تجلیل از چکناواریان در ‌نکوداشت بین المللی مولانا

 



 

چهارمین دوره نکوداشت بین المللی مولانا، عصر پنجشنبه هشتم مهر با حضور جمعی از فارسی زبانان سراسر جهان و هنرمندان عرصه فرهنگ و هنر در سالن همایش های بین المللی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی پروفسور باهر، مولانا پژوه و دبیر کل انجمن نکوداشت بین المللی مولانا ، با بیان اینکه سخن گفتن در باره این عارف بزرگ و مثنوی کاری بس دشوار است بیان کرد:چند سالی است که به مدد الهی در برگزاری نکوداشت بزرگ مولوی تلاش کرده‌ایم و هرساله از تعدادی افراد مولوی شناس تجلیل به عمل آوردیم.

وی با اشاره به اینکه هدف ما از برگزاری این نکو داشت معرفی مولانا شناسان و مولانا دوستان به تمامی جهان است افزود: در برگزاری نکوداشت مولانا انتظار می‌رود به مدد و یاری مولوی شناسان برویم تا در این مسیر بزرگ به نقطه عطفی رسیده و بتوانیم معنویت و مثنویت را در یک راستا هدایت کرده و از من نفسانی به من عرفانی برسیم و درس عشق را سرمشق صلح جهانی قرار دهیم.

سعید محمدزاد اکبری مدیر مسئول نکوداشت بین المللی مولانا نیز در این مراسم عنوان کرد: چهار دوره نکوداشت به همت موسسه فرهنگی هنری مکتب فرش رسام عرب زاده برگزار شده است.

وی با اظهار خرسندی از برگزاری این نکوداشت حکیم و عارف بزرگ افزود: مولانا عارفی است که هزاران سال جلوتر از زمان خود بوده و شیخ اجل در حکمت باید شاگردی او را بکند.

وی ادامه داد: طی برگزاری این چهار دوره نکوداشت بدون حمایت و پشتیبانی هیچ ارگان و نهاد دولتی فعالیت خود را ادامه داده و مطابق با استانداردهای بین المللی این نکو داشت را برگزار کردیم.

مدیر مسئول نکوداشت

بین المللی مولانا، گفت : برگزاری این همایش تکرار مکررات است و امیدوارم در سال‌های آینده توجه مسئولان به محققان و پژوهشگران جوان در این عرصه معطوف شود.

در ادامه این مراسم دکتر توحیدی مولوی‌شناس به حکمت‌های نهفته در مثنوی مولانا اشاره کرد و گفت: نباید مولانا را فقط یک عارف ببینیم. بلکه او حکیم است و نکات حکمی، معرفتی، انسانی و درس زندگی در مثنوی او فراوان است.

او همچنین مولانا را اولین مبتکر تکثرگرایی دانست.

برگزیدگان

در پایان این مراسم تندیس نکوداشت مولانا در بخش مولانا پژوهی به دکتر حشمت‌الله ریاضی، تحقیق به دکتر فیض‌الله توحیدی، شعر و ادبیات به مصطفی بادکوبه‌ای،هنر موسیقی به محمدرضا شجریان، بخش انتشارات به انتشارات صراط، تألیف به اکرم جهانگیر، خط و نقاشی به رضا بدرالسما، دبیری انجمن به عفت بهبهانی، رسانه جمعی به روزنامه نوآوران، بانوی منتخب به پروانه هداوند اهدا شد.

همچنین بنابر نظر هیات داوران لوح سپاس و یاد بود نکوداشت مولانا در این دوره به محسن چاوشی تقدیم شد.

بنابراین گزارش، لوریس چکناواریان از افرادی بود که به دلیل همکاری با این نکوداشت لوح سپاس تقدیم وی شد .او در زمان دریافت لوح و تندیس خود گفت: سالها با حضرت مولانا زندگی کردم و بالاخره دو سال پیش اپرای مولانا را نوشتم. قرار بود مرحوم کیارستمی این اپرا را کارگردانی کند ولی متأسفانه این اتفاق رخ نداد. امیدوارم در آینده نزدیک بتوانم این اپرا را اجرا کنم.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *