شهربانو امانی در گفتگو با روزان: خانم های رد صلاحیت شده در خانه نخواهند نشست

جاوید رستمی: برخلاف دولت گذشته که وقعی به جایگاه مجلس نمی‌گذاشت و در پی شکل دادن یک مجلس تابع بود و عملا هم با مجلس همین‌طور رفتار کرد، آقای روحانی به‌خوبی متوجه هستند که دولت وقتی موفق است که مجلس مستقل از آن باشد. مجلس دولت‌ساخته جز فساد و تباهی و ناکارآمدی نتیجه دیگری ندارد. تجربه گذشته نیز همین را می‌گوید. در همین مورد روزان گفتگویی را با شهربانو امانی، نماینده ادوار مجلس و فعال سیاسی اصلاح طلب انجام داده است که مشروح آن در ادامه منتشر می شود:

ترکیب شکل گرفته برای مجلس دهم را در هفتم اسفند ماه چطور ارزیابی می کنید؟
مردم با امید در هفتم اسفند بر سر صندوق های رای حاضر شدند و در این انتخابات شرکت کردند تا نامزدهایی که حقیقتا مورد نظر دارند _ حداقل از لحاظ تفکری _ به مجلس راه یابد. بقیه کرسی ها هم در دور دوم انتخابات تعیین تکلیف می شوند که البته کم تعداد و قلیل هم نیستند! با توجه به نتیجه اعلام شده از سوی مراجع ذی صلاح امید آن است که یک مجلس هم دل و هم زبان در پایان سال همدلی و هم زبانی با دولت تشکیل شود.
فکر می کنید مهم ترین اولویت مجلس آینده چیست؟
پیش از این نیز گفته ام که آنچه که برای دولت و همچنین مجلس اهمیت دارد، پرداختن به مسئله اقتصادی و حل مشکلات مربوط به آن است. امیدواریم که مجلس آینده با همدلی و هم زبانی با دولت چرح دنده مشکلات اقتصادی را بشکند و سال آینده با حرکت به سوی رونق اقتصادی آغاز گردد. در حال حاضر کشور از گذرگاه بسیار مهم تاریخی می گذرد و امیدواریم که ۴ سال بعدی مردمی که با عشق و علاقه پای صندوق های رای آمدند ناامید نشوند. والا که ۴ سال مدت بسیار کوتاهی است و عملکردها باید طوری باشد که همین نمایندگان دوباره مورد اعتماد مردم قرار گیرند!
وضعیت زنان را چطور ارزیابی می کنید؟
ببینید در زمان ثبت نام، تعداد زنانی که ثبت نام کردند با افزایش ۱۲ درصدی روبه رو شد که البته ۶۰ درصد زنان از ادامه رقابت ها باز ماندند. فرایند خوبی هم مقرر و اجرا شد در جبهه اصلاحات که به سهمیه سی درصدی زنان معروف شد! خانم های رد صلاحیت شده هم با هردلیلی که رد صلاحیت شدند در خانه‌ها ننشستند و نخواهند نشست و در اولین مرحله سعی کردند تا زنانی که در گردونه انتخابات هستند به سلامت توسط مردم برگزیده شوند. افزایش تعداد زنان در مجلس و کسانی که به دور دوم راه یافته اند نشان از اعتماد مردم ایران به عملکرد زنان دارد.  تجربه زنان در ستون میانی کشور در ادوار گذشته مورد اقبال قرار نگرفته است که جا دارد به زنان منتخب شادباش عرض کنم.
فکر می کنید زنان راه یافته به مجلس چه اولویت هایی را در پیش رو داشته باشند؟
ببینید نمایندگان زن معمولا در فراکسیونی به نام فراکسیون زنان مجلس عضویت دارند اما این فراکسیون به تنهایی نمی تواند کاری از پیش ببرد. زنان در مجلس علاوه بر این که باید در حوزه قانون گذاری و نظارت بر اعمال قانون که وظیفه ذاتی هر نماینده ای است، نقش ایفا کنند، در مسائل مربوط به احقاق حقوق زنان و همچنین مسائل مربوط به خانواده و .. باید نقش پررنگی داشته باشند و در همین راستا اقناع نگرش مثبت راجع به بانوان باید در اولویت قرار گیرد. آن ها که به مسائل مربوطه اعتقادی ندارند باید توانایی زنان را ببینند و بدانند که این بخش از جامعه باید حضور فعال و مثمرثمری داشته باشد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *