در صورت ابطال آرای منتخب سوم مردم اصفهان جایگزین مینو خالقی هم اصلاح‌طلب است 

آفتاب یزد- گروه سیاسی: تنها ۲۴ ساعت تا به سرآمدن زمستان مانده بود. زمستانی که به دلیل ردصلاحیت بسیاری از اصلاح‌طلبان و حامیان دولت، گرچه آغازی دلسردکننده داشت، اما وقوع حماسه هفتم اسفندماه و به‌دنبال آن تحصیل غالب کرسی‌های زمرد رنگ بهارستان توسط اصلاح طلبان و حامیان دولت و پاشیده شدن رنگ 
امید به سپهر سیاسی کشور، از پایان خوش فصلِ سرد گواهی می‌داد. ولی ناگهان در واپسین لحظات باقی مانده به آغاز فصل نو، خبری از سوی یکی از اعضای ارشد ستاد احمد سالک، نماینده پنجم اصفهان و عضو جبهه پایداری، در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که همگان را در بهت و حیرت فرو گذارد به طوری که تا چند ساعت پس از انتشار آن مردم درصدد پی بردن به درستی و صحت و سقم آن بودند و به هر دستاویزی تمسک می‌جستند تا بلکه تکذیبیه‌ای از جانب یکی از مقامات مسئول درباره خبر ردصلاحیت «مینو خالقی» سومین منتخب مردم اصفهان در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی بیابند ولی داستان آنگونه که اصلاح‌طلبان در آرزوی آن بودند، پیش نرفت و این خبر به تایید رئیس ستاد انتخابات کشور و سخنگوی وزارت کشور رسید که اعتراضات فراوانی چه از سوی مردم و چه از جانب فعالان سیاسی به دنبال داشت. در این میان، در بحبوحه اعتراضات استاندار اصفهان، پرده از مسئله حائز اهمیت دیگری گشود. آن هم موضوع جایگزین خانم خالقی در صورت به نتیجه نرسیدن اعتراضات بود.

انتخابات یا جایگزینی؟! مسئله این است 
پس از واقعه تلخی که برای مینو خالقی نماینده منتخب مردم اصفهان روی داد، در سومین روز از آغاز فصل نو، سیامک ره‌پیک، سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات و عضو حقوقدان شورای نگهبان اعلام کرد که: «صحت انتخابات در 
حوزه انتخابیه اصفهان تایید شده، اما فقط ۴ نفر از منتخبان به مجلس راه می‌یابند و یک نفر باقی مانده، در انتخابات میان‌دوره‌ای انتخاب خواهد شد.» بدین ترتیب ضمن تایید حذف مینو خالقی، از برگزاری انتخاباتی دیگر خبر داد. این در حالی است که رسول زرگر پور استاندار اصفهان در این رابطه، در نشست خبری خود گفته بود: «در صورتی که اعتراض منتخب سوم که از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت شده است به نتیجه نرسد، باتوجه به سوابق قبلی و آنچه در دوره‌های گذشته انتخابات اعمال شده است، نفر ششم انتخابات جایگزین خواهد شد زیرا این فرد ۲۶٫۲ درصد آراء را به دست آورده و حائز شرایط است.» 

جایگزینی قانونی کاندیدای لیست امید
جایگزینی علیرضا آجودانی، نفر ششم اصفهان که با نفر پنجم حدود ۸۷۳ رای فاصله دارد و از کاندیداهای لیست امید اصلاح‌طلبان است، قطع به یقین به مذاق اصولگرایان اصفهان خوش نخواهد آمد اما به دلیل فاصله بسیار کم او با نفر پنجم این حق وی است که در صورت به ثمر ننشستن اعتراضات به حذف مینو خالقی، علیرضا آجودانی جایگزین او شود. 
درباره ساز و کار قانونی برای انتخاب جایگزین فردی که آرایش در انتخابات مجلس ابطال می‌شود، هوشنگ پوربابایی، وکیل پایه یک دادگستری، به خبرنگار «آفتاب یزد» گفت: قانون گذار این موضوع را در قانون پیش بینی کرده است و این موضوع بازمی‌گردد به نصاب آراء ماخوذه و نصاب آرایی که کاندیداها اخذ کرده اند به عنوان افراد منتخب مردم. 
وی با بیان اینکه اختلاف آراء نفر ششم و نفر پنجم اصفهان زیر ۵ درصد است، ادامه داد: قانون می‌گوید که آقای آجودانی می‌بایست جایگزین خانم خالقی شود. 
چون آقای آجودانی با اختلاف آراء خیلی کمی نفر ششم شده است، بدون شک ایشان باید به عنوان جایگزین معرفی شود.

اصلاح طلبان احقاق حق آجودانی را پیگیری می‌کنند
استاندار اصفهان در نشست خبری خود اعلام داشته بود که در نامه‌ای که از سوی شورای نگهبان در خصوص ابطال آرا مینو خالقی ارسال شده بود، به برگزاری انتخابات میان دوره‌ای برای تعیین جایگزین اشاره گشته است. در همین راستا مهدی مقتدری، سخنگوی شورای هماهنگی جبهه اصلاحات استان اصفهان در گفتگو با آفتاب یزد درباره فرد جانشین مینو خالقی در شرایطی که اعتراضات به ثمر ننشیند و خالقی بازنگردد، گفت: تاکنون شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان اصفهان تنها پیگیر آراء خانم خالقی بوده است و هنوز در این مرحله برای جانشینی خانم خالقی اقدامی از جانب ما صورت نگرفته است چرا که تا امروز به کلیت قضیه یعنی ابطال آراء خانم خالقی اعتراض کرده‌ایم و در انتظار آن هستیم تا یک واکنش کامل و شفاف از دولت بگیریم، چون این مسئله هنوز هم به صورت شفاف و صریح مطرح نشده است. 
وی افزود: رویه‌های اتخاذ شده در ادوار مختلف مجلس، نشان داد که در صورت ابطال آراء یک فرد در حوزه‌های انتخابیه، فرد بعدی در صورتی که ۲۵ درصد آرا را کسب کرده باشد، به عنوان منتخب راهی مجلس می‌شود و اگر ۲۵ درصد را نداشت با نفرات بعدی به دور دوم راه می‌یافت.
مقتدری اضافه کرد: در همین دوره مجلس نمونه آن را در حوزه انتخابیه سمیرم داشتیم که منتخب سمیرم فرد دیگری بود که وقتی آرایش ابطال شد دو نفری که حائز ۲۵ درصد نشده بودند به دور دوم همان انتخابات رفتند. نه اینکه انتخابات میان دوره‌ای تشکیل شود. رویه‌های امثال این موضوع نشان می‌دهد که در صورت پذیرفته نشدن اعتراضات ابطال آراء خانم خالقی آقای علیرضا آجودانی باید جایگزین ایشان شود.
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب خاطرنشان کرد: اگر فرض گرفته شود که اعتراضات، در خصوص ابطال آراء خانم خالقی پذیرفته نشود شورا احقاق حق آقای آجودانی را از جانب دولت پیگیری می‌کند.
کاسبی دلواپسان از ابطال آراء مینو خالقی
تمام این مسائل در شرایطی مطرح است که هنوز نه دولت و نه شورای نگهبان هیچ واکنش شفافی درباره ابطال آراء مینو خالقی و دلایل آن ارائه نداده اند. از همین روی به محض آنکه ستاد انتخاباتی احمد سالک نماینده جبهه پایداری با انتشار خبر رد صلاحیت مینو خالقی، نماینده جوان و دهه شصتی مجلس دهم زنگ شایعه پراکنی در این خصوص را به صدا درآورد، نان رسانه‌های دلواپسان در روغن غلتانیده شد و از آنجایی هم که این رسانه‌ها در تهمت زنی و بستن افترا به اصلاح طلبان دستی بر آتش دارند و مسبوق به سابقه هستند، با زدن برچسب‌های غیر اخلاقی و موهون به خانم خالقی و نشر اکاذیب اعلام کردند که سومین منتخب اصفهان به خاطر مسائل اخلاقی رد صلاحیت شده است این در حالی است که رئیس ستاد انتخابات کشور اعلام کرده است که علت ابطال آراء منتخب مردم اصفهان فقط به خود او گفته می‌شود. خود مینو خالقی هم طی بیانیه‌ای نسبت به این شایعات چنین گفت که: «شایعات، فضاسازی و بی‌اخلاقی‌های بی‌حد و اندازه‌ای نسبت به اینجانب روا داشته شده و مواردی را به اینجانب منتسب نموده اند که هر یک زیر سوال بردن شخصیت و آبروی مسلمه می‌باشد و بعضا دارای حدود شرعی است و نیازمند برخورد سریع و قوی مسئولین امر و مسئولین انتظامی و قضایی، در یک جامعه اسلامی است که به حق بنا به فرموده معصوم صلوات الله علیه حرمت آبروی مسلمان بالاتر از حرمت خانه کعبه قلمداد گشته است.» وی همچنین درباره علت ابطال آرایش نیز اظهار داشت:« من به عنوان کاندیدای تایید صلاحیت گشته از سوی شورای محترم نگهبان وهمچنین منتخب مردم شریف اصفهان در مجلس شورای اسلامی با ۱۹۳۳۹۹ رای صحیح ماخوذه( بنا بر اعلام رسمی فرمانداری اصفهان و نهادهای نظارتی) تاکنون هیچ ابلاغی مبنی بر تخلفات تبلیغاتی یا دیگر مواردی پیرامون رد صلاحیت دریافت ننموده و پس از شروع تبلیغات انتخاباتی تا کنون هیچ جلسه‌ای با اعضای محترم شورای نگهبان و هیئت نظارت نداشته‌ام.»

دولت واکنش صریحی نشان نداد
همزمان با خبر انتشار ابطال آراء مینو خالقی واکنش‌های گسترده‌ای از جانب مردم در شبکه‌های اجتماعی صورت گرفت و اعتراض‌های بسیاری برانگیخته شد و مردم اعتراضات خود را همانند رویه چند سال گذشته از طریق ایجاد هشتگ‌ها و کانال هایی چون "مینو خالقی تنها نیست" نشان دادند. احزاب و فعالان سیاسی نیز در سراسر کشور خواستار پیگیری و ورود دولت به این موضوع بودند. این درحالی است که دولت یازدهم هنوز هیچ واکنش صریحی نسبت به این واقعه بروز نداده است و تنها محمدحسین مقیمی، معاون سیاسی وزیر کشور در حاشیه مراسم ختم مادر همسر رییس جمهور در این ارتباط اظهار کرده است که: «انتخابات اصفهان برگزار شد. شورای نگهبان در ارتباط با انتخابات اصفهان نظراتی داشته و بر اساس آن بررسی‌هایی انجام داده است، ان‌شاء‌الله که نظرات خود را به زودی اعلام خواهد کرد. نظر شورای نگهبان با نظر وزارت کشور در ارتباط با مسئله اصفهان از نظر حقوقی متفاوت است ما نظر خود را به آنها اعلام کرده‌ایم.» حسینعلی امیری قائم‌مقام وزیر کشور نیز در آن مراسم تنها به بیان این مطلب اکتفا کرده است که:« ما به عنوان وزارت کشور که مسئول برگزارکننده انتخابات هستیم، پیگیر مسئله‌های این انتخابات هستیم.»

دولت، کورسوی امید مردم
حال چشم‌ها در انتظارند تا ببینند که حسن روحانی چه واکنش قانونی به ابطال آرایی که مردم اصفهان و به‌خصوص جوانان این شهر به صندوق‌های رای ریختند تا خانمی از نسل جوان را راهی مجلس کنند، نشان خواهد داد. البته باید در نظر داشت که دولت تدبیر و امید در جهت بازگرداندن اصلاح‌طلبان رد صلاحیت شده دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، همت گمارد اما نتوانست مثمر ثمر واقع شود. در چنین شرایطی دولت آیا درخصوص بازگرداندن خانم خالقی و احقاق حقوق وی از کانال‌های قانونی می‌تواند اقدامی عملی کند و به امید و انتظار مردم جامه عمل بپوشاند یا آنکه تنها به نشان دادن چند واکنش و ابراز تاسف نسبت به این واقعه اکتفا خواهد کرد؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *