زوم عکاسان خبرگزاری های جهانی روی گل زعفران تربت حیدریه

تربت حیدریه- ایرنا- دبیر دومین جشنواره ملی عکس زعفران زاوه و تربت حیدریه گفت: عکاسان خبرگزاری های آسوشیتدپرس آمریکا، فرانس پرس فرانسه و آناتولی ترکیه، برای عکاسی از مزارع زعفران همزمان با برگزاری این جشنواره وارد منطقه شدند.

 

سیدمحمد محمدی سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این عکاسان با سفر به جای جای شهرستان های زاوه و تربت حیدریه از مراحل چیدن گل زعفران در کشتزارها، فرآوری و بسته بندی آن تصویربرداری می کنند.
وی اظهار کرد: جشنواره ملی عکس زعفران زاوه و تربت حیدریه از یکشنبه هفته جاری با حضور ۱۰۰عکاس از سراسر کشور آغاز شد و عکاسان تا نیمه امشب فرصت دارند آثار خود را برای داوری به دبیرخانه تحویل دهند.
وی با بیان اینکه آیین پایانی جشنواره فرداشب در زاوه برگزار می شود، گفت: در مرحله نخست ۴۸۴ عکاس از استان های مختلف درخواست شرکت داده بودند، اما به دلیل محدودیت امکانات اسکان، تنها توانستیم ۸۰ نفر از بهترین ها را که دارای سوابق شرکت در جشنواره های مختلف بودند، پذیرش کنیم و ۲۰ عکاس نیز بومی منطقه تربت حیدریه هستند.
محمدی افزود: جشنواره با هدف معرفی محصول زعفران به عنوان محصول پایه این خطه که بزرگترین تولید کننده زعفران در ایران جهان است، برپا می شود.
وی با بیان اینکه موضوع جشنواره شامل کلیه مراحل برداشت، فرآوری و بسته بندی است، گفت: بخش اصلی جشنواره عکاسی با دوربین دیجیتال و بخش جنبی نیز عکاسی با گوشی تلفن همراه است.
نخستین جشنواره ملی عکس زعفران زاوه و تربت حیدریه آبانماه پارسال با حضور عکاسانی از داخل و خارج کشور برگزار شده بود.
از مجموع ۷۰ هزار هکتار کشتزار زعفران استان خراسان رضوی، ۱۱ هزار هکتار مربوط به شهرستان زاوه و هشت هزار و ۴۰۰ هکتار مربوط به شهرستان تربت حیدریه است که این خطه را به عنوان پایتخت زعفران ایران و جهان مطرح کرده است.
در استان خراسان رضوی ۱۱۷ هزار خانوار به کشت زعفران مشغول هستند که از این میزان ۱۴ تا ۱۵ هزار خانوار در تربت حیدریه به این کار اشتغال دارند.
هم اکنون به ازای هر هکتار زمین زعفران، ۲۲۰ نفر روز مشغول کار هستند که در کل ۷۰ هزار نفر اشتغال مستقیم و ۲ تا سه برابر این رقم، اشتغال غیرمستقیم به دست می آید.
در حالی که میانگین تولید زعفران در استان خراسان رضوی چهار کیلوگرم در هکتار است، این رقم در منطقه تربت حیدریه و زاوه به ۴٫۲ کیلوگرم می رسد.
مرکز شهرستان ۲۵۰ هزار نفری تربت حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری مشهد، و مرکز شهرستان ۷۲ هزار نفری زاوه در ۱۷۶ کیلومتری مرکز خراسان رضوی قرار دارد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *