بررسی کاروانسراهای جاده ابریشم در خراسان رضوی آغاز شد

مشهد- ایرنا- مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: بررسی ثبت جهانی کاروانسراهای جاده ابریشم در ایران از رباط شرف در این استان آغاز شده است.

اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی روز چهارشنبه به نقل از حسین زارع صفت گزارش داد: سازمان میراث فرهنگی در صدد تهیه پرونده ثبت جهانی جاده ابریشم با بررسی کاروانسراهای موجود در مسیر این راه است و بر این اساس کار خود را از رباط شرف آغاز کرد.
وی افزود: در این چارچوب گروه پژوهشی بین المللی به سرپرستی هادی احمدی، استفانو مونگلی و لورنزوکوتپاس از ۲۹ شهریور جاری به همراه کارشناسان میراث فرهنگی خراسان رضوی به مدت سه روز رباطهای مسیر راه ابریشم را در این استان مورد بررسی قرار دادند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی ادامه داد: شروع بررسی از شهرستان سرخس مرز مشترک ایران و ترکمنستان، رباط شرف به عنوان نخستین اثر تاریخی این مسیر مورد بررسی قرار گرفت که به دلیل ارزشهای معماری بسیار مورد توجه گروه پژوهشی واقع شد.
وی گفت: رباط سنگ بست در مسیر مشهد – فریمان، رباط شریف آباد، رباط فخرآباد، رباط قدمگاه نیشابور، رباط شاه عباسی، رباطهای سنگ کلیدر، مهر، زعفرانیه و مزینان در سبزوار نیز مورد بررسی و مطالعه قرار گرفتند.
زارع صفت افزود: جاده ابریشم شاهراهی ۱۰ هزار کیلومتری بوده که شرق را به عنوان مهمترین راه مواصلاتی دنیای قدیم به غرب متصل می کرده و کاربردهای نظامی و سیاسی نیز داشته است. شریان اصلی جاده ابریشم از چین شروع شده و از طریق سمرقند و بخارا به مرو و ترکمنستان رفته و تا سرخس، نیشابور، سبزوار، قومس و شهرری ادامه داشته است.
وی ادامه داد: قدمت جاده ابریشم به هزاره نخست پیش از میلاد می رسد که طی آن ابریشم چین را به یونان و رم و کالاهای اروپا را به مشرق زمین تبادل می کرده اند.
او گفت: علاوه بر این تجارت سنگ هم در این مسیر انجام می شده و از جنبه سیاسی نیز عمده ترین تهاجمها، لشکرکشیها و مهاجرت اقوام و ملل مشرق و غرب در همین مسیر بوده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی افزود: از منظر فرهنگی تعامل و انتقال فرهنگها و حتی توسعه فرهنگ بوسیله کاروانیان و تجار صورت می گرفته و از جنبه اقتصادی و بازرگانی اشیائی مانند صدف، عقیق و فیروزه، سنگ لاجورد که هم اکنون در محوطه های تاریخی ایران یافت می شود از طریق همین مسیر رد و بدل می شده است.
وی به تاثیر جاده ابریشم بر خراسان نیز اشاره و بیان کرد: به سبب عبور بخش عمده و مهم جاده بزرگ شرق از فلات ایران و خراسان مرز ورودی ایران در این قسمت از جاده ابریشم از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده است. جاده ابریشم پس از عبور از مرو به سرخس سپس از رباطهای شرف، ماهی، سنگ، دیزباد، مزینان، مهر، کلیدر، زعفرانیه، نوق، یحیی آباد، ریوند، بهمن آباد، اسدآباد می گذشته و ه ایالت قومس یا سمنان امروزی می رسیده است.
سرپرست گروه پژوهشی نیز گفت: این بررسی تنها به کاروانسراهای مسیر جاده ابریشم منتهی نخواهد شد و علاوه بر آن وضعیت کنونی رباطها و راههای ارتباطی موجود شهرها و بررسی فرهنگها، آداب و رسوم نیز مورد مطالعه قرار خواهد گرفت.
سید هادی احمدی افزود: با بررسیهایی که در ایران و شهرهای مسیر جاده ابریشم خواهیم داشت ۲۳ کاروانسرا ثبت جهانی خواهد شد.
وی ادامه داد: هم اینک در صدد تهیه نقشه مدیریتی این محورها در ایران هستیم و به عنوان شروع از خراسان رضوی و مرز سرخس که ورودی جاده ابریشم به ایران بوده آغاز کردیم و قرار است در ادامه مسیر به خراسان شمالی و سپس سمنان، تهران، قزوین، زنجان، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی، استان مرکزی، کرمانشاه و همدان برویم.
او گفت: در مجموع افزون بر ۱۰۰ کاروانسرا در جهان مورد بررسی قرار می گیرد و هر کدام شرایط ثبت جهانی را داشته باشند ثبت خواهد شد. این پرونده تا پایان سال میلادی جاری به سازمان یونسکو ارسال خواهد شد.
۷۴۹۶/۱۸۵۸**خبرنگار: آرزو عرفانی جاودانی یزد

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *