روزان گزارش می دهد/زنگ خطر برای اصولگرایان به صدا درآمد؛ کوچ اجباری به اردوگاه رقیب


درحالی که قرار است مرحله دوم انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی کمتر از دو هفته دیگر برگزار شود پیروزی قاطع لیست ۳۰نفره اصلاح‌طلبان در تهران اگرچه فعالان سیاسی این طیف را برآن داشته تا مرحله دوم انتخابات را هم به نفع خود به اتمام برسانند اما از سوی دیگر اردوگاه رقیب چندان پرجنب و جوش به نظر نمی‌رسد. اصولگرایان درحالی که در مرحله اول انتخابات بلافاصله بعد از اعلام تایید صلاحیت‌ها لیست انتخاباتی خود را اعلام کردند حالا گویا انگیزه‌‌ای برای معرفی کاندیداهایشان برای حضور در رقابت دوم ندارند.این در حالی است که محمود میرلوحی سخنگوی ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان از درخواست نیروهای اصولگرا برای ورود به لیست امید خبر داده و گفته است: با توجه به بازتاب نتایج مرحله اول انتخابات از طرفی مشاهده می‌شود که اصولگراها انگیزه کار را ندارند و همچنین کاندیداهای مرحله دوم انتخابات نیز به نوعی احساس می‌کنند که لیست امید تعیین‌کننده شده است. ما هم اشکالی نمی‌بینیم که این افراد مراجعه کنند و در خواست پیوستن به لیست امید را بدهند. علت مختصر مباحثی هم که این روزها پیش آمده همین است. باید بررسی شود که این تمایل و علاقه از آثار مرحله اول و آگاهی از ذائقه مردم است یا اینکه احساس می‌کنند شانس پیروزی با حضور در این لیست را دارند و صرفا به خاطر استفاده است که درخواست ورود به لیست امید را دارند. وی گفت: این مسئله را از این جهت می‌توان فهمید که نوعی رقابت تنگاتنگ بین اصولگرایان برای پیوستن به لیست امید شکل گرفته است.

مرحله دوم انتخابات برای اصولگرایان و اصلاح‌طلبان اهمیت دارد

اما سخنگوی ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان درحالی از تمایل اصولگرایان خبر داده که پیش از این سید کمال سجادی سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری، مرحله دوم انتخابات را برای اصولگرایان و اصلاح‌طلبان مهم دانست و در عین حال گفت: اقدام‌های جبهه ادامه دور اول انتخابات است و همان ساز و کارهایی است که در مرحله نخست اتخاذ شد.

وی گفت: در نشست اخیر علاوه بر بحث‌هایی درباره آنچه در انتخابات گذشت، نسبت به انتخابات مرحله دوم نیز گفتگو و قرار شد در استان‌ها و شهرستان‌هایی که به دور دوم رسیده‌‌اند جبهه پیروان خط امام و رهبری فعال شده و فعالیت خود را ادامه دهد.

اهمیت ویژه دور دوم برای اصولگرایان و اصلاح‌طلبان

سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری همچنین با بیان این که مرحله دوم انتخابات اهمیت ویژه‌‌ای برای اصولگرایان و اصلاح‌طلبان دارد در پیش بینی خود از میزان کرسی‌هایی که از هر دو طیف ممکن است در دور دوم به دست آورند، گفت: نمی‌شود دقیقا آینده را پیش بینی کرد اما به نظر می‌رسد در برخی جاها رای مناسبی را اصولگرایان به دست آورند.

به گفته وی از مجموع کسانی که برای تصاحب ۶۹ کرسی در مرحله دوم با هم رقابت می‌کنند ۱۰۴ اصولگرا، ۹۰ نفر اصلاح‌طلب و بقیه مستقلین هستند.

پیگیری ستاد اصولگرایان برای مرحله دوم انتخابات مجلس دهم

در همین حال حمیدرضا ترقی، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه از ادامه پیگیری‌های ستاد انتخابات اصولگرایان برای مرحله دوم انتخابات خبر داد و گفت: ستاد انتخابات اصولگرایان کار خود را در رابطه با شهرهایی که نتیجه نهایی آنها مشخص نشده آغاز کرده است.

اما حسین کنعانی مقدم دیگر فعال سیاسی اصولگرا در  گفتگو با فرارو گفته بود: «با توجه به تجربه انتخابات گذشته به نظر می‌رسد که مرحله دوم انتخابات مجلس در شهرهای بزرگ با کاهش مشارکت مواجه خواهد شد، اما در شهرستان‌های کوچک رقابت شدیدی وجود دارد و حتی ممکن است مشارکت نسبت به مرحله اول افزایش هم پیدا کند.»

این فعال سیاسی در پاسخ به این سئوال که این کاهش مشارکت در شهرهای بزرگ به نفع کدام جریان سیاسی خواهد بود، گفت: «جریان‌های سیاسی که دارای سازمان رای مشخصی هستند از کاهش مشارکت بهره می‌برند و می‌توانند در انتخاباتی که مشارکت پایین است با سازماندهی طرفداران خود و آوردن آنها به پای صندوق رای به پیروزی برسند.»

وی افزود: «لذا می‌توان گفت با کاهش مشارکت در مرحله دوم انتخابات، جریان اصولگرا منتفع خواهد شد و اصلاح‌طلبان ضرر خواهند کرد و از این منظر شاید بتوان گفت آرایش سیاسی مجلس دهم با برگزاری مرحله دوم انتخابات به نفع اصولگرایان تغییر خواهد کرد.»

شانس اصلاح‌طلبان بیشتر است

اما داریوش قنبری فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به این سئوال که کاهش مشارکت در مرحله دوم به نفع کدام جریان سیاسی است، گفته است: «اگر مشارکت در مرحله دوم پایین بیاید اصولگرایان هم وضعیت چندان خوبی نخواهند داشت. آنچه اصولگرایان در حوزه‌های کوچک بهره می‌برند پنهان شدن در پشت گرایش‌های قومی و قبیله‌‌ای و استفاده از شکاف‌های قبیله‌‌ای است.»

به هرحال زنگ خطر شکست برای اصولگرایان در حالی به صدا درآمده که پیش از این محمدرضا عارف رئیس شورای سیاست گذاری اصلاح‌طلبان گفته بود اصلاح‌طلبان در بدترین حالت باید ۴۰ کرسی از ۶۹ کرسی باقیمانده را تصاحب کنند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *