امام جمعه کرمان احمدی‌نژاد را نپذیرفت

آرمان : قبل از رسیدنش به جیرفت وعده جدید انتخاباتی‌اش رسید؛ این بار هم اقتصادی بود. اگر تا دیروز همه از یارانه ۲۵۰ هزار تومانی سخن می گفتند اما حالا اشتغال شعار شده است. آنطور که برخی سایتها نوشتنددر برنامه‌های انتخاباتی که توسط کارشناسان دفتر احمدی‌نژاد تهیه و به تایید رسیده، توجه به مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم و بویژه طبقات فرودست در اولویت قرار گرفته است. بر اساس این طرح، چنانچه احمدی‌نژاد نامزد انتخابات شود، جذاب ترین شعار انتخاباتی وی، ایجاد اشتغال برای حداقل یک فرزند هر خانوار است. در این طرح چنانچه در هر خانواده ای چند فارغ التحصیل بیکار وجود داشته باشد، دولت متعهد خواهد شد یک نفر از اعضای این خانواده را استخدام کند. به گفته طراحان این برنامه، هر خانواده ای در دولت آینده احمدی‌نژاد یک سهمیه استخدامی خواهد داشت و بر اساس پیشنهاد اعضای خانواده، دولت یک نفر را استخدام خواهد کرد. همچنین در صورت نامزدی احمدی‌نژاد در انتخابات، او وعده افزایش یارانه‌های نقدی را خواهد داد اما نه به میزان ۲۵۰ هزار تومان که اخیرا در رسانه ها عنوان شده است. به گفته طراحان برنامه‌های انتخاباتی احمدی‌نژاد، میزان یارانه نقدی باید رقمی باشد که هم قابل اجرا بوده و هم به مردم برای رای دادن دوباره به احمدی‌نژاد انگیزه بدهد. بر اساس برآوردهای کارشناسی، رقم ۲۵۰ هزارتومان اگرچه برای مردم جذاب است اما قابلیت اجرا ندارد. در برنامه‌های انتخاباتی احمدی‌نژاد همچنین قرار است به هر استان برای حضور در هیات دولت سهمیه داده شود. طراحان این برنامه پیشنهاد داده اند وی در سفرهای استانی خود اعلام کند که از هر استان، یک وزیر یا معاون رئیس جمهور و یا قائم مقام وزیر از میان نخبگان و چهره‌های سرشناس آن استان انتخاب و منصوب خواهد کرد.

سفر به کرمان

احمدی‌نژاد قرار بود به کرمان سفر کند، قرار بود به جیرفت برود! قبل از این سفر حامیانش بسیار در بوق و کرنا کرده بودند و حضور او را به اطلاع همه رساندند، تصاویری هم از نمای نزدیک منتشر شد که حضور پرشور در مراسم استقبال از احمدی‌نژاد تداعی شود. بعد با عکسی از محل سخنرانی احمدی‌نژاد در جیرفت به اعلام سخنرانی او در این شهر به مناسبت سالگرد شهادت آیت‌ا… مطهری اقدام کردند جایگاهی که با کلاه‌های سربازان جنگ و چفیه و نمادهای جبهه تزیین شده بود! و پارچه‌ای در پایین آن نصب شد که بر روی آن نوشته شده بود «در این مجلس میزبان شهدا هستند» البته کمی که به عکس در نمای بازتر دقت شود مشخص خواهد شد که سخنرانی او در محل برگزاری نماز جمعه است. اما یک خبر تردیدهایی ایجاد کرد. دیروز سایتهای خبری نوشتند که «برنامه ملاقات محمود احمدی‌نژاد با آیت‌ا… جعفری نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان بنا به دلایل نامشخصی لغو گردید. در حالی که قرار بود محمود احمدی‌نژاد پس از ورود به کرمان به دیدار امام جمعه کرمان برود در میانه راه این برنامه تغییر و محمود احمدی‌نژاد راهی جیرفت شد. گزارش‌ها حکایت از آن دارد طی روزهای گذشته تعداد زیادی از چهره‌های متنفذ سعی در انجام ملاقات میان امام جمعه کرمان و محمود احمدی‌نژاد داشته‌اند. امام جمعه کرمان طی سال‌های گذشته انتقادات فراوانی از محمود احمدی‌نژاد داشته است. وی هفتم اردیبهشت ماه خطاب به کارگران گفته بود: آقای احمدی‌نژاد با ادبیات خاصی می‌خواست مملکت را اداره کند. آیت ا… جعفری با انتقاد از شعار افزایش یارانه‌ها گفت: اینکه کسی با چنین شعاری وارد شود کلاه سر مردم گذاشتن است. من با هیچ دولتی حساب خاصی ندارم و به حسب وظیفه‌ام از همه دولت‌ها حمایت کرده‌ام. اما کسی که با شعار چند برابر کردن یارانه‌ها می‌آید حقه باز است. مواظب باشید برای بار دوم سرتان کلاه نرود.»

فرافکنی با متهم کردن دیگران

پس از مخالفت امام جمعه کرمان و عدم صدور اجازه برای دیدار احمدی‌نژاد با وی طیف احمدی‌نژاد به فکر فرو رفتند و سعی کردند سیاست فرار به جلو را در پیش بگیرند بنابراین در سایت منتسب به خود با انتشار تصاویری از سفر احمدی‌نژاد به جیرفت نوشتند: «با وجود تلاش های همه‌جانبه صورت گرفته از سوی مقامات مسئول برای جلوگیری از برگزاری مراسم یادواره شهدای سادات، طلبه و معلم در شهر جیرفت، این مراسم عصر با سخنرانی دکتر احمدی‌نژاد برگزار می‌شود. خبرنگار دولت بهار کسب اطلاع کرده است که برخی از مقامات رسمی در سطوح بالا و میانی طی ۴۸ ساعت گذشته با اعمال فشار بر نهادهای مختلف از جمله بر ستاد نماز جمعه و امام جمعه شهر جیرفت، تمامی تلاش خود را به عمل آورده‌اند تا به هر شکل ممکن مانع از برگزاری این مراسم شوند. گفته می‌شود مقامات دولتی مراتب خشم و ناراحتی خود را از اینکه مصلای شهرستان جیرفت به برگزاری مراسم یادواره شهدا اختصاص یافته است، ابراز کرده‌اند. گزارش‌های دریافتی حاکی از آن است که برخی نهادهای انقلابی نیز تحت فشار قرار گرفته‌اند تا خود را از این مراسم کنار بکشند که در نتیجه آن، پیامک‌های فراوانی برای خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران ارسال شده است تا از شرکت در مراسم یادواره شهدا خودداری کنند. اسحاق جهانگیری معاون اول دولت یازدهم، در دوره‌های دوم و سوم مجلس شورای اسلامی نماینده جیرفت بوده است. مسئولیت تامین امنیت برگزاری این مراسم طبق قانون بر عهده دستگاه‌های اطلاعاتی، امنیتی و انتظامی است اما به نظر می‌رسد با فشارهای صورت گرفته، برخی دستگاه‌های مسئول خود را از انجام وظایف محوله کنار کشیده‌اند. یک گزارش تایید نشده نیز حاکی از آن است که استانداری کرمان برخلاف وظیفه ذاتی خود طی نامه‌ای، هر گونه مسئولیت تامین امنیت شهروندان شرکت‌کننده در مراسم یادواره شهدای سادات، طلبه و معلم در شهرستان جیرفت را از خود سلب نموده است.»

احمدی‌نژاد در جیرفت چه گفت؟

در هر صورت احمدی‌نژاد در جیرفت سخنرانی کرد و موضوع سخنرانی خود را آزادی ذیل بیان دیدگاه‌های شهید مطهری عنوان کرد. محتوای سخنان او جنبه فلسفی داشت مثلا گفت: معلوم است که اراده، لازمه شکوفایی و کمال انسان است و آزادی لازمه توسعه و رشد اراده اوست. انسان بدون آزادی بی‌معناست. هیچکس حق ندارد آزادی انسان را محدود کند. بدون آزادی، سخن گفتن از ارزش‌های الهی و انسانی بی‌معناست. وی افزود: عمل زشت تحت اکراه و اجبار نیز مسئولیتی نمی‌آورد. متاسفانه عده‌ای آزادی را به اسارت گرفته‌اند. انحصار آزادی برای عده‌ای خاص و محدود کردن عامه مردم بزرگ‌ترین ظلم به بشریت است. تحت هیچ عنوان نمی‌توان آزادی انسانها را محدود کرد زیرا محدودیت آزادی، محدودیت اراده و نهایتا ایستادن در برابر فلسفه خلقت انسان و سد راه خدا و کشتن حقیقت انسان و فطرت اوست. کسانی که خود را برتر از دیگران می‌پندارند و به تصور خود می‌خواهند دیگران را تحت اختیار خود بگیرند، در اسارت تن حیوانی خود در مانده‌اند ولی اصرار دارند که دیگران را در همان حد محدود کنند. وی افزود: معلوم است که مشکل جامعه انسانی آزادی او نیست بلکه مشکل در انحصار و محدودیت آزادی است. اگر همه به‌طور کامل آزاد باشند راه بر ظلم و بی‌عدالتی و فساد بسته می‌شود. مشکل اینجاست که گروهی از مردم با موجودیت در اسارت خود با دیگران تعامل می‌کنند. با خودخواهی، با حسادت، با خودبرتربینی، با کینه و جهل با دیگران تعامل می‌کنند. که همه اینها قید و اسارت انسانند. مشکل اینجاست که عده‌ای معدود با تسلط بر ثروت و قدرت و رسانه، آزادی را از همگان سلب و به‌طور انحصاری در اختیار خود گرفته‌اند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *