وزیر کشور: نگوییم در انتخابات عده‌ای انگلیسی‌اند 

آرمان: «نگوییم در انتخابات عده‌ای انگلیسی هستند» خطاب این جمله وزیر کشور به تندروهایی است که با علم به شکستشان در انتخابات‌های اسفندماه درصدد انگ زدن به رقیب تحت هر عنوانی هستند. واضح است که انگلیسی خطاب کردن رقیب در وهله اول سبب بی‌اعتمادی در جامعه و شکاف میان نیروهای سیاسی می‌شود و علاوه بر آن از مشارکت حداکثری که مدنظر بزرگان کشور است می‌کاهد. وزیر کشور با بیان اینکه «در سه روزی که از آغاز تبلیغات انتخابات گذشته، نشاط سیاسی خوبی در کشور وجود داشته»، گفت: در این سه روز هیچ حادثه یا تخلف مهمی ثبت نشده که این نشان‌دهنده آگاهی از قانون است.

صیانت از آرای مردم

عبدالرضا رحمانی‌فضلی افزود: نمایندگان کاندیداها و احزاب و نیز نماینده فرماندار در حوزه‌ها حضور خواهند داشت و تا آخر مرحله شمارش رأی هم بر روند امور نظارت خواهند کرد. دشمن در حال حاضر به دنبال بهانه‌جویی و القای تخلف و تقلب است، اما ما تمام پیش‌بینی‌های لازم را برای صیانت از آراء مردم در نظر گرفته‌ایم. وزیر کشور درباره تعداد واجدین شرایط رأی دادن نیز گفت: بر اساس آمار ثبت احوال و مرکز آمار، حدود ۵۵ میلیون نفر می‌توانند در انتخابات شرکت کنند که سه میلیون نفر هم رأی‌اولی هستند. وی با اشاره به اینکه«تا امروز ۶۳۰۰نفر تایید صلاحیت شده‌اند »، ادامه داد: کاندیداها برای هر صندلی مجلس تقریبا ۲۵نفر هستند که با یکدیگر رقابت می‌کنند و براساس آخرین اخبار واصله از استان‌ها و شهرستان‌ها واقعا رقابت خوبی شکل گرفته؛ البته وزن رقبا با یکدیگر متفاوت است. رحمانی‌فضلی با اشاره به اینکه «بعضی وقت‌ها انطباق قانون با شرایط کمی سخت می‌شود»، تصریح کرد: امروز گزارشی داشتیم که ۸۰۰ وسیله نقلیه برای گوش دادن به سخنرانی یک نامزد از شهری به شهر دیگر رفته‌اند. قانون می‌گوید راه‌اندازی کارناوال‌ها خلاف است و ما در بررسی خود متوجه شدیم حرکت این ۸۰۰ دستگاه سازماندهی نشده بود به همین دلیل سخت نگرفتیم اما با برنامه‌ریزی‌ها برای نادیده گرفتن قانون برخورد می‌کنیم.

برخی تهدید کرده‌اند و اجازه تبلیغات نداده‌اند!

وزیر کشور در ادامه با بیان اینکه شکایات به تخلفات انتخاباتی حتما رسیدگی خواهد شد، اظهار کرد: تاکنون تخلفات موجب نگرانی نشده است. وی درباره جمع‌آوری تبلیغات در ۲۲ بهمن نیز گفت: در بررسی انجام‌شده مشخص شد که نیروی انتظامی تصور کرده که تبلیغات متعلق به افرادی است که کاندیدا نبوده‌اند که تذکرات لازم را هم در این زمینه ناجا دریافت کرده است. ما در مجموع نگران این مسائل نیستیم. البته در گزارش‌ها داشتیم که برخی افراد سایرین را تهدید کرده‌اند و اجازه تبلیغات قانونی به آنها نداده‌اند که به این مساله هم رسیدگی کرده‌ایم. ما این موارد را در کوتاه‌ترین زمان رسیدگی خواهیم کرد. ما همچنین برای همه نامزدها یک کد در نظر گرفته‌ایم که شکایت خود را از آن طریق به ما اعلام کنند که این کدها فردا در اختیار نامزدها قرار می‌گیرد. رحمانی‌فضلی تاکید کرد: تاکنون هیچ جلسه تبلیغاتی که به هم خورده باشد نداشته‌ایم اما برخی رسانه‌ها به دنبال بزرگ‌نمایی یا مظلوم‌نمایی‌اند. وی جعل لیست‌های انتخاباتی را نیز مصداق تخلف انتخاباتی دانست و خاطرنشان کرد: اگر در این زمینه هم شکایتی وجود داشته باشد رسیدگی خواهد شد.

تخریب‌ها و تهمت‌ها به جایی نمی‌رسد

وی در ادامه با اشاره به لزوم رعایت اخلاق در انتخابات، گفت: هر جریانی که به خواسته‌های مردم بیشتر توجه کند با اقبال آنها مواجه خواهد شد. تخریب‌ها و تهمت‌ها به جایی نمی‌رسد و جناح‌ها و نامزدها باید با مردم صادق باشند. اکنون شاهد برخی تخریب‌ها و تهمت‌ها هستیم که اگر مستند باشد، باید حتما این مسائل به قوه قضائیه گزارش داده شود، نه اینکه به مردم گفته شود. وزیر کشور در پاسخ به این پرسش که «آیا پول‌های کثیف وارد انتخابات شده است یا نه؟» اظهار کرد: در این زمینه شکایت زیاد است و نامزدها نامه می‌نویسند که فلانی هزینه زیادی کرده است که البته این شکایت باید مستند باشد و کار ما شناسایی مبدا و مقصد این پول‌ها نیست و باید قوه قضائیه این مسائل را رسیدگی کند. با این وجود، ما در این زمینه خلأ قانونی داریم. رحمانی فضلی در پایان به رسانه ملی توصیه کرد که در پوشش انتخابات و اخبار انتخاباتی بی‌طرفی خود را رعایت کند و در جهت افزایش مشارکت و انسجام و اتحاد ملی عمل کند.

 


لینک خبر :  http://armandaily.ir/?News_Id=144676

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *