تهدید وزیر کشور به استیضاح

آرمان: علی مطهری نامه نوشت؛ او زیاد اهل نوشتن نیست و ترجیح می‌دهد آنچه در نظر دارد را از پشت تریبون بیان کند، حالا تریبون مجلس باشد یا تریبون تالار اجتماعات یک دانشگاه که برای سخنرانی به آنجا دعوت شده است، اما دیروز خبر رسید که علی مطهری خطاب به آیت‌ا… جنتی در جایگاه دبیر شورای نگهبان نامه‌ای نوشته است. نامه او در روزی در رسانه‌ها منتشر شد که آیت‌ا… جنتی پس از غیبت چند هفته‌ای در نماز جمعه دیروز در جایگاه خطیب جمعه حضور یافت. برای بسیاری به ویژه آنانی که با روحیات مطهری آشنا هستند در همان لحظه اول پس از شنیدن این خبر محرز بود که محتوای نامه با انتخابات مجلس ارتباط دارد وچنین هم بود. او درباره آرای مینو خالقی کاندیدایی که در ابتدا صلاحیتش از سوی شورای نگهبان و مجوز حضور در انتخابات را دریافت کرد اما پس از برگزاری انتخابات اعلام شد که آرای کاندیدای سوم اصفهان ابطال می‌شود. نامه مطهری به آیت‌ا… جنتی هم در همین راستا بود و او در این نامه سوال کرده است که « اگر شورای نگهبان انتخابات حوزه اصفهان را ابطال کرده پس چرا فقط خانم خالقی را حذف کرده است و سایر منتخبان باقی مانده اند؛ و اگر می‌گوید صلاحیت این یک نفر پس از انتخاب سالم مردم به دلیل وصول مدارک جدید رد شده است، پاسخ این است که قانونگذار تصمیم‌گیری درباره این موضوع را به خاطر احترام به رأی مردم به مجلس واگذار کرده است.» واگذار کردن تصمیم درباره وضعیت خانم خالقی به مجلس موضوعی است که نه تنها در این نامه مطرح شد، بلکه پیش‌تر یعنی ۱۵ فروردین هم ایسنا اینگونه به نقل از مطهری نوشت که: « این موضوع باید به نظر مجلس در بررسی اعتبارنامه‌ها موکول می‌شد و این کار شاید بهتر بود و ضمن اینکه اتهاماتی که دادند محکم نیست. نظیر اینکه ایشان در خارج از کشور با مردی مصافحه کرده هم خیلی قابل اثبات نیست، ضمن اینکه دست دادن در صورتی که با دستکش باشد بلااشکال است.»

نقش وزارت کشور چیست؟

علی مطهری در بخشی از این نامه وزارت کشور را خطاب قرار داده و نوشته است: «در اینجا وزارت کشور نیز مسئولیت سنگینی دارد. ماده ۷۳ قانون انتخابات مجلس می‌گوید: «صدور اعتبارنامه منتخبان موکول به عدم ابطال انتخابات از طرف شورای نگهبان است و شورای نگهبان در اسرع وقت نظر خود را درباره انتخابات اعلام می‌نماید و وزارت کشور موظف است بلافاصله دستور صدور اعتبارنامه را بدهد.» با توجه به اینکه انتخابات حوزه اصفهان از طرف هیات نظارت استان و طبعا شورای نگهبان تایید شده است وزارت کشور وظیفه دارد اعتبارنامه خانم خالقی را صادر کند، در غیر این صورت، مجلس، وزیر کشور را استیضاح می کند. اگر شورای نگهبان انتخابات حوزه اصفهان را ابطال کرده پس چرا فقط خانم خالقی را حذف کرده است و سایر منتخبان باقی مانده اند؛ و اگر می‌گوید صلاحیت این یک نفر پس از انتخاب سالم مردم به دلیل وصول مدارک جدید رد شده است، پاسخ این است که قانونگذار تصمیم‌گیری درباره این موضوع را به خاطر احترام به رأی مردم به مجلس واگذار کرده است.» البته مطهری همواره سعی کرده با در پیش گرفتن روش‌های اخلاقی بر مشکلات فایق‌آید، مانند بخش دیگر این نامه که به برخی آموزه‌های اخلاقی و دینی اشاره کرده و آورده است : « تجسس در زندگی مردم آن هم درباره یک زن و بی‌توجهی به آبروی مومن از نظر اسلام مذموم است. اینکه رقبای یک کاندیدا که فکر نمی‌کردند او رأی بیاورد، پس از اقبال مردم به وی و انتخاب او مدارکی از زندگی خصوصی وی ارائه کنند …زیبنده نیست. فرضا آن منتخب، اشتباهی در زندگی خود کرده ولی سیره او یک سیره اسلامی است آیا باید رد صلاحیت شود، آن هم بعد از اتمام فرصت بررسی صلاحیت‌ها و رأی مردم؟ از جناب عالی که دلسوز انقلاب اسلامی هستید می‌خواهم که اجازه ندهید این رویه باب شود زیرا علاوه بر نادیده گرفتن حق انتخاب‌کنندگان، ظلمی است به منتخب حذف شده. اصولا برای رد صلاحیت‌ها در آینده باید یک فکر اساسی شود تا تناقض‌هایی در جامعه به وجود نیاید. … برای آن مقام محترم آرزوی توفیق الهی دارم.»

وزارت کشور چه می‌گوید؟

ظاهرا وزارت کشور از ابطال آرای مینو خالقی اعلام برائت می‌کند و خواستار ارائه توضیح از سوی شورای نگهبان می‌شود چنانکه رییس ستاد انتخابات کشور در زمینه دلیل رد صلاحیت منتخب اصفهان تشریح کرد: دولت و وزارت کشور تنها مجری انتخابات است و دخالتی در رد صلاحیت‌ها نداشته و ندارد. محمد حسین مقیمی افزود: شورای نگهبان صلاحیت یک نامزد را تایید کرد و بر اساس قانون دولت موظف به فراهم کردن شرایط برای حضور نامزد مورد نظر در انتخابات بود که این مهم انجام شد. وی بیان کرد: «تمامی فرآیند‌ها براساس قانون انجام شد ولی ‌‌در نهایت شورای نگهبان خود صلاحیت نامزد منتخب را رد کرد و وزارت کشور موظف به اجرای قانون است و شورای نگهبان خود باید در این زمینه پاسخگو باشد.» البته باید در نظر داشت که معاون سیاسی وزیر کشور در۹ فروردین ماه در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت یکی از کاندیداهای مجلس دهم در اصفهان، ادامه داد: «انتخابات اصفهان برگزار شد و شورای نگهبان در ارتباط با انتخابات در این حوزه نظراتی را مطرح کرد و وزارت کشور این مسائل را بررسی کرده و به زودی دیدگاهش را اعلام خواهد کرد.» محمدحسین مقیمی تصریح کرد: «نظر شورای نگهبان و حوزه سیاسی وزارت کشور در ارتباط با انتخابات اصفهان از منظر حقوقی متفاوت است؛ شورای نگهبان علت ابطال آرای خانم خالقی را به وی اعلام کرده و همان‌گونه که سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرده، برای چهار حوزه در استان اصفهان بازرس فرستادند و در یک حوزه نیز بازشماری آرا صورت گرفته و در حال حاضر نیز مشغول رسیدگی به شکایت‌ها هستند.» تا به امروز که وزارت کشور توضیحی در این باره ارائه نکرده و همانطور که اشاره شد شورای نگهبان را واجد شایط پاسخگویی دانسته است. نصف جهان این روزها حول محور یک کاندیدا می چرخد و مشخص نیست کدام نهاد آن را متوقف خواهد کرد.


 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *