سرنوشت کرسی اصفهان در مجلس همچنان محل مجادله دو نهاد است پرونده باز مینو خالقی   رییس‌جمهور: ناامید نشده‌ام و نباید بگذاریم قانون نقض شود جنتی: نظارت استصوابی شورای نگهبان در تمام مراحل است

  یک سوی ماجرا آن را بدعتی خطرناک می‌داند و سوی دیگر حق خود. ماجرای منتخب سوم اصفهان همچنان ادامه دارد. در این میان هم در اقدامی غیر اخلاقی عکس‌های جعلی منتسب به منتخب سوم مردم اصفهان در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود، اتفاقی که واکنش صریح وزیر کشور را در پی داشت تا وی به معاون امنیتی خود دستور ویژه برای پیگیری این ماجرا صادر کند. هشتم خرداد منتخبان دیگر در قامت نماینده‌های مردم در خانه ملت حضور پیدا خواهند کرد اما کشمکش میان شورای نگهبان و دولت بر سر منتخب بودن مینو خالقی همچنان ادامه دارد. این در حالی است که پرونده به هیات حل اختلاف قوا ارجاع داده شده، هیاتی که طبق اصل ١١٠ به مقام معظم رهبری مشورت می‌دهد و در نهایت این رهبر است که نظر نهایی را در این مورد صادر می‌کند. از دیروز اما شایعاتی مبنی بر اینکه هیات حل اختلاف قوا نظر شورای نگهبان را در مورد ابطال آرای مینو خالقی تایید کرده است در فضای رسانه‌ای و شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود و این در حالی است که هنوز هیچ مقام رسمی این خبر را تایید نکرده است. دیروز اما دبیر شورای نگهبان سکوت خود را در این مورد شکست، درست همزمان با انتشار شایعه تایید نظر این شورا از سوی هیات حل اختلاف قوا. مردی که بسیاری از تصمیمات در شورای نگهبان به نظرات او بستگی دارد، تصمیماتی که گاه بحث‌برانگیز بوده است مانند اتفاقی که در اصفهان و یک ماه پس از انتخابات رخ داد و نزدیک به ٣٠٠ هزار رای مردم اصفهان باطل اعلام شد. نفر شانزدهم مردم تهران از تصمیم شورایی که دبیری آن را عهده‌دار است دفاع می‌کند و می‌گوید: نظارت استصوابی شورای نگهبان عام و در تمام مراحل است. در این سوی میدان رییس‌جمهور به عنوان مجری قانون اساسی نظر دیگری دارد. دولت پیش از این هم بارها اعلام کرده بود که طبق قانون مهلت بررسی صلاحیت از سوی شورای نگهبان تمام شده است و تکلیف مینو خالقی را مجلس باید مشخص کند. این‌بار اما حسن روحانی که در سفر استانی خود در کرمان به سر می‌برد واکنش صریح‌تری نشان داده است و می‌گوید: هنوز هم ناامید نیستیم. وزارت کشور هم سعی دارد جلوی «بدعت»را بگیرد. واژه «بدعت» در ماجرای اصفهان را نخستین بار علی مطهری مطرح کرد، در نامه‌ای که خطاب به دبیر شورای نگهبان نوشت و از این ماجرا با عنوان بدعتی خطرناک نام برد. او بود که نخستین‌بار پیشنهاد ارجاع پرونده به هیات حل اختلاف قوا را مطرح کرد با این حال اما در سخنرانی روز سه شنبه خود در دانشگاه هنر اصفهان اعلام کرد در مورد مینو خالقی به هیات حل اختلاف امیدی ندارد. به نظر می‌رسد شورای نگهبان کار را تمام شده می‌داند و بر همین اساس آیت‌الله جنتی هم سکوت خود را شکست و برای نخستین‌بار درمورد ماجرای بحث برانگیز اصفهان نظر خود را رسانه‌ای کرد. اما ماجرا برای دولت هنوز تمام نشده است و این موضوع را به خوبی می‌توان از صحبت‌های حسن روحانی در کرمان دریافت. پرونده انتخابات هفتم اسفند برای دولت و حسن روحانی باز است.
در مورد انتخابات اصفهان سعی می‌کنیم جلوی بدعت را بگیریم
حسن روحانی در پایان سفر خود به استان کرمان و در نشست خبری‌اش بود که برای چندمین بار نسبت به ماجرای مینو خالقی واکنش نشان داد. رییس‌جمهور در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره ضعف دولت در پیگیری مساله مینو خالقی گفت: دولت تلاش کرده هر چه به مردم وعده داده را عمل کند و من هرگز از شعار‌ها و برنامه‌هایم عقب ننشسته‌ام. درباره سوال شما هم دولت نظر خود را اعلام کرده است. به گزارش ایلنا روحانی با اشاره به موضوع انتخابات اصفهان و با بیان اینکه در یک سخنرانی عمومی اعلام کردم روند قانونی باید مراعات شود، متذکر شد: هنوز هم ناامید نیستیم. وزارت کشور هم سعی دارد جلوی بدعت را بگیرد، چراکه مردم ایران نگاه به آینده دارند و اگر قانون تضعیف شود، مردم ناامید می‌شوند.
نظارت استصوابی شورای نگهبان عام و در تمام مراحل است
آیت‌الله جنتی در نخستین واکنش خود به ماجرای اصفهان از عملکرد این شورا حمایت کرد. به گزارش فارس دبیر شورای نگهبان راجع به ابطال انتخابات برخی نامزدها به علت دستیابی به اسناد جدید که حاکی از عدم صلاحیت برخی افراد بود افزودند؛ نظارت استصوابی شورای نگهبان عام و در تمام مراحل است و این اقدام سابقه هم داشته درباره فردی که بعد از رأی‌آوردن معلوم شد مدرک تحصیلی‌اش بی‌اعتباراست و انتخابات را شورای نگهبان ابطال کرد. بعضی ادعا می‌کنند بعد از رای‌گیری فقط مجلس است که می‌تواند اعتبارنامه فرد فاقد صلاحیت را تایید نکند. وی اضافه کرد: این ادعا علاوه بر اینکه خلاف نظارت استصوابی قبل از ورود به مجلس است تاریخ هم نشان نمی‌دهد که در مجلس اعتبارنامه‌ای را به جز یک مورد رد کرده باشند و به شهادت تاریخ این جای معامله و بده و بستان است.


در مورد خالقی به هیات حل اختلاف امیدی ندارم

بی شک علی مطهری جزو چهره‌هایی است که در این ماجرا با نگارش دو نامه، یکی خطاب به دبیر شورای نگهبان و دیگری به رییس‌جمهور به عنوان مجری قانون اساسی نقش ویژه‌ای را ایفا کرد. نماینده مردم تهران دغدغه‌اش قانون بود و نگرانی‌اش از این بابت بود که این ماجرا تبدیل به رویه‌ای غلط در شورای نگهبان شود. از همین رو بود که نخستین‌بار او مطرح کرد که پرونده به هیات حل اختلاف قوا ارجاع داده شود، پیشنهادی که از سوی دیگر نماینده تهران، احمد توکلی مورد استقبال قرار گرفت. مطهری اما در جمع دانشجویان هنر دانشگاه اصفهان گفت امیدی به این هیات ندارد. به گزارش ایسنا نماینده‌ مردم تهران گفت: در آیین‌نامه‌ داخلی مجلس آمده است که اگر مدارکی بعد از انتخاب نماینده پیدا شد، باید مجلس تعیین کند که اعتبارنامه‌ آن فرد مورد تایید است یا خیر. موضوع در مورد خانم خالقی روشن است و شورای نگهبان هم می‌داند که اشتباه کرده است و کاملا مطمئن است که اعتبارنامه خالقی در مجلس رای می‌آورد اما آنها اشتباهی که قبلا مرتکب شده‌اند را می‌خواهند حالا جبران کنند. اصلا چنین چیزی وجود ندارد. وی با اشاره به صدور رای از سوی هیات حل اختلاف قوا ادامه داد: آقای لاریجانی بحث خانم خالقی را به هیات حل اختلاف ارسال کردند و آنها باید نظر بدهند. در واقع نظر آنها باید به رهبری اعلام شود و ایشان حکم نهایی را اعلام کنند. البته من به آن هیات حل اختلاف هم امیدوار نیستم اما احتمال اینکه به نفع خالقی هم رای دهند وجود دارد.

ماجرای اصفهان بازداشتی داد

ماجرای اصفهان و منتخب سوم این شهر تنها میان دولت و شورای نگهبان چالش و جنجال به پا نکرده است. در میان کشمکش‌های بین دولت و شورای نگهبان بود که عکس‌هایی خصوصی منتسب به مینو خالقی از طریق یک کانال تلگرامی به نام قیچی منتشر شد، اقدامی که با واکنش مینو خالقی مواجه شد و منتخب سوم اصفهان آنها را جعلی خواند و اعلام کرد شکایت خواهد کرد. وزیر کشور هم به معاون امنیتی خود دستور ویژه داد تا موضوع را پیگیری کند و با عاملین برخورد کنند. حالا خبر آمده یک نفر در این راستا بازداشت شده است. به گزارش تسنیم پس از انتشار تصاویر منتسب به مینو خالقی کاندیدای انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی از اصفهان در کانال قیچی، کسی که گفته می‌شود مدیریت این کانال را برعهده داشته سه‌شنبه شب بازداشت شده است. هنوز این خبر را هیچ یک از مسوولان امنیتی کشور تایید نکرده‌اند.


منتظر اعلام نتایج از سوی پلیس فتا هستیم

معاون امنیتی وزیر کشور با اشاره به اینکه کانال عامل در این امر تا حدودی مشخص شده، گفت: درخصوص نتایج نهایی و مشخص شده افراد دخیل در این اتفاق منتظر اعلام نتایج از سوی پلیس فتا هستیم. به گزارش جماران ذوالفقاری با اشاره به کمیته تشکیل شده به دستور وزیر کشور برای پیگیری منشأ انتشار عکس‌های منسوب به مینو خالقی، برنامه و نتیجه حاصل شده تاکنون، گفت: دستور وزیر کشور بررسی این اتفاق توسط پلیس فتا در نیروی انتظامی بوده و در حال حاضر نیز پلیس فتا در حال پیگیری این قضیه است. البته براساس پیگیری‌هایی که انجام داده‌ایم، اصل عکس‌های منتشر شده نیز شفاف و روشن نبوده است. وی ادامه داد: براساس اطلاعات دریافت شده، کانالی که این عکس‌ها را منتشر کرده تا حدودی مشخص شده و حالا بحث افراد دخیل در این امر مطرح می‌شود که منتظر اعلام نتایج از سوی فتا هستیم.


تکلیف اصفهان در میان دوره‌ای مشخص می‌شود

سخنگوی هیات نظارت بر انتخابات بار دیگر به مساله جایگزین مینو خالقی اشاره کرده است و می‌گوید: نظر شورای نگهبان در این زمینه که نفر پنجم حوزه انتخابیه اصفهان باید از طریق انتخابات میان‌دوره‌ای برگزیده شود، تغییری نکرده است.
 این در حالی است که وزارت کشور و دولت صراحتا در این مورد داظهارنظر کرده‌اند و اعلام کرده‌اند با توجه به اینکه نفر ششم حدنصاب آرا را کسب کرده است بر فرض اینکه مینو خالقی هم به مجلس راه پیدا نکند نفر ششم منتخب محسوب می‌شود. به گزارش فارس سیامک ره‌پیک  توضیح داد: نظر شورای نگهبان در این زمینه که نفر پنجم حوزه انتخابیه اصفهان باید از طریق انتخابات میان‌دوره‌ای برگزیده شود، تغییری نکرده است. با این حساب به نظر می‌رسد چالش میان شورای نگهبان و دولت همچنان ادامه خواهد داشت.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *