویژه با ضرب و شتم شدید دختران دانشجوی حاضر در تجمع را دستگیر کردند. ساعتی بعد سیدسعید نجیبی مسئول اجرایی جنبش عدالت‌خواه دانشجویی، از دستگیری رئیسی دبیر جنبش عدالت‌خواه دانشجویی و ۱۵ دانشجوی دیگر در تجمع جمعی از دانشجویان مقابل وزارت نفت به تسنیم خبر داد. قاسم‌خانی مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی امیرکبیر هم مدعی شد دانشجویان در حالی با برخورد نیروی انتظامی و عوامل حراست وزارت نفت مواجه شدند که مسئولان وزارت نفت اعلام کرده بودند حاضرند با نماینده دانشجویان تجمع‌کننده مذاکره کنند. البته خبرگزاری میزان نوشته است که در پایان این تجمع غیرقانونی ۳۸ نفر از معترضان که در این تجمع شرکت کرده و موجب اخلال در نظم عمومی شده بودند، پس از هماهنگی با مرجع قضایی توسط پلیس تهران بزرگ دستگیر شدند. به نوشته این خبرگزاری دستگیرشدگان پس از تشکیل پرونده، برای طی مراحل قانونی تحویل مرجع قضایی شدند.

تجمع غیرقانونی بود

تمامی این ماجراها در حالی رخ داد که مدیر کل سیاسی استانداری تهران با بیان اینکه درخواستی برای برگزاری تجمع مقابل ساختمان وزارت نفت به این نهاد ارائه نشده است گفت: برگزاری هرگونه تجمع مقابل این وزارتخانه غیرقانونی است. محمدرضا یوسفی افزود: از آنجا که هیچ‌گونه درخواستی برای تجمع به استانداری تهران ارائه نشده مجوزی نیز در این ارتباط صادر نشده است بنابراین برگزاری هرگونه تجمع مقابل وزارت نفت غیرقانونی است.

 


لینک خبر :  http://armandaily.ir/?News_Id=142387

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *