نگاهی به سنت‌های نوروز

یک پژوهشگر با بیان اینکه تا قبل از دوران سلجوقیان، نوروز حرکت چرخشی داشت، گفت: تا قبل از آن ایرانیان نوروز را با عناوینی همچون "تیرگان" در تیرماه، "مهرگان" در مهرماه و… به صورت چرخشی جشن می‌گرفته‌اند.

 

اردشیر کشاورز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا – منطقه کرمانشاه، نوروز را یکی از سنت‌ها و آداب ویژه به‌جامانده از نیاکانمان دانست و افزود: از زمان سلجوقیان نوروز در نقطه اعتدال ربیعی و در روز نخست فروردین و به سبک امروزی جشن گرفته می‌شود.

 

او جشن‌های نوروز را در بین ایرانیان باستان به دو دسته جشن‌های آب و آتش تقسیم کرد و با بیان اینکه ایرانیان باستان دارای آداب ویژه‌ای بودند، گفت: ایرانیان از گذشته‌های دور و در آستانه نوروز خانه‌تکانی و خانه‌هایشان را از گرد و غبار و دود پالایش می‌کردند تا پاکیزه به استقبال سال نو بروند.

 

کشاورز افزود: ایرانیان در آستانه نوروز لباس نو پوشیده و با دسته‌های گل نزد حکام و فرمانروایان خود رفته و عید را شادباش می‌گفتند.

 

وی چیدن هفت سین را یکی از سنت‌های زیبای ایرانیان از گذشته دانست و گفت: امروز نیز در آستانه نوروز در خانه‌های ایرانیان خوانی گسترده می‌شود و بر آن هفت سین چیده می‌شود.

 

او در ادامه با بیان اینکه دید و بازدید در ایران باستان محدود به دیدار از سلاطین و شاهان بود گفت: امروز این دید و بازدید یکی از سنن اصلی نوروز است.

 

این نویسنده عیدی دادن را یکی از سنت‎‌های زیبای نوروز نزد ایرانیان از گذشته دانست و گفت: اگرچه این سنت امروز اندکی کمرنگ‌تر از گذشته شده است، اما پرداختن به آن توصیه می‌شود.

 

کشاورز عیدی دادن را یکی از سنت‌های زیبای نوروز برشمرد و گفت: در گذشته مرسوم بود که ایرانیان از لباس و حیوانات اهلی عیدی می‌دادند.

 

او سپس با بیان اینکه ایرانیان شب اول فروردین را فروهرها می‌نامیدند، گفت: آنان اعتقاد داشتند که در این شب ارواح طیبه درگذشتگانشان به خانه و کاشانه آنها سر می‌زنند و لذا باید مقدمشان را با بخورهای خوش‌بو همچون عود گرامی داشت.

 

او رفتن به مزار از دست رفتگان در جمعه آخر هر سال همراه با پخت شیرینی‌های محلی را هم از سنت های نوروز نزد ایرانیان دانست.

 

کشاورز در ادامه از نوعید به عنوان یکی دیگر از سنتهای زیبای نوروز در بین ایرانیان یاد کرد و گفت: در این مراسم با حضور در منزل اقوام و بستگانی که در طول سال گذشته عزیزی را از دست داده‌اند، به آنان تسلای خاطر می‌دهند.

 

او طبیعت‌گردی را یکی دیگر از سنتهای خوب ایرانیان در ایام نوروز عنوان کرد و گفت: گردش و تفریح و رفتن به دامان طبیعت در فصل نو شدن طبیعت از دیگر سنن ایرانیان در نوروز است.

 

این پژوهشگر با بیان اینکه ایرانیان باستان از یازدهم تا پانزدهم فروردین‌ماه را پنجه می‌گفتند، گفت: ایرانیان در این پنج روز نه میهمانی می‌رفتند و نه میهمانی می‌دادند و معتقد بودند هر کاری که در این پنج روز بکنند و هر رفتاری که داشته باشند تا واپسین روزهای سال نو همانگونه خواهند بود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *