٠٠ ۵روزنامه‌نگار به هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان شکایت کردند نادر قاضی‌پور رفتار خود با خبرنگار ایران را ناخوشایند خواند دلجویی مجلس از خبرنگاران

مهدی قدیمی: دیروز، در بهارستان روز دلجویی از خبرنگاران بود. شامگاه دوشنبه و ساعاتی قبل از آغاز جلسه علنی دیروز، در ادامه واکنش‌های مختلف به حادثه برخورد فیزیکی قاضی‌پور با خبرنگار روزنامه ایران، مهدی کیایی، مدیرکل فرهنگی و روابط عمومی مجلس، با انتشار پستی روی صفحه اینستاگرام خود به جمع افرادی پیوست که نسبت به ماجرا واکنش نشان داده بودند. کیایی در پست اینستاگرامی خود نوشته بود: «ماجرای درگیری دیروز بین یکی از نمایندگان و یکی از خبرنگاران مجلس، برای من که در امور رسانه‌ای مجلس وظایفی دارم، اتفاقی بسیار تلخ بود. فارغ از اینکه با دو طرف ماجرا صحبت کردم و سخنان‌شان را شنیدم و بدون توجه به اتفاقات و بحث‌هایی که در این مصاحبه (که خیلی‌ها احتمالا فایل صوتی آن را گوش کرده‌‌اند) رخ داد، توجیهی برای این‌گونه برخوردها وجود ندارد. به‌یقین ساحت والای مجلس و عرصه ارزشمند رسانه‌ها، باید مبرا از این اتفاقات باشد و اگر قصور یا تقصیری رخ داده باشد که رخ داده است، در فضایی مهربانانه و تفاهم‌آمیز برطرف شود؛ درهر‌حال بر خود لازم می‌دانم از سخت‌کوشی و تلاش مسئولانه اصحاب رسانه در انعکاس اخبار قوه مقننه حق‌گزاری و تشکر کنم»؛ اما صبح دیروز، صحن مجلس تا حدودی تحت تأثیر این ماجرا قرار داشت.
توضیح قاضی‌پور
درحالی‌که از اولین دقایق آغاز جلسه علنی، تردد قاضی‌پور در میان صندلی‌های نمایندگان مختلف و هیأت‌رئیسه و گفت‌وگو‌های او با نمایندگان جلب توجه می‌کرد، سرانجام نماینده ارومیه درخواست زمانی برای بیان تذکر شفاهی کرد. او در این زمان، با «ناخوشایند»‌خواندن رفتار روز یکشنبه خود با یک خبرنگار، گفت: «درباره اتفاق ناخوشایندی که یکشنبه جاری بین بنده و اصحاب رسانه رخ داد، لازم است توضیحاتی ارائه دهم. در روز یکشنبه بنده به واسطه پیگیری‌های مستمر مسائل و مشکلات مردم با سرعت در حال رفتن به سمت دفترم برای دیدار مردمی بودم که چند خبرنگار محترم در بین راه سؤالاتی پرسیده و جواب دادم؛ ولی پرسش یکی از خبرنگاران عزیز توأم با سماجت بود و سؤال بدی را مطرح کردند. بنده که می‌خواستم با سرعت به ملاقات مردمی برسم، با شوخی عکس‌العمل نشان دادم که ناخوشایند بود. بنده مثل تراکتور از هرچه سر راهم بود، رد شدم. بنده همواره برای اصحاب رسانه و خبرنگاران احترام خاصی قائلم و مواردی مانند مسکن، بیمه خبرنگاران و وام آنها را پیگیری کرده و می‌کنم. مدافع گردش آزاد اطلاعات و تلاش خبرنگاران در این عرصه بوده و خواهم بود. از دوستان بسیار خوبم در مجلس نیز که به بنده کمال لطف را داشتند، تشکر می‌کنم».
 بعد از این توضیح قاضی‌پور هم مسعود پزشکیان که ریاست جلسه دیروز را برعهده داشت، گفت: «این اتفاق خوشایند نبود. باید نماینده و خبرنگار حق و حقوقشان رعایت شود».
دلجویی نمایندگان از خبرنگاران
دقایقی بعد از این توضیح قاضی‌پور، الیاس حضرتی هم درخواست کرد که در تذکری درباره این موضوع اظهارنظر کند؛ اما پزشکیان از او خواست که با توجه به مرتبط‌نبودن این تذکر با دستور کار جلسه، در پایان جلسه این تذکر مطرح شود. چند دقیقه بعد، الیاس حضرتی به همراه محمدعلی وکیلی، عضو هیأت‌رئیسه مجلس، بهرام پارسایی، نماینده شیراز و سخنگوی فراکسیون امید و همچنین عبدالکریم حسین‌زاده، نماینده نقده و اشنویه و نایب‌رئیس فراکسیون امید، در جایگاه خبرنگاران حاضر شدند و پس از دلجویی از احسان بداغی و دیگر خبرنگاران پارلمانی به صحبت‌ها و انتقادات آنها از ماجرا گوش دادند. پس ‌از‌ این چهار نفر هم حجت‌الاسلام مازنی به همراه محمد فیضی، نماینده اردبیل و بنیادی، نماینده کاشمر، در جایگاه خبرنگاران حاضر شدند و پای صحبت‌های آنها نشستند. 
حجت‌الاسلام مازنی، نماینده تهران و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، در این دیدار وعده داد تا مسئله بازگشایی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران را که در چنین مواقعی می‌تواند به عنوان چتر حمایت صنفی از خبرنگاران عمل کند، پیگیری کند. پس از او نیز محمدرضا تابش، نماینده اردکان و نایب‌رئیس اول فراکسیون امید، با حضور در جایگاه خبرنگاران ضمن دلجویی از آنها، توصیه کرد که با توجه به توضیحات قاضی‌پور که نشان‌دهنده پشیمانی او از رفتارش بوده، خبرنگاران نیز نسبت به این موضوع اعلام رضایت کنند. پس از پایان جلسه علنی دیروز هم بهروز نعمتی، سخنگوی هیأت‌رئیسه با حضور در راهرو پارلمان و در جمع خبرنگاران اعلام کرد که به جای قاضی‌پور از اهالی رسانه عذرخواهی می‌کند. محمد‌مهدی برومندی، نماینده مرودشت و پارس‌آباد و عضو هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان و مصطفی کواکبیان، نماینده تهران هم در راهرو مجلس با خبرنگار روزنامه ایران دیدار و از او دلجویی کردند.
شکایت ۵٠٠ خبرنگار 
به هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان
همچنین روز گذشته و هم‌زمان با این دلجویی‌ها، نامه‌ای با امضای ٣٢٧ خبرنگار و خطاب به علی لاریجانی، رئیس مجلس، برای پیگیری موضوع تحویل مدیرکل فرهنگی و روابط عمومی مجلس شد. از سوی دیگر دو نسخه از نامه شکایت خبرنگاران از قاضی‌پور با امضای ۵٠٠ خبرنگار رسانه‌های مختلف تقدیم هیأت‌رئیسه مجلس و هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان شد. داود محمدی، از اعضای هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان، در‌این‌باره گفت: «این شکایت به هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان رسیده و ما آن را در کمال بی‌طرفی و نهایت عدالت بررسی می‌کنیم و سپس نتیجه به اطلاع عموم خواهد رسید».
تذکر حضرتی و قول پیگیری هیأت‌رئیسه
از سوی دیگر در زمان تذکرات شفاهی پایان جلسه علنی دیروز هم الیاس حضرتی در تذکری خطاب به هیأت‌رئیسه خواست تا زخمی را که در جامعه خبری به دلیل توهین نماینده مردم ارومیه بر جامعه خبری ایجاد شده است، با عذرخواهی از خبرنگاران التیام دهند. حضرتی با استناد به ماده ٨٠ آیین‌نامه داخلی مجلس گفت: «روز یکشنبه اتفاق زشتی در مجلس افتاد؛ البته خطابم همکار محترمم نیست. خبرنگاران قشر زحمت‌کشی هستند که از صبح تا غروب زحمت مخابره اخبار مجلس را می‌کشند. آنها جماعتی نجیب و قدرتمند هستند. توهین و برخورد با آنها نباید اتفاق بیفتد». مدیرمسئول روزنامه اعتماد و نماینده مردم تهران، خطاب به پزشکیان و هیأت‌رئیسه مجلس از آنان خواست رسما از خبرنگاران عذرخواهی کنند تا زخمی که بر پیکره جامعه خبری ایجاد شده است، التیام یابد. او درعین‌حال گفت: بنده از تک‌تک خبرنگاران عذرخواهی می‌کنم و دست یکایک آنان را می‌بوسم. مسعود پزشکیان نیز در واکنش به این تذکر گفت: موضوع را رسیدگی می‌کنیم.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *