پیام لیست« خبرگان مردم» 

آرمان- علی زمانی: اواخر هفته گذشته بود که لیستی تحت عنوان لیست انتخاباتی جامعه مدرسین برای انتخابات خبرگان منتشر شد، لیستی که نام حسن روحانی درآن دیده می‌شد اما خبری از نام آیت‌ا…‌هاشمی نبود. در آن لیست نام آیات احمد جنتی، محمد تقی مصباح‌یزدی و محمد یزدی در صدر قرار داشت که اختلاف سلیقه سیاسی آنها با آیت‌ا…‌هاشمی بر همگان عیان است. چندی قبل بود که حجت‌الاسلام غروی عضوجامعه مدرسین درباره حضور نام‌هاشمی در لیست انتخاباتی این تشکل به آرمان گفته بود: «درباره حضور آقای‌هاشمی در لیست، عده‌ای مخالفت‌هایی می‌کنند اما در مجموع جمع قابل توجهی از اعضای جامعه مدرسین با ایشان همراه و موافقند.» این اظهارات و نتیجه که عدم‌حضور نام‌هاشمی در لیست بود نشان‌دهنده برخی اتفاقات در این تشکل روحانی است هر چند بارها بزرگان تاکید کرده‌اند که لیست‌ها نیازمند نام‌هاشمی برای بالارفتن اعتبارشان هستند و او نیازی به این لیست‌ها ندارد. همزمان با انتشار لیست جامعه مدرسین لیست دیگری هم منتشر شد که نام «خبرگان مردم» را داشت. لیستی متشکل از آیات میانه‌رو و غیرسیاسی که دربرهه‌های مختلف نشان دادند نسبتی با تندروی ندارند. نکته حائز اهمیت اما اشتراکات دو لیست است.

اشتراکات، افتراقات و پیام‌ها

اشتراکات دو لیست: حسن روحانی، ابراهیم امینی، محمدعلی موحدی کرمانی، سیدابوالفضل میرمحمدی، محسن قمی، محمدمحمدی ری‌شهری، قربانعلی دری نجف‌آبادی و محمد امامی‌کاشانی اسامی ۸ کاندیدای مشترک در لیست جامعه مدرسین و لیست «خبرگان مردم» یا همان لیست مورد حمایت‌هاشمی است. با نگاهی به اسامی این کاندیداها درمی‌یابیم تمام آنها از میانه‌روهایی هستند که کمتر به مسائل سیاسی ورود پیدا کرده‌اند و اگر امثال آیت‌ا… موحدی کرمانی به سازماندهی انتخاباتی اصولگرایان پرداخت به دلیل جلوگیری از تنش‌های سیاسی بود. این ۸ نفر ارتباط خوبی نیز با آیت‌ا… ‌هاشمی دارند و همواره سعی‌شان حرکت در مسیر اعتدال بوده است. در لیست «خبرگان مردم» غیر از این اشتراکات با لیست جامعه مدرسین اسامی اکبر‌هاشمی‌رفسنجانی، سیدمحمود علوی، محمدعلی تسخیری، محمد سجادی عطاءآبادی، محمدحسن زالی (فاضل گلپایگانی)، محسن اسماعیلی، ‌هاشم بطحایی و نصرا… شاه‌آبادی نیز به چشم می‌خورد که مشی آنها مانند ۸ کاندیدای مشترک با جامعه مدرسین است. هرچند ناصری یزدی پیش از شاه‌آبادی دراین لیست بود که عصر شنبه انصراف داد.

اختلافات دو لیست: احمد جنتی، محمدتقی مصباح‌یزدی، محمد یزدی، علیرضا اعرافی، محمدباقر باقری کنی، غلامرضا مصباحی‌مقدم، سیدمحمدرضا مدرسی یزدی و علی مومن. اگرچه برخی از این کاندیداها مانند مصباحی‌مقدم دارای مشی میانه هستند اما در نهایت با معیارهای تعیین شده برای لیست «خبرگان مردم» همخوانی نداشته و برخی از این اعضا همان طور که پیش‌تر اعلام شد مشی و منش‌ هاشمی را قبول ندارند. مانند آیت‌ا… مصباح‌یزدی که گفته بود: «گروهی که دنیا برایشان اصالت دارد، بر حسب تغییر موقعیت‌ها، مواضعشان نیز ممکن است فرق کند؛ یک روز طرفدار انقلابند، و روز دیگری رودرروی انقلاب؛ این عده در عمل هم به فکر فریب‌دادن یکدیگر هستند. فردی برای از دست ندادن موقعیت و مقام خود، با کسانی سازش کرده است که قبلا بدترین اهانت‌ها را به وی کرده‌اند؛ اما او برای حفظ جایگاه و موقعیت خود، چشمش را بر همه آنها بسته، و با آنها سازش کرده است.» یا اینکه‌ رقابت هاشمی بر سر ریاست مجلس خبرگان چهارم با آیات جنتی و یزدی نشان داد که این افراد از نظر فکری فاصله دارند. به طور مثال آیت‌ا… هاشمی درباره رقابت با آیت‌ا… یزدی بر سر ریاست مجلس خبرگان می‌گوید: «نمی‌توانستم و نتوانستم ساکت بنشینم. با پاگذاشتن بر ۸۰سال آبرو و حیثیت سیاسی‌ام، به آخرین وظیفه و تکلیفم برای انقلاب و نظام عمل کردم.» این تفاوت در لیست‌ها اما پیام انتخاباتی رقابتی را داشت چنانکه در چهار دوره گذشته انتخابات مجلس خبرگان بسیار ساده و بدون دخیل شدن تفکرات گروهی برگزار شده بود اما این انتخابات به مثابه رقابت میان دوگروه است.

درس اعتدال ‌هاشمی در دو لیست

هاشمی در چینش لیست «خبرگان مردم» اعتدال را به نمایش گذاشت و سعی کرد غیرسیاسی بودن این نهاد را به رخ آنهایی بکشد که این انتخابات را فرصتی برای زیر سوال بردن آرمان‌های‌هاشمی می‌دانستند. ۸ عضو مشترک با جامعه مدرسین به این معناست که بخشی از اهداف رئیس مجمع تشخیص مصحلت نظام با این تشکل روحانی هماهنگ است و تاکید کند که جامعه مدرسین ریشه سیاسی ندارد و نباید به این سمت گرایش پیدا کند. برخی نام‌ها در لیست‌هاشمی هم علامت سوالی به همراه داشت از جمله آیت‌ا… موحدی کرمانی که این نام به خاطر هوشیاری‌هاشمی و تاکیدش بر در نظر داشتن جامعه روحانیت است. او می‌خواست نشان دهد تلاش‌ها برای اختلاف‌افکنی میان‌ هاشمی و بزرگان جامعه روحانیت بی‌ثمر بوده و او این پیوند را حفظ خواهد کرد. از سوی دیگر حضور موحدی کرمانی در لیست مورد حمایت‌هاشمی نشان می‌دهد که رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در لیست مورد حمایت جامعه روحانیت برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری حضور دارد و حضور‌ هاشمی شاید تنها وجه اشتراک لیست جامعه روحانیت مبارز تهران با جامعه مدرسین حوزه علمیه قم باشد.

دغدغه‌های آیت‌ا…‌هاشمی

هاشمی برای تشکیل مجلس خبرگان پنجم بسیار تلاش می‌کند و پیش از آغاز ثبت‌نام با چهره‌های میانه‌رویی که می‌توانستند برای این مجلس مفید باشند صحبت کرد تا مجلسی قوی تشکیل شود. عصر جمعه هم در فیلم انتخاباتی خود بسیار بر اهمیت حضور مردم در انتخابات خبرگان تاکید کرد و گفت: «توصیه‌ای که به مردم دارم این است که سعی کنند همه پای صندوق رأی بیایند. این انتخابات بسیار سرنوشت‌ساز است. شرایط منطقه را می‌بینید. شرایط منطقه در بد‌ترین وضع است. در کشورهای اطراف ما جنگ و نا‌امنی است و واقعا خطر جنگ‌های بزرگ منطقه‌ای در پیش است. ابرقدرت‌ها دارند دخالت می‌کنند. ما باید خودمان را از لحاظ ساختاری تقویت کنیم. ساختارمان خوب است و باید خوب عمل کنیم. با حضور مردم در انتخابات، من قول می‌دهم که چند پله وضع ما در دنیا بهتر می‌شود و واقعا به عنوان یک کشور متمدن، مسلمان، مترقی و نمونه شناخته می‌شویم. مردم از این دریغ نکنند. به هر کسی می‌خواهند، رأی دهند. بالاخره تبلیغات است.» …البته آیت‌ا… هاشمی بیان مشکلات را فراموش نکرد تا اذهان برای رفع مشکلات بسیج شوند و در این تبلیغ انتخاباتی با یادآوری این موضوع که جمهوری اسلامی دو مقوّم دارد که یکی جمهوریت و دیگری اسلامیت است، یادآور شد: «جمهوریت با رأی مردم شکل می‌گیرد که همین انتخابات‌هاست که ما برگزار می‌کنیم. متاسفانه در سال‌های اخیر هر دو بُعد، یک مقدار تضعیف شده که ان‌شاءا… نتیجه این انتخابات این باشد که تقویت کنیم. در بُعد مردمی اشکال‌هایی که در انتخابات‌ها گاهی از لحاظ تبلیغات، تایید صلاحیت‌ها، رد صلاحیت‌ها، شمارش صندوق‌ها و امثال اینها دیده می‌شود و در بُعد اسلامی هم می‌بینیم در کشوری که بنا بوده همه‌چیز آن اسلامی باشد، متاسفانه الان فساد‌ها و بداخلاقی‌های فراوانی را می‌بینیم و خانواده که بنا بوده، بنیان جامعه بشری و بویژه اسلامی باشد، تا حدودی متزلزل، طلاق‌ها زیاد و ازدواج‌ها کم شده است…
 

 

…فسادهای اخلاقی از نوع تهمت زدن، نزاع‌ها، درگیری‌ها و دروغ گفتن‌ها زیاد شده است. یعنی ما الان در بُعد اسلامی بودنمان در عمل این مشکلات را داریم و در بُعد مردمی بودنمان هم عرض کردم که در انتخابات‌ها آن نقاط ضعف هست که ما باید اینها را جبران کنیم. »

سنگ اندازی درمسیر آیت‌ا… هاشمی

اما از آنجا برخی دوست ندارند دیدگاه‌های آیت‌ا… هاشمی به گوش ملت برسد از زمان آغاز فعالیتهای انتخاباتی هر بار در این مسیر سنگ‌اندازی کردند از جمع‌آوری بنرهایی با تصویر او در راهپیمایی ۲۲بهمن تا ساخت اخبار کذب و شایعه فراکنی. درباره سخنرانی هاشمی در صداوسیما هم روز جمعه به ناگاه برنامه را قطع کردند. بعد از شش سال، آیت‌ا… هاشمی‌رفسنجانی در تلویزیون مستقیم با مردم سخن گفت. با اینکه در همین سخنان، آیت‌ا… هاشمی ابراز خشنودی کرد که صدا و سیما امکان گفت‌وگو و تبلیغات مستقیم برای همه کاندیداهای محترم مجلس خبرگان فراهم آورده است اما برخی حواشی و برخی نا هماهنگی‌های به وجود آمده، شائبه ایجاد کرده است. حواشی‌ای که با واکنش مخاطبان نیز مواجه شد؛ به صورتی که در شبکه‌های اجتماعی مختلف مجازی واکنش‌های بسیاری به این ناهماهنگی‌ها نشان دادند. مقایسه متن کامل سخنرانی آیت‌ا… هاشمی‌رفسنجانی با سخنان ایشان که از تلویزیون پخش شد نشان از سانسور بخش‌هایی از سخنان او دارد. به صورتی که حمیدرضا سلیمانی مشاور رسانه‌ای آیت‌ا… هاشمی که همراه ایشان برای ضبط برنامه به استادیو صدا و سیما رفته بود در روایتی که از حاشیه‌های ضبط برنامه نوشته است، تاکید کرده است که قرار بود ۱۸دقیقه وقت برای سخنرانی آیت‌ا… هاشمی در نظر گرفته شود و کارگردان در ۱۰ دقیقه و ۵ دقیقه آخر علامت بدهد تا آیت‌ا… سخنان خود را تنظیم کند اما با گذشت پس از ۲۱دقیقه خبری از علامت کارگردان نبود. به نظر می‌رسد این هم برای آن بوده که بعدا در مرحله تدوین برخی از سخنان را سانسور کنند.

 


لینک خبر :  http://armandaily.ir/?News_Id=143713

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *