کیش در انتظار پایان رفاقت ۴۵ ساله‌اش با کشتی به گل نشسته کمر کشتی یونانی شکست

 

کمر کشتی یونانی شکست. مسئولان سازمان میراث فرهنگی و مناطق آزاد کیش اما برنامه‌ای برای حفاظت از آن ندارند. این در حالی است که اگر وضعیت کشتی یونانی به همین صورت ادامه پیدا کند، باید غزل خداحافظی با یکی از جاذبه‌های گردشگری این منطقه آزاد را برای همیشه خواند.

خبرگزاری میراث فرهنگی ـ گروه میراث فرهنگی ـ کمر کشتی یونانی شکست و مسئولان سازمان میراث فرهنگی و مناطق آزاد کیش هیچ‎ پاسخی در برابر این اتفاق ندارند و حتی ارزش خاصی هم برای این کشتی قایل نیستند که خود را پاسخگو بدانند.

 

این در حالی است که اگر وضعیت کشتی یونانی به همین صورت ادامه پیدا کند، بیش از چندماهی دوام نیاورده و ساحل کیش باید غزل خداحافظی با یکی از جاذبه های گردشگری این منطقه آزاد را برای همیشه بخواند.

 

به گزارش CHN، کشتی یونانی از سال ۱۳۴۵ بخشی از تاریخ و هویت کیش شده است و اکنون هرگاه کیش در سرویس‌های جستجوگری همچون گوگل سرچ می‌شود، بیش از تمام آن بسترهای گردشگری که با میلیاردها تومان هزینه ایجاد شده، کشتی یونانی و غروب خلیج فارس ظاهر می‌شود.

 

کشتی شکست و به زودی این جزیره گردشگری، یکی از مهمترین جاذبه‌های توریستی خود را از دست می‌دهد

براساس برخی از بررسی‌های غیررسمی مشخص شده که ۹۰ درصد گردشگران  داخلی و خارجی که به کیش می‌روند، با کشتی یونانی عکس یادگاری دارند و نخستین تصاویری که از کیش در ذهن افراد ترسیم می‌شود، نه هتل‌ها، پاساژهای و نه مراکز تفریحی که کشتی یونانی است، با خورشیدی که در پشت آن غروب می‌کند.

 

افسانه‌ها و روایت‌های بسیاری از این کشتی در کیش شکل گرفته و در میان ادبیات شفاهی مردم راه پیدا کرده‌است. گاهی گفته می‌شود که این کشتی به دلیل مه‌آلود بودن هوا و نبود فانوس دریایی در سواحل جزیره با ساحل ماسه‌ای برخورد کرده است. بومیان جزیره می‌گویند که یونانی‌ها هنگام ترک جزیره کشتی را به آتش کشیده‌اند؛ با توجه به این که هیچ عنصر غیر فولادی در بدنه و عرشه کشتی باقی نمانده‌است، گمان نمی‌رود این اظهارات نادرست بوده باشد.

 

مسئولان منطقه آزاد پاسخ نمی‌دهند

تماس‌های مکرر درباره دلیل کمر شکسته کشتی یونانی اما به بن بست می‌خورد. مسئولان میراث فرهنگی هرمزگان پس از یک هفته تماس‌های مکرر، سئوالات خبرنگار CHN  را پاسخ نمی‌دهند. مسئولان سازمان میراث فرهنگی هرمزگان می‌گویند نگهداری کشتی یونانی ربطی به این سازمان ندارد و مناطق آزاد مسئولیت نگهداری از آن را دارد.

 

«علی رضا عامری»، مدیرعامل منطقه آزاد کیش هیچ‌کدام از تماس‌های خبرنگار CHN را پاسخ نمی‌دهد و پشت خط بودن‌های متمادی به مدت ۱۴ روز ادامه پیدا می‌کند.

مسئولان منطقه آزاد کیش پس از ۱۴ روز پیگیری درباره دلایل شکستن کشتی یونانی و راه‌کارهای نجات آن، هیچ پاسخ مشخص و درستی ندادند

 

«شرف‎زاده»، مسئول روابط عمومی اما در پاسخ به این تماس‌های مکرر می‌گوید که مگر این کشتی چه اهمیتی دارد؟  نه ارزش تاریخی و نه ویژگی دیگر! اما پس از توضیحات خبرنگار CHN و اصرار او، قول می‌دهد که به زودی یکی از معاونت‌ها دراین‌باره پاسخ‌گو باشند.

 

او "صباغی"، معاون عمرانی منطقه آزاد کیش را برای مصاحبه معرفی می‌کند.

 

صباغی اما به دلیل اینکه جلسات پشت سر هم داشت، به سوالات مربوط به کشتی یونانی پاسخی نمی‌دهد و محمدی، مسئول دفتر صباغی، می‌گوید که آقای مهندس وقت ندارد و بهتر است که با مسئول پایگاه میراث فرهنگی کیش صحبت شود.

 

مسئول پایگاه میراث فرهنگی کیش اما پس از دو روز پیگیری این پاسخ را می‌دهد: «باید شرف‌زاده، مسئول روابط عمومی نامه کتبی بدهند تا ما پاسخگو باشیم و حتی اگر به طور شفاهی هم اعلام کنند، با شما مصاحبه نمی‌کنیم.»

 

مسئول روابط عمومی اما در پاسخ به خواستن نامه کتبی پایگاه میراث فرهنگی می‌گوید که نیازی به نامه‌نگاری نیست و فردا شما تماس بگیرید با شما صحبت می‌کنند. اما فردا باز دوباره همان روند تکرار می‌شود و روز بعد دیگر به تماس‌های خبرنگار  CHN پاسخی نمی‌دهند.

 

کیش بدون کشتی یونانی

اکنون کمر کشتی یونانی شکسته است؛ این در حالی است که  بارها و بارها مسئولان مناطق آزاد کیش از برنامه‌ها و راهکارهای جدید برای جلب توریست در این جزیره خبر داده‌اند اما یکی از جاذبه‌های شناخته شده این جزیره را به راحتی از دست می‌دهند.

 

کشتی یونانی، در سال ۱۳۲۲ شمسی توسط شرکت ویلیام هامیلتون به وزن 7061 تن و به طول ۱۳۶ متر در بندر گلاسکو در اسکاتلند ساخته شد و در روز 4/ 5/ 1345 به هنگام بازگشت از ایران، در سفر دریایی خود به کشور یونان در عرض جغرافیایی ۲۶ و ۲۰ درجه شمالی و طول جغرافیایی ۵۳ و ۵۴ درجه شرقی به گل نشست.

 

گفته می‌شود که هشتاد روز تلاش "اورینوکو"، یدک‌کش هلندی برای بیرون کشیدن این کشتی به ثمری نرسید. تلاش‌های ناموفق زیادی برای بیرون کشیدن آن انجام شد و به ناچار سرنشینان کشتی مجبور به ترک آن شدند، چرا که عملیات بیرون کشیدن کشتی از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نبود. اطلاعات بدست‌آمده از شرکت بیمه "لویدز" لندن نشان‌دهنده این است که این کشتی در زمان به گل نشستن متعلق به کشور یونان و بنام کولااف بوده است.

 

خیلی از مسافران علاقمند به داشتن عکسی با کشتی یونانی هستند

 

گفته می‌شود که در ابتدا این کشتی، «شیپور امپراتور» سپس «ناتورالیست» و در سال‌های بین ۱۳۳۸ تا یکسال قبل از توقف، در مالکیت خطوط کشتیرانی ایران با نام‌های «سیروس فارس»، «همدان» در تردد بوده است. کشتی یونانی از سال ۱۳۴۵ تا کنون با فرهنگ مردم در آمیخته و شکلی از هویت این جزیره شده‌است.

 

اکنون کشتی یونانی مانده است و کمر شکسته؛ این کشتی همواره بعد از توسعه زیرساخت‌های گردشگری کیش یکی از جاذبه‌های آن به شمار می‌رفته است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *