بگیر و ببندها مردم را مایوس می‌کند

آمان- یاسمین طالقانی:«تاکید ما باید بر عفت باشد. باید ببینیم عفت را چه چیزی تهدید می‌کند. به نظر من عفت مردم ما را فقر اقتصادی و ناتوانی در ازدواج، بیشتر تهدید می‌کند تا رعایت حجاب مطابق استانداردهایی که عده‌ای دوست دارند و تعریف کرده‌اند. این را چرا گفتم؟ چون یک عده‌ای فکر می‌کنند اگر جوانان با هم کوه بروند، در یک مراسم شادی شرکت کنند، یا در خیابان با هم قدم بزنند، عفت جامعه خدشه‌دار می‌شود. اما واقعیت این است که عفت را چیزهای مهم‌تری تهدید می‌کند. برخی از برخوردها هم ناشی از نگاه پلیسی و امنیتی به جامعه است، نگاهی که همه‌چیز را سیاسی می‌بیند. در حالی که اجازه دادن به برگزاری برخی مراسم، شدت کنش و دیدگاه سیاسی را کاهش می‌دهد. در ضمن، مطمئن باشید که درایده‌آل‌های جمهوری اسلامی، نفی شادی و نشاط نبود. در هیچ کدام از شعارهای ابتدای انقلاب شما شعار علیه شادی و شور جوانی پیدا نمی‌کنید». این جملات بخش‌هایی از اظهارات دکتر حسن روحانی است و قرار بود با جلوسش بر کرسی ریاست‌جمهوری آنچه بیان کرده است را محقق کند. پر واضح است که او تا آنجا که در حیطه اختیاراتش تعریف شده بود، سعی کرد تا موضوع حجاب و عفاف را به شکلی درجامعه سر و سامان دهد تا هر حرکتی تعبیر به بی‌عفتی نشود و زنان و دختران نه با زور بلکه با دل خوش حافظ حجاب لازم در جامعه شوند. در کابینه روحانی دو وزارتخانه بیش از سایرین متولی این امر بوده و هستند که نخست آنها وزارت کشور است که عبدالرضا رحمانی فضلی سعی کرد تا فضای گذشته را آن طور سامان دهد که هم سبب رضایت جامعه باشد و هم اینکه ولنگاری در کشور مشاهده نشود. تغییر رویکرد گشت‌های ارشاد نمونه‌ای از این تدابیر وزیرکشور بود و استفاده از ادبیات مناسب و محترمانه در مواجهه‌ با امور نادرست در حوزه عفت عمومی و حجاب در زمان دولت یازدهم نهادینه شد. هر چند نباید فراموش کرد گروه‌هایی که مسیر پیش گرفته‌شده از سوی دولت روحانی در عرصه فرهنگی برایشان خوشایند نبود، بیکار نبودند و هر روز انتقادات و سنگ‌اندازی‌های زیادی در این مسیر ایجاد می‌کردند.

ضد ارزش‌بودن برخی ارزش‌های‌شناخته‌شده

وزیرکشور دیروز در جلسه روسا و دبیران شورای امر به معروف و نهی از منکر اظهار داشت: اگر اعلام شود، جامعه‌ای داریم که در آن افراد دروغ و تهمت نمی‌زنند، همه افراد مسئولیت‌شناس هستند، همگی به دنبال عدالت و محبت هستند، قطعا همه چراغ برمی‌داریم و به دنبال این جامعه می‌گردیم. در اینجا این سوال وجود دارد که چرا این اتفاق و جامعه خوب برای ما به وجود نمی‌آید، چرا که از طرفی فطرت انسان به دنبال خوبی‌ها و نیکی‌هاست و از طرف دیگر شیطان بیکار نمی‌ماند. عبدالرضا رحمانی فضلی با اشاره به اینکه اگر مبتنی بر فطرت کار کنیم و عقول جامعه بشری را تقویت کنیم، همه از این موضوع استقبال خواهند کرد، گفت: در این شرایط پیشرفت اسلام در قلوب انسان‌ها جلوتر خواهد رفت. اگر اقدام‌های لازم را حداقل در دستگاه‌های اداری خوب انجام دهیم، شرایط بهتری را پیش ‌رو خواهیم داشت، اما در طرف مقابل باید از خودمان سوال کنیم که آیا به این موضوع اعتقاد و ایمان داریم یا اینکه صرفا طبق آموزه‌های دینی و چون مسلمان هستیم به این وظایف عمل می‌کنیم. آیا قلبا به این موضوع اعتقاد داریم یا خیر؟ وزیرکشور اضافه کرد: پس از اعتقاد قلبی به این موضوع بحث روش و شیوه‌ها مطرح است. حال این سوال وجود دارد که آیا در این راستا براساس عقل و عشق عمل کرده‌ایم یا به روش‌هایی عمل کردیم که نشان داده موفق نیستند؟ ما حرف‌های خوب و زیبا زیاد می‌زنیم اما مهم عملکرد است، به طور مثال پیشرفت و آبادانی کشور در پنج برنامه توسعه پیش‌بینی شده و در این راستا اعتقاد هم داشته‌ایم که باید این برنامه‌ها اجرایی شود، اما چون شیوه‌های اجرایی درست نبوده برنامه‌ها نیز به خوبی عملیاتی نشده است. رحمانی‌فضلی ادامه داد: خواهش می‌کنم که شورای امر به معروف و نهی از منکر آسیب‌‌شناسی‌های صورت گرفته درباره این موضوع را بار دیگر بررسی کنند و مورد بازنگری قرار دهند. در حال حاضر شاهد هستیم برخی مسائل پس از ۳۷ سال به ارزش تبدیل شده، در حالی که ضد ارزش هستند. وی با اشاره به اینکه در حوزه امر به معروف و نهی از منکر روش برخورد گاهی اوقات نامناسب بوده است، خاطرنشان کرد: این روش‌ها قابل بازنگری و آسیب‌شناسی است. اگر به طور مثال هر سال سه یا چهار منکر را انتخاب و بر روی آن تمرکز می‌کردیم این همه انرژی و توانی که در رابطه با این موضوع گذاشتیم، تاثیرگذاری بیشتری به همراه داشت.

برخورد، هزینه‌های اجتماعی بالایی دارد

وزیر کشور ضمن تاکید بر اینکه در حوزه امر به معروف و نهی از منکر هدف‌گذاری‌ها باید درست باشد و بدون مشورت و مشارکت کاری پیش نمی‌رود، تصریح کرد: در این رابطه تاکید بر قانون و عمل به آن بسیار حائز اهمیت است، چرا که دامنه امر به معروف و نهی از منکر بسیار وسیع است. به طور مثال ولی فقیه در کشور ما فصل‌الخطاب است و آنچه که در حکومت نفوذ دارد نظر ولی فقیه است که اگر این طور نبود، ۲۰ مرجع نظر می‌دادند. رحمانی‌فضلی با اشاره به اینکه یکی از ضعف‌های اساسی ما ضعف پیگیری مسائل است، گفت: امر به معروف و نهی از منکر باید پیگیری شود و هیچ چیز در سیستم اداری با پیگیری بدون نتیجه نمی‌ماند. همچنین باید بعد از پیگیری ارزیابی و نتیجه‌گیری داشته باشیم. در حال حاضر به طور مثال در برخی دستگاه‌های اجرایی که ۲۰۰ شعبه دارند ۵۰ شعبه خوب کار می‌کند اما برخی شعبات دیگر عملکرد خوبی ندارند. وی با تاکید بر اینکه در حوزه امر به معروف و نهی از منکر نیروی انتظامی باید آخر خط باشد، گفت: سال گذشته شاهد بگیر و ببندهای زیادی بودیم و تعداد زیادی را گرفتیم و بردیم و تعهد گرفتیم، اما این افراد فردا روزی قرار است ازدواج کنند یا شغلی برای خود اختیار کنند و این افراد ناامید و مایوس می‌شوند؛ چرا که نگران پرونده خود هستند. برخورد نیروی انتظامی در این حوزه، هزینه‌های اجتماعی بسیار بالایی دارد. وزیر کشور ادامه داد: در معرض تهدیدات فراوانی از سوی شبکه‌های ماهواره‌‌ای و شبکه‌های اجتماعی هستیم. آنها منفعت‌طلبی و سودجویی را به عنوان اصالت مطرح می‌کنند که در چنین شرایطی باید این فضا را مدیریت و کنترل کنیم.

واکنش به «اقدامات سرهنگی»

دیروز همچنین وزیر کشور به اظهاراتی مبنی بر لزوم «اقدامات سرهنگی» درحوزه‌ عفاف و حجاب واکنش نشان داد و گفت: اول باید این موضوع را از خود دادستان بپرسید؛ منظورشان شاید این باشد. اگر موضوع فساد سازمان یافته و تشکیلاتی و برنامه‌ریزی قصد چنین کاری باشد، قانون حتما برخورد می‌کند. وی ادامه داد: خطاب اصلی امر به معروف و نهی از منکر همه مردم هستند؛ منتها حکومت چون در اداره جامعه نقش دارد به نمایندگی از طرف مردم باید این رسالت را به دوش بکشد.

امر به معروف چماق نشود

البته دیروز تنها وزیر کشور نبود که در این باره سخن گفت؛ معاون ستاد امر به معروف و نهی از منکر هم اظهار داشت: برخی به بهانه اجرای امر به معروف آن را به عنوان چماق نشان داده‌اند در حالی که امر به معروف و نهی از منکر موجب مهربانی و محبت می‌شود. سیدجواد هاشمیان با اشاره به ضرورت جذاب‌سازی امر به معروف و نهی از منکر اظهار کرد: افکار عمومی امر به معروف و نهی از منکر را مبارزه با بدحجابی می‌دانند. این در حالی است که نخستین وظیفه امر به معروف و نهی از منکر رصد هرم قدرت است. لازم است تلاش کنیم که این پیام به جامعه منتقل شود که با اجرای امر به معروف و نهی از منکر رعایت منافع کشور و کاهش هزینه می‌شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *